Glömt lösenord/kundnummer? Klicka här för att beställa ett nytt!

Vi använder cookies. Läs mer om vår syn på sekretess.

Vilken bredbandshastighet behöver jag?

8-24 Mbit/s

Den här hastigheten passar dig som använder nätet för att skicka e-post, surfa på lättare hemsidor, sociala nätverk och nyhetssajter.

Lämpligt antal enheter i hemmet: 1

50 Mbit/s

Bra för musikstreaming, allt slags surfande och filmstreaming. En godtagbar anslutning om du t.ex. ansluter två enheter till nätet samtidigt.

Lämpligt antal enheter i hemmet: 1-2

100 Mbit/s

Har blivit något av en standard år 2017. Ingen buffring, inga sidor som laddar i evighet, perfekt för filmstreaming i full HD samt nedladdning. Med den här hastigheten bör du heller inte ha några problem med laggande online-spel. 100 Mbit/s och uppåt funkar bra för hushåll i större lägenheter, radhus eller villor.

Lämpligt antal enheter i hemmet: 1-5

250-500 Mbit/s

Ladda ner stora filer snabbt, ladda hemsidor blixtsnabbt och ha hela gänget uppkopplat samtidigt. Du kan sitta med sociala nätverk i mobilen, spela online-spel på datorn, och ha en streamande film i bakgrunden på TV:n samtidigt utan problem.

Lämpligt antal enheter i hemmet: 1-10

1000 Mbit/s

För dig med höga krav.

Lämpligt antal enheter i hemmet: 1-Många.

Vad betyder egentligen 100/10 Mbit/s?

När du beställer bredband från Bahnhof kan det stå 100/100 eller 100/10 i varukorgen. Siffrorna på varsin sida om snedstrecket indikerar upp- och nedladdningshastighet. Det första är nedladdningshastigheten, det vill säga hur snabbt enheter kan ladda ner sajtinnehåll, filer, streama…

Den andra siffran indikerar uppladdningshastighet. Om du laddar upp eller skickar stora filer ofta, streamar för en publik på YouTube eller använder din dator som en slags server så behöver du ha en högre hastighet.
 

Vad kan påverka min hastighet?

Om du upplever att ditt bredband inte är snabbt nog för det du betalar för, så kan det finnas en hel del förklaringar.

Långsamt trådlöst:

Det finns olika standarder för trådlös dataöverföring (WLAN), och om din router eller dator inte skulle ha stöd för en snabbare hastighetsstandard kommer du heller inte få det. Den nuvarande standarden (per april 2017) är 802.11.
Trådlösa nätverk går dessutom på olika frekvensband, 2,4 eller 5 Ghz. Deras standarder varierar, och det är bara nyare routrar som har tillgång till 5 Ghz. Vad är då skillnaden? 2,4 Ghz används av många fler, och gör att det lättare blir störningar. 5 Ghz stödjer mycket högre hastigheter och drabbas av färre störningar, men 2,4 GHz ger bättre räckvidd.
Apropå router; visst har du ställt din router centralt gentemot de enheter du oftast använder? Till exempel bör routern stå i vardagsrummet om det är där du har din stationära dator och uppkopplade spelkonsol. Tjocka väggar, putsade fasader och betong är jobbigt för WiFi-signalen att ta sig igenom.

Långsamt över huvud taget:

Har du många enheter igång samtidigt kan det så klart påverka hastigheten, om du upplever att det går långsamt att surfa på datorn kan det därför vara bra att kolla så att spelkonsolen, TV:n, privat- och arbetsmobilen och kanske t o m ditt WiFi-anslutna kylskåp inte står och laddar ner uppdateringar eller snor bandbredd på något annat sätt.
Har du koll på nätverkskortet? I din dator har du ett nätverkskort; kontrollera att den klarar av den hastigheten du vill komma upp i innan du kontaktar kundservice. Om du har en PC kan du hitta detta i Kontrollpanelen under System och säkerhet. Kolla upp vad kortet heter, och sök sedan efter hastighetsinformationen för just den på nätet.
I vissa fall kan det vara utomstående faktorer som påverkar din hastighet, oavsett om det är trådat eller trådlöst. Renoveringar eller andra arbeten som utförs i fastigheten kan påverka kablarna som går från nätet till din bostad.
Och sedan är det hela grejen med stadsnät. I ett stadsnät finns flera aktörer som tar hand om din internettrafik. Systemet kan liknas vid en tågresa med flera byten där olika operatörer kör olika sträckor. Förutom Bahnhof finns ofta en nätägare (t.ex. en kommun) som äger infrastrukturen. Dessutom har vissa nät en kommunikationsoperatör (KO). Vi samarbetar med alla f¬ör att laga eventuella avbrott fortast möjligt, men om ditt nät slutar fungera plötsligt kan det vara bra att kontrollera vår driftinfo-sida.