Glömt lösenord/kundnummer? Klicka här för att beställa ett nytt!

Vi använder cookies. Läs mer om vår syn på sekretess.

Ekonomi & Fakturor

Link

Jag har inte fått/tappat bort min faktura.

Gå in på Mina Sidor. Där finns alla dina fakturor.

Jag får inte fakturan med e-post trots att jag beställt det.

Har du tittat i mappen för spam/skräppost? Lägg gärna till alla mail från @bahnhof.se i listan över säkra adresser, så att de alltid tillåts att komma fram till inkorgen.

Varför har ni två fakturaavgifter på 25 kr vardera?

Vi har avgifterna i stället för att höja priset på våra tjänster. Båda avgifterna är lätta att undvika om du som kund hjälper till att förenkla vår administration.

Den ena avgiften tillkommer för de kunder som inte använder autogiro. (Vid manuell betalning ökar risken för att fel OCR-nummer, bankgironummer med mera angetts, vilket innebär en ökad kostnad för Bahnhof.)

Den andra avgiften tillkommer för de kunder som väljer att få fakturan skickad via brev i stället för digitalt via e-post.

Fakturaavgiften kan alltså bli 0 kr, 25 kr eller 50 kr:

Med autogiro och avisering via e-post blir fakturaavgiften 0 kr.

Med avisering via e-post men utan autogiro blir fakturaavgiften 25 kr.

Med avisering via brev och samt aktiverat autogiro blir fakturaavgiften 25 kr. 

Med avisering via brev och utan autogiro blir fakturaavgiften 50 kr.

Du kan själv ändra dessa betalningsinställningar inne på Mina Sidor.

Vad har ni för bankgironummer?

BG 5136-5088 (Bredband och telefoni)
BG 5611-7526 (Tv)

Vilka är era IBAN/SWIFT nummer?

IBAN: SE 37 8000 0811 4106 3483 2273
BIC: SWEDSESS

Hur anmäler jag mig till autogiro?

Det finns flera sätt att skicka in en autogiroanmälan till oss. Snabbast är att aktivera Bahnhofs autogiro direkt i internetbanken (exakt hur man gör skiljer sig mellan olika banker). Om internetbanken har ett fält som heter "betalarinformation" eller liknande, ange ditt personnummer där.

Du kan också använda vår blankett som finns  » här! Skriv ut, skriv under och scanna in/ta foto med smartphone och mejla anmälan till ekonomiprivat@bahnhof.se, alt. faxa oss på 08-555 771 97 eller skicka via vanligt brev till adress:

Bahnhof
Box 930
781 29 Borlänge

Hur lång tid tar det innan mitt autogiro blir aktiverat?

Det tar upp till 5 veckor från att vi fått anmälan (men det går betydligt snabbare om du själv aktiverar i internetbanken, se ovan). Fakturor som du får under tiden ska betalas på vanligt sätt. Observera att det står på fakturan om beloppet kommer att dras via autogiro eller ej.

Vilket datum dras pengarna från mitt konto om jag har autogiro?

Fakturan dras alltid på förfallodatum. Om förfallodatum är en helgdag så dras beloppet nästkommande vardag.

Kan jag välja att få fakturor varje månad i stället för var tredje?

Ja. Kontakta Kundservice så kan du enkelt ändra tidsperioden för hur ofta fakturan kommer.

Villkor & Blanketter

Link

Observera att avtal/abonnemang ingångna efter 2014-05-01 löper med 30 dagars uppsägningstid. För avtal ingångna före 2014-05-01 gäller de villkor för uppsägning som gällde vid avtalstillfället (om inte annat har avtalats).

 

Frågor/Bredband

Link

Hur får jag högsta möjliga hastighet?

Bahnhof har ett av Sveriges mest robusta nät. Om du ändå upplever svackor eller om vill ha högre hastighet på ditt bredband kan du prova med något av följande:

1. Koppla bort routern och använd sladd direkt i uttaget. Blev det bättre? I så fall behöver du troligtvis införskaffa en bättre router.

2. Har du en dator av äldre modell? Det kan också påverka negativt. Om du har möjlighet, prova hastigheten med en nyare dator inkopplad.

3. Har du Bahnhof via stadsnät? Då påverkas du även av kvaliteten på stadsnätet. Samma sak gäller oavsett vilken operatör du väljer. Fel som uppstår i stadsnätet kan inte lagas av Bahnhof, utan bara av stadsnätets egna tekniker. Titta på driftinfo.bahnhof.se för mer exakt info.

Om inget annat hjälper kanske det är dags att beställa högre hastighet? I takt med att vi bygger ut vårt nät kan Bahnhof nämligen erbjuda hastigheter som tidigare inte fanns tillgängliga. Med söksystemet på bahnhof.se kan du undersöka om det dykt upp nya alternativ på din adress.

Jag kommer inte åt internet alls. Vad ska jag göra?

1. Kontrollera att nätverkskabeln är ordentligt isatt i båda ändar.
2. Starta om datorn/routern och alla andra enheter (bredbandsdelare, switch, IP-telefonibox, fiberkonverter eller hubb). När datorn är avstängd kan du för säkerhets skull dra ur strömsladden, vänta tio sekunder och sedan sätta i den igen. Vissa komponenter i datorn får ström från kraftaggregatet trots att datorn är avstängd. De startas inte om helt om inte strömmen till datorn bryts i några sekunder.
3. Om du har en router/box, anslut datorns nätverkssladd direkt till bredbandsuttaget/bredbandsmodemet istället. Följ gärna sladden hela vägen för att se att den är direkt kopplad och ser hel ut. Kontrollera att nätverkskortets länklampa lyser eller blinkar grönt. Fungerar det nu beror felet på din övriga nätverksutrustning. För att få hjälp med felsökningen måste du vända dig dit du köpte din utrustning.
4. Om du är ansluten via ADSL, kontrollera att ditt ADSL-modem är anlsutet till det första telefonjacket i bostaden. Koppla bort eventuell annan utrustning som sitter i samma jack, exempelvis fax, trådlös telefon och så vidare. Helst ska all annan telefoniutrustning kopplas in i något efterföljande jack i slingan. I en del äldre bostadshus är telejacken installerade på ett sätt som omöjliggör fler anslutningar efter ADSL-modemet (så kallad enkel parallellkoppling).
5. Om du använder en brandvägg (till exempel mjukvara från Norton, ZoneAlarm eller F-Secure), prova att stänga av den. Fungerar det som det ska nu ligger felet i brandväggen. Vänd dig då till leverantören av denna för vidare felsökning. Ofta handlar det om en enkel inställning, och många programleverantörer visar hur du ska göra på deras supportsidor.
6. Kontrollera om du får en giltig IP-adress. Se nedan beroende på operativsystem:

WINDOWS VISTA samt WINDOWS 7
1. Gå till Startmenyn > Alla program/All programs > Tillbehör/Accessories.
2. Högerklicka på Kommandotolken/ Command Promt och välj Kör som adminstratör/Run as administrator.
3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv "ipconfig" (utan citattecken) och tryck enter.
4. Du får då upp information om din anslutning. IPv4 IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om det gör det skriver du "ipconfig /renew" och trycker enter. Nu bör du få en korrekt IP-adress och då fungerar internet som det ska.


WINDOWS XP/2000
1. Gå till Startmenyn > Kör…/Run…
2. Du får upp ett litet fönster. Skriv ”cmd” (utan citattecken) och klicka OK.
3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv ”ipconfig” (utan citattecken) och tryck enter.
4. Det dyker upp lite information om er anslutning. ”IP-adress” ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – skriv ”ipconfig /renew” (utan cittattecken) och tryck enter. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall fungerar Internet nu som det ska. Ibland vill datorn inte släppa den felaktiga adressen. Då kan du testa att först skriva "ipconfig /release", trycka enter och sedan fortsätta med "ipconfig /renew". Då släpper TCP/IP-stacken den felaktiga adressen och ber sedan om en ny.

WINDOWS 98/ME
1. Gå till Startmenyn > Kör…/Run…
2. Du får upp ett litet fönster. Skriv ”winipcfg” (utan citattecken) och klicka OK.
3. Kontrollera att rätt nätverksadapter är vald i den vita listan. Om det står PPP-adapter i listan klicka på pilen till höger för att välja rätt nätverkskort.
4. Din IP-adress ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – klicka Frigör alla/Release all och sedan förnya/Renew. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör internet fungera nu.

MAC OS X
1. Gå till Apple-menyn > Systeminställningar/System Settings.
2. Klicka på Nätverk/Network.
3. Under Visa/Configure – välj Inbyggt Ethernet/Built-in Ethernet samt fliken TCP/IP.
4. Din IP-adress ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – klicka Förnya DHCP-tilldelning/Renew DHCP Lease. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör Internet fungera nu. Om du fortfarande inte har någon uppkoppling mot internet - kontakta kundservice.

Mitt bredband har sporadiska avbrott, vad gör jag?

Prova att koppla datorn direkt till bredbandsuttaget/mediakonvertern/modemet, dvs. utan router eller annan nätverksutrustning.
Om felet kvarstår, prova om möjligt med annan dator och annan kabel. Visar sig samma fel på båda datorerna så följ nedanstående anvisningar.

Windows:

Ladda ner Pingplotter standard Här

Använd PingPlotter standard och filen pngplt_std.exe. Välj att köra filen (Alternativt att Spara filen och sedan köra filen).

Om en säkerhetsvarning kommer upp, klicka på "Kör". Utgivare skall vara Nessoft, LLC. Klicka "Next", sedan "Install" och till sist "Finish". Se till att "Run PingPlotter Standard" är ikryssad. Klickar på "Finish".

När pingplotter startas upp finns det ett litet fält på vänster sida där det står "Address to Trace:" ovanför, i det fältet, skriv in t.ex www.google.se (Utan http://). Under detta fönster finns det ett fält som heter "Sampling", i detta fält ska du ändra "# of times to trace" till 1440 och "Trace Interval" till 2,5 seconds.

När detta är ändrat, klicka på "Trace" som finns längst ner till vänster och knappen ändrar då namn till "Stop". När detta är gjort kommer själva pingplottertestet att köras.

Nu är det bara att avvakta tills dess att testet är klart, det bör ta ca en timme. Knappen kommer då att ändra sig till Resumeläge och då är det tid att spara filen.

För att spara ner resultatet, klicka på "File" och välj "Save sample set:" Spara filen på en plats där du sedan hittar den, och skicka som bilaga i till vår kundservice.
   

Mac OS X:

Ladda ner Pathping här
För Mac OS X 10.9.1 eller högre, ladda ner det här

Dubbelklicka på Pathping.zip, så skapas en ny fil i samma mapp. Den nya filen heter Pathping. Dubbelklicka på Pathping, och klicka på Öppna.

Om ni får ett felmeddelande om att "Pathping kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare", klicka på OK för att avfärda meddelandet. Klicka därefter på äpplet längst upp till vänster och klicka på Systeminställningar.

På den första raden av ikoner bör ni hitta Säkerhet och Integritet, klicka er in på det där ni hittar en anteckning om att "Pathping blockerades från att öppnas eftersom det inte kommer en identifierad utvecklare". Klicka då på "Öppna ändå" för att fortsätta med instruktionerna.

Pathping startas och en popup-ruta kommer fram, här skall ni ange den sida ni upplever problem med, om det inte är någon specifik hemsida som ni upplever problem med kan ni lämna värdet orört, www.google.se är ifylld som standard.

När ni klickar på OK öppnas en ny popup-ruta , lämna detta värde orört om inget annat har överenskommits med vår support. Detta är antalet förfrågningar som skall göras mot varje så kallad nod, klicka på OK. Nu kommer pathping att minimeras och testet är startat.

En textfil skapas direkt på datorns skrivbord och fylls med information från testet. När testet är klart kommer en popup-ruta med texten "Klar" *, detta tar normalt ca 30 minuter.

Klicka på OK.

Den textfil som skapades på skrivbordet skall ni bifoga i ett mail och skicka in till oss på kundservice@bahnhof.se ange även ditt kundnummer/personnummer alternativt ärendenummer.

* Notera att om ni använder datorn under testet så kommer ni ej att få upp denna popup-ruta.
Vi rekommenderar att ni startar testet och lämnar datorn tills testet är klart.
Om ni har använt datorn under testet och ingen popup-ruta kommer, kontrollera i docken om programmet "hoppar". Gör den det är testat klart.

Om ni ej klickat på OK efter att testet är klart kommer denna popup-ruta att ersättas med en annan popup-ruta med texten "AppleEvent nådde en maxtidsgräns" klicka då på OK.
Testet har slutförts korrekt även om denna popup-ruta kommer.

              

Varför fungerar inte min publika IP-adress?

I väntan på IPv6 går Bahnhof successivt över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät och påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt. Vi informerar i aktuella stadsnät när omläggningen sker.

Frågor/Telefoni

Link

Hur fungerar röstbrevlådan?

Du aktiverar din röstbrevlåda via Mina Sidor.
För att lyssna av röstbrevlådan ringer du 555 från din telefon och anger din kod, som du hittar på kundspecifikationen. Vill du byta koden gör du det på Mina Sidor.
För att lyssna av röstbrevlådan från en annan telefon så ringer du till ditt telefonnummer och slår fyrkant (#) när röstbrevlådan går igång, innan inspelningen börjar. Därefter anger du din kod.

Hur gör jag vidarekopplingar?

Alla vidarekopplingar går att lägga in via Mina Sidor. Där kan du göra mer noggranna inställningar.
Observera att du själv betalar kostnaden för det vidarekopplade samtalet.

Du kan även via din telefon lyfta luren och slå följande kortnummer:
Direkt vidarekoppling
Aktivera: *2[telefonnummer]
Inaktivera: *3

Vidarekoppling vid ej svar efter 3 signaler (Antalet signaler går att justera via Mina Sidor.)
Aktivera: *2#[telefonnummer]
Inaktivera: *032

Hur kopplar jag in SIP-boxen?

För att koppla in din telefonbox så ansluter du den medföljande nätverkskabeln i ditt bredbandsuttag och ansluter den andra änden i uttaget märkt WAN på telefonboxen. Det är viktigt att använda samma uttag som man normalt använder för sin dator eller router, inte eventuella uttag som är märkta för telefoni då dessa är avsedda för en annan typ av tjänst.

Koppla sedan in din dator eller router på uttaget märkt LAN på telefonboxen. Starta om enheterna och vänta upp till 10 minuter.

Efter det så ska alla tjänsterna fungera.

Vilka portar behöver vara öppna om jag använder router?

Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Kan jag använda en egen SIP-box?

Nej, vi erbjuder sedan slutet på 2015 endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar.

Hur gör jag en felsökning?

Börja med att starta om boxen genom att dra ur strömsladden i några minuter, koppla tillbaka den och vänta upp till 10 minuter innan du testar igen.

Dubbelkolla även att alla kablar sitter som de ska och i rätt uttag.
Kabeln från ditt bredbandsuttag skall vara anslutet i uttaget märkt WAN på din telefonbox, inte uttaget märkt LAN.
Som standard är bara Phone1 aktivt för ditt telefonnummer. Dubbelkolla att det står Phone1 vid platsen där du ansluter din telefonkabel.

Testa att fabriksåterställa telefonboxen genom att dra ur strömmen, hålla in resetknappen på baksidan med ett gem, återansluta strömmen och fortsätta hålla in resetknappen tills att både Phone1 och Phone2 blinkar till. Vänta sedan upp till 10 minuter för att boxen ska hinna starta upp.

Om det inte löser problemet så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Se till att vara hemma och ha din telefonbox inkopplad enligt instruktionerna ovan så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt.

Hur fungerar hemlarm och IP-telefoni?

Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder er ändå att rådfråga er larmoperatör om ni är osäker på funktionaliteten.

Hur fungerar nödnumret 112 med IP-telefoni?

Med IP-telefoni från Bahnhof ringer du kostnadsfritt till SOS Alarm, 112. Larmcentralen kan alltid se ditt telefonnummer, även om numret är hemligt. Samtalet kopplas till larmcentral baserat på riktnummer, var du än faktiskt befinner dig. Larmcentralen ser samtidigt att du ringer från ett IP-telefoniabonnemang som är geografiskt oberoende.

Observera att IP-telefoni alltid behöver internetanslutning samt ström för att fungera, precis som ditt bredband.

Frågor/TV

Link

Nyheter

2016-02-29
Turnerpaketet och TCM försvinner från vårt utbud den 31e mars.
Vi genomför förändringar gällande vårt TV-utbud. Vi flyttar kanalen Boomerang till Baspaketet samtidigt som det separata Turnerpaketet försvinner från vårt utbud den 31e mars 2016. I vårt Baspaket, ingår redan Turnerkanalerna CNN, TNT och Cartoon Network. I och med att Turnerpaketet tas bort har vi valt att även lägga kanalen Boomerang i Baspaketet för att du som kund inte ska drabbas för mycket av förändringen. Däremot försvinner kanalen TCM.

2016-02-24
CMore Golf finns nu tillgängligt för beställning som en separat kanal.

2016-02-11
Förhandlingarna är nu avklarade och bolagen har enats om ett nytt avtal. Kanalerna ska nu finnas tillgängliga igen.

2016-02-01
Förhandlingarna pågår fortfarande och eftersom parterna inte kommit överens har en del kanaler släckts ner. Informationen uppdateras fortlöpande.

2016-01-29
Information om eventuellt kanalsläckning efter den 31 januari.
Det pågår just nu förhandlingar mellan Discovery Networks och bland annat Canal Digital gällande distribution av Discovery Networks kanaler. De Discovery kanaler vi erbjuder får vi via ett samarbete med Canal Digital vilket innebär att de som har Bahnhof TV även kan komma att påverkas av förhandlingarna.
De kanaler som främst berörs är: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1 och Eurosport 2. Förhandlingarna pågår just nu men när vi vet mer uppdaterar vi informationen fortlöpande.

2016-01-07
BBC Lifestyle upphör som kanal och försvinner från utbudet.

2015-11-30
CMore Extreme försvinner och ersätts av CMore Golf
CMore kommer att lansera CMore Golf den 1 januari 2016. Samtidigt släcks CMore Extreme ner och försvinner från utbudet.
CMore Golf kommer att ingå i CMore Max, CMore Family samt CMore Sport.

2015-04-20
Förändring Turnerpaketet och dess kanaler
På grund av minskat tittarunderlag har Turner valt att ta bort Star!, Showtime och Silver ur deras utbud. Detta är tyvärr inget Bahnhof kan påverka utan kanalerna kommer att släckas ner den 15 juli och försvinna från vårt utbud.

2015-03-05
Förändring BBC-paketet
BBC Brit HD och BBC Earth HD lanseras den 13 april och ersätter BBC Entertainment och BBC Knowledge. Samtidigt försvinner BBC HD helt ur utbudet. BBC Lifestyle och BBC World News förblir oförändrade.

2015-02-02
Nu kan alla våra tv-kunder som har ett C More paket få tillgång till C More Play. Läs om hur du får igång C More Play under stycket C More Play här nedan.

2014-03-26
TV4 Sport ersätts med den helt nya kanalen TV12 i vår Baspaket.
TV4-Gruppen önskar nå en bredare målgrupp och ersätter TV4 Sport med TV12 som fokuserar på livsstil och sport.
TV12 kommer automatiskt ersätta TV4 Sport i ert utbud och ni ska inte behöva göra några förändringar utan kanalen hamnar på samma kanalplats.

2013-11-18
Musik- och nöjespaketet utökas med 2 kanaler
Två nya kanaler tillkommer till vårt populära musik- och nöjespaket. Det är kanalerna Vh1 och Nickelodeon Jr som numera blir tillgängliga för våra tv-kunder.

2013-05-20
Tv i fler stadsnät
Nu kan vi erbjuda TV i fler stadsnät! Anslutna i Eslöv, Helsingborg, Landskrona, Lund,  Malmö och Trelleborg kan nu få tillgång till riktig hd-tv.

Behöver jag en IPTV-box?

Ja, det behövs en IPTV-box för att se på IPTV

Kan man ha flera TV-apparater till en IPTV-box?

Nej det går inte. Det krävs en IPTV-box för varje tv-apparat.

Kan man köra IPTV trådlöst?

På grund av de kvalitets och stabilitetsproblem som kan uppstå via en trådlös förbindelse rekommenderar vi att man ansluter tv-boxen med nätverkskabel.


Behöver jag en IPTV-box om jag bara vill se grundutbudet?

Ja. För att få tillgång till grundutbudet behövs det en IPTV-box.

Jag har en inbyggd IPTV-box i min TV. Kan jag använda den istället för er box?

Tyvärr inte, du behöver en IPTV-box från oss.

Vad krävs för att få IPTV via Bahnhof?

Det som krävs är att du är ansluten till ett stadsnät där vi levererar IPTV. Du behöver inte vara bredbandskund hos Bahnhof för att få tillgång till vår tv-tjänst.

Hur gör jag för att koppla in min IPTV-box?

På Kalejdos hemsida www.kalejdo.tv samt Serverados hemsida www.serverado.se finns manualer att ladda ner.

Kan man använda andra IPTV-boxar än Serverados/Kalejdos?

För att få tillgång till vårt utbud krävs det att du har en IPTV-box från antingen Serverado eller Kalejdo beroende på vilket stadsnät du tillhör.

Jag har en IPTV-box från min fastighetsägare, hur kan jag beställa till kanaler och paket?

Om det är en IPTV-box som fastighetsägaren har köpt in från Serverado eller Kalejdo kan du beställa kanaler och paket på vår hemsida. Du väljer vilket stadsnät du tillhör samt vilket paket du önskar, sedan väljer ni alternativet ”Jag har redan en box” och fortsätter med beställningen.

Hur spelar man in och upp material med en VIP1963?

Vi hänvisar till de manualer som går att ladda ner på Kalejdos hemsida www.kalejdo.tv samt Serverados hemsida www.serverado.se

Inspelning via externa enheter

IPTV-boxen är försedd med kopieringsskydd som hindrar inspelning via externa enheter. Detta är ett krav från programbolag och rättighetsinnehavare. Vill du spela in tv-program kan du göra det med en inspelningsbar IPTV-box då dessa är godkända av programbolag och rättighetsinnehavare.

Vad gäller för TV-stopper?

"TV-Stopper" var en kostnadsfri tjänst som blockerade användarens tillgång till SVTs licenspliktiga material. Bahnhof erbjuder inte längre tjänsten.

Hur aktiverar jag C More Play?

Har du ett paket från C More via Bahnhof har du automatiskt tillgång till C More Play. Ditt användarnamn och lösenord till C More står på den kundspecifikation som du får hemskickat till dig. Har du inte tillgång till din kundspecifikation eller har tappat bort användarnamn och lösenord kontaktar du vår kundservice så hjälper de dig.

Telefon: 010 - 510 00 00
Mail: kundservice@bahnhof.se

För att använda C More Play gör du följande:
* Gå in på http://www.cmore.se/play
* Välj "Logga in på C More Play"
* Välj Bahnhof i rullistan och klicka på "Gå vidare"
* Skriv in ditt användarnamn och lösenord och klicka på" Logga in"

 

Frågor/Mina Sidor

Link

Vad är Mina Sidor och hur hittar jag dit?

På Mina Sidor kan du se fakturor, göra inställningar och administrera dina tjänster. Du kan även beställa tilläggstjänster. Länken finns högst upp här på vår hemsida och heter "Logga in".

Hur löser jag problem att logga in?

För att logga in behöver du ange kundnummer samt ditt lösenord. Om du saknar någon av dessa uppgifter kan du göra en återställning av lösenordet.

Du anger det mobilnummer eller den e-postadress som du uppgav när du blev kund hos Bahnhof. Kundnumret samt ett nytt lösenord skickas omedelbart.

Frågor/E-post

Link

Min e-post fungerar inte. Vad ska jag göra?

 

1. Kontrollera att du har kontakt emot internet genom att besöka en annan sida, till exempel https://www.bahnhof.se. Om du inte har kontakt med internet, behöver du i stället göra en felsökning på bredbandet. (Se Frågor/Bredband.)

2. Om du har kontakt med internet, prova att logga in via vår webmail. Om du kan logga in där och skicka och ta emot e-post så är det sannolikt en inställning i din e-postklient som är fel. Om du inte kommer in på din webmail kanske du inte har rätt lösenord. Du hanterar dina konton och lösenord på Mina Sidor.

3. Under 2015 genomför Bahnhof en förändring i vilka servrar som används för inkommande och utgårende e-post. De gamla adresserna mail.bahnhof.net samt mail2.bahnhof.net uppgör att gälla. För mer infomation läs Frågor/Förändringar av inställningar i E-posten!

4. Testa att temporärt inaktivera din brandvägg för att se om det hjälper. Fungerar det då måste du se över brandväggens inställningar. Vi kan tyvärr inte hjälpa till med support på brandväggar eller routrar, men de allra flesta tillbehörstillverkare har egna felsökningsfunktioner på sina respektive sajter. Obs! Glöm inte att slå på brandväggen igen när du åtgärdat problemet!

5. Prova att tillfälligt inaktivera ditt antivirusprogram och se om det löser problemet. Kom ihåg att aktivera antivirusprogrammet igen efteråt.

6. Om du har en annan e-postleverantör än Bahnhof, måste du vända dig direkt till e-postleverantören för att få hjälp.


Vad är skillnaden mellan IMAP, POP3 och SMTP?

 

För att kunna skicka och ta emot e-post så måste du ange två olika serveradresser: en för inkommande och en för utgående e-postmeddelanden. 

För den inkommande e-posten finns också två olika protokoll; POP3 (Post Office Protocol) och IMAP (Internet Message Access Protocol).

  • Om du tittar på din e-post från en och samma enhet hela tiden så kan du använda protokollet POP3. POP3 fungerar så att den laddar ner alla e-postmeddelanden från servern och sparar dem lokalt i din enhet.
     
  • Om du vill titta på din e-post från flera olika enheter exempelvis din dator och din surfplatta så kan du använda dig av protokollet IMAP. IMAP fungerar så att den sparar alla e-postmeddelanden på servern och därmed kan du läsa samma e-postmeddelande på fler än en enhet. Du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta skall fungera.

För den utgående e-posten finns det ett protokoll: SMTP (Simple Mail Transfer Protocol).

Adresserna till Bahnhofs servrar hittar du här nedanför.


Jag kan ta emot men inte skicka e-post. Vad är fel? Vilka servrar ska man ange?

 

För att kunna skicka e-post ska du använda dig av:

Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Port utgående SSL: 465
Kryptering: SSL

(Kräver inloggning med ditt användarnamn och lösenord. Om du glömt ditt användarnamn och lösenord, läs: ”Jag har glömt mina användaruppgifter till e-post, hur gör jag?”)

Fler adresser till Bahnhofs servrar hittar du här nedanför.

Vilka e-postservrar och portar ska jag använda?

 

Om du läser din e-post från endast en enhet så kan du använda dig av POP3.

Serveradress för inkommande e-post POP3:
Inkommande e-postserver: pop3.privat.bahnhof.se
Port inkommande (POP3) SSL: 995
Kryptering: SSL

Om du läser din e-post från flera enheter så måste du använda dig av IMAP
Du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta ska fungera.

Serveradress för inkommande e-post IMAP:
Inkommande e-postserver: imap.privat.bahnhof.se
Port inkommande (IMAP) SSL: 993
Kryptering: SSL

Serveradress för utgående e-post SMTP:
Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Port utgående SSL: 465
Kryptering: SSL

Både inkommande och utgående e-postservrar kräver att du använder dig av SSL och logga in (autentiserar) dig med en användare och ett lösenord för att kunna skicka och ta emot e-postmeddelanden.

Om du glömt e-postkonto information logga in på Mina sidor för att hitta den information du behöver.


Jag vill skapa en ny/byta till en annan e-postadress, hur gör jag?

 

Logga in på Mina Sidor så kan du ändra och skapa e-postadresser.


Kan jag använda en egen e-postserver?

 

Nej, vi spärrar port 25 på grund av riskerna för virus och spam. För att kunna skicka e-post måste du använda vår utgående e-postserver, och med de inställningar som beskrivs här ovan.


Jag har glömt mina användaruppgifter till e-post, hur gör jag?

 

Du kan skapa ett nytt lösenord och nya e-postadresser inne på Mina sidor.


Finns det några storleksbegränsningar per e-postmeddelande?

 

Ja, det finns en storleksbegränsning på 20 MB/e-postmeddelande om man skickar via vår utgående e-postserver mailout.privat.bahnhof.se

På webbmail ligger begränsningen på 10 MB/e-postmeddelande.

 


 

Guider för nyinstallation av e-postklient:

Läser du din e-post från fler än en enhet samtidigt? Konfigurationsguider för IMAP:

Om du vill kunna se din e-post från fler än en enhet så skall du använda dig av protokollet IMAP för inkommande e-post.

Observera att du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta ska fungera.

Adresser till e-postservrar:

Inkommande e-postserver: imap.privat.bahnhof.se
Serverportar inkommande (IMAP) SSL: 993
 

Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Serverportar utgående SSL: 465

Guider:

Android (telefon/surfplatta) 
iOS (Apple telefon/surfplatta) (PDF)
osX (Apple) (PDF)
Outlook Express (Windows) (PDF)
Windows Live Mail (2011) (Windows) (PDF)
Outlook 2003 (Windows) (PDF)
Outlook 2007 (Windows) (PDF)
Outlook 2010 (Windows) (PDF)
Outlook 2013 (Windows) (PDF)
Thunderbird (Windows) (PDF)
Windows 8 Mail 
Windows 10 Mail 

Alla guider är i PDF-format. 


Läser du din e-post från endast en enhet? Konfigurationsguider för POP3:

Om du vill kunna se din e-post från en enhet så skall du använda dig av protokollet POP3 för inkommande e-post.

Adresser till e-postservrar:

Inkommande e-postserver: pop3.privat.bahnhof.se
Serverportar inkommande (POP3) SSL: 995

Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Serverportar utgående SSL: 465

Guider:

Android (telefon/surfplatta) 
iOS (Apple telefon/surfplatta) (PDF)
osX (Apple) (PDF)
Outlook Express (Windows) (PDF)
Windows Live Mail (2011) (Windows) (PDF)
Outlook 2003 (Windows) (PDF)
Outlook 2007 (Windows) (PDF)
Outlook 2010 (Windows) (PDF)
Outlook 2013 (Windows) (PDF)
Thunderbird (Windows) (PDF)
Windows 8 Mail (PDF) finns inte som POP3 utan du måste använda IMAP
Windows 10 Mail (PDF) finns inte som POP3 utan du måste använda IMAP
 

Alla guider är i PDF-format. 


Varför finns ingen guide för min e-postklient?

Bahnhof erbjuder ett antal guider för de vanligaste e-postklienter som finns på marknaden. Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra guider för alla olika e-postprogramvaror som finns. Om din programvara inte finns med så ber vi dig kontakta tillverkaren av din programvara eller söka på internet för att hitta den information du behöver.

 

Frågor/Förändringar av inställningar i E-posten

Link

 

Bahnhof genomför under 2015 - 2016 en förändring för att göra din e-post säkrare. I framtiden kommer din e-post endast att kunna skickas krypterat mellan din e-postklient och vår e-postserver. Det betyder att vi kan uppfylla löftet att ge våra kunder internet med sekretess. Du behöver då uppdatera vissa inställningar för att e-posten ska fungera.
 
Denna förändring gäller alla kunder som skapat ett e-postkonto på Mina Sidor på Bahnhofs hemsida eller fått en färdigskapad e-postadress på din kundspecifikation en gång i tiden. Det kan exempelvis vara e-postadresser som slutar med @bahnhof.se, @bahnhofbredband.se, akalla.st eller om du gjort en egen domän med e-postadress via Bahnhof.

Dina e-postmeddelanden kommer INTE att försvinna men du kommer inte att kunna läsa dem om du inte uppdaterar dina inställningar.

Kort sagt: Alla som har en e-postadress hos Bahnhof behöver göra dessa ändringar i inställningarna för att e-posten ska fungera framöver.

 
Dessa serveradresser kommer att sluta fungera:
mail.bahnhof.se
mail2.bahnhof.se
 
Hitta information om vilka e-postservrar du skall använda längre ner på denna sida.
 
Rent tekniskt innebär förändringen att vi inaktiverar möjligheten för dig att skicka och ta emot e-postmeddelanden utan att använda dig av SSL (kryptering) och användarnamn och lösenord. Bahnhof kan förstås inte ge några garantier för vad som händer med ditt e-postmeddelande när det lämnat Bahnhofs e-postserver, beroende på vad mottagaren av ditt e-postmeddelande har för säkerhet. Det vi dock kan garantera är att om du använder dig av Bahnhofs e-post så skickas alla meddelanden på ett säkert sätt till och från dig till våra e-postservrar. Framöver kommer all e-post som går via Bahnhof att krypteras. 



 

Frågor och svar:

 

Vad är det för e-postmeddelande jag fått från epost-omlaggning@bahnhof.se?

 

Detta e-postmeddleande är information om den förändring som kommer att ske av våra e-post tjänster.

Detta är såklart inget bluffmeddelande eller bedrägeriförsök utan du måste genomföra dessa förändringar för att din e-post tjänst ska fungera som vanligt.

Dina e-postmeddelanden försvinner INTE men du kan inte läsa dem i din e-postklient om du inte genomför dessa förändringar.

Om du inte har möjlighet att justera din e-postklient så kan du alltid läsa din e-post på Bahnhofs webmejl som du når på http://epost.bahnhof.se


Varför har mail.bahnhof.se och mail2.bahnhof.se slutat att fungera?

 

I ett led att öka din säkerhet när du skickar e-post och tar emot e-post inom Bahnhofs nätverk så har vi valt att ta bort dessa e-postservrar och ersätta dem med nya som kräver att man använder kryptering SSL samt att man måste logga in (autentisera) sig.


Varför gör Bahnhof den här förändringen?

 

Vi gör förändringen som ett led i vårt arbete för ökad integritet och säkerhet. Vi har börjat kryptera vår e-postplattform och göra det säkrare för dig som kund att använda vår e-posttjänst.


Vad innebär detta för mig som kund?


  1. Dina e-postmeddelanden skickas krypterat mellan din enhet och Bahnhofs servrar. (Bahnhof kan inte garantera hur ditt e-postmeddelande behandlas utanför Bahnhofs servrar.)
     
  2. Du måste göra justeringar i din e-postklient för att du skall kunna skicka och ta emot e-postmeddelanden. Se mer information nedan inklusive guider för de vanligaste e-postklienterna.

Går det att använda sig av Bahnhofs e-post utan kryptering?

 

Nej, det är inte möjligt då vi krypterar all e-posttrafik.


Vad är skillnaden mellan IMAP, POP3 och SMTP?

 

För att kunna skicka och ta emot e-post så måste du ange två olika serveradresser: en för inkommande och en för utgående e-postmeddelanden.

För den inkommande e-posten finns också två olika protokoll; POP3 (Post Office Protocol) och IMAP (Internet Message Access Protocol).

1. Om du tittar på din e-post från en och samma enhet hela tiden så kan du använda protokollet POP3. POP3 fungerar så att den laddar ner alla e-postmeddelanden från servern och sparar dem lokalt i din enhet.

2. Om du vill titta på din e-post från flera olika enheter exempelvis din dator och din surfplatta så kan du använda dig av protokollet IMAP. IMAP fungerar så att den sparar alla e-postmeddelanden på servern och därmed kan du läsa samma e-postmeddelande på fler än en enhet. Du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta skall fungera.

För den utgående e-posten används protokollet: SMTP (Simple Mail Transfer Protocol).

Adresserna till Bahnhofs servrar hittar du här nedanför.


Vilka e-postserveradresser, portar och kryptering ska jag använda?

 

Om du läser din e-post från endast en enhet så kan du använda dig av POP3.

Serveradress för inkommande e-post POP3:
Inkommande e-postserver: pop3.privat.bahnhof.se
Port inkommande (POP3) SSL: 995
Kryptering: SSL

Om du läser din e-post från flera enheter så måste du använda dig av IMAP
Du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta ska fungera.

Serveradress för inkommande e-post IMAP:
Inkommande e-postserver: imap.privat.bahnhof.se
Port inkommande (IMAP) SSL: 993
Kryptering: SSL

Serveradress för utgående e-post SMTP:
Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Port utgående SSL: 465
Kryptering: SSL

Både inkommande och utgående e-postservrar kräver att du använder dig av SSL och logga in (autentiserar) dig med en användare och ett lösenord för att kunna skicka och ta emot e-postmeddelanden.

Om du glömt e-postkonto information logga in på Mina sidor för att hitta den information du behöver.


Jag använder inte Bahnhofs e-post måste jag göra denna förändring?

 

Nej du behöver inte ändra dina inställningar om du använder någon annan e-postleverantör än Bahnhof.


Jag använder Bahnhofs utgående e-postserver (SMTP) men en annan leverantör för inkommande e-post måste jag då ändra något?

 

Du måste justera e-postserver inställningarna för utgående e-post SMTP som du kan hitta under rubriken "Vilka e-postserveradresser, portar och kryptering ska jag använda?" här ovan.

Om du inte har tillgång till en e-postanvändare och ett lösenord hos oss så måste du loggar in på "Mina sidor" på Bahnhofs hemsida och skapa en e-postanvändare. Du kan sedan använda denna e-postanvändare för logga in (autentisera) dig emot den utgående e-postservern.

Du kan också höra med din e-postleverantör om de har en egen utgående e-postserver (SMTP-server) du kan använda dig av.


Jag har en egen e-postserver hemma hur gör jag då?


Om du använder dig av en egen e-postserver så kan du fortsättningsvis också fortsätta "reläa" din utgående e-post via vår utgående e-postserver. Du måste använda dig av SSL samt användarnamn och lösenord för att logga in (autentisera) dig.

Logga in på mina sidor hos Bahnhof och skapa dig ett e-postkonto som du kan använda dig av för att kunna logga in (autentisera) dig emot vår utgående e-postserver.

Spärrar ni port 25 för SMTP?

 

Bahnhof har alltid spärrat port 25 för inkommande SMTP trafik emot våra e-postservrar om du inte har haft en IP-adress som kommer från Bahnhof. Så om du exempelvis ha haft problem att skicka e-post med din bärbara dator när du varit hos en vän som exempelvis har Telia så beror det på detta. I och med denna förändring så kommer SMTP port 25 inte fungera emot Bahnhofs e-postservrar oavsett om man har en Bahnhof IP-adress eller inte.


Spärrar ni port 110 POP3 och 143 IMAP för inkommande e-post?

 

Ja på grund av denna förändring så kommer dessa portar att spärras emot våra e-postservrar och därmed måste du justera dina e-postinställningar.

I och med denna förändring så kommer 110 POP3 och 143 IMAP portarna inte inte fungera emot Bahnhofs e-postservrar oavsett om man har en Bahnhof IP-adress eller inte. Om man har en annan e-postleverantör så kan du dock använda port 110 POP3 och 143 IMAP.


Kan jag använda er e-post från min väns hushåll trots att han har en annan internetleverantör?

 

Ja, då denna förändring innebär att du måste logga in (autentisera) dig för att kunna skicka och ta emot e-post från Bahnhof, så spelar det ingen roll vilken internetleverantör du använder dig av, när du försöker läsa din Bahnhof e-post.


Kan jag använda er e-post på min mobil eller surfplatta trots att jag har en annan leverantör av 3G/4G internet?

 

Ja, då denna förändring innebär att du måste logga in (autentisera) dig för att kunna skicka och ta emot e-post från Bahnhof, så spelar det ingen roll vilken internetleverantör du använder dig av, när du försöker läsa din Bahnhof e-post.

  


 

Guider:


Läser du din e-post från fler än en enhet samtidigt? Konfigurationsguider för IMAP:


Om du vill kunna se din e-post från fler än en enhet så skall du använda dig av protokollet IMAP för inkommande e-post.

Observera att du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta ska fungera.

Adresser till e-postservrar:

Inkommande e-postserver: imap.privat.bahnhof.se
Serverportar inkommande (IMAP) SSL: 993
 

Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Serverportar utgående SSL: 465

Guider:

Android (telefon/surfplatta) 
iOS (Apple telefon/surfplatta)
osX (Apple)
Outlook Express (Windows)
Windows Live Mail (2011) (Windows)
Outlook 2003 (Windows)
Outlook 2007 (Windows)
Outlook 2010 (Windows)
Outlook 2013 (Windows)
Thunderbird (Windows)
Windows 8 Mail 
Windows 10 Mail OBS detta är nyinstallationsguidern
 

Alla guider är i PDF-format. 


Läser du din e-post från endast en enhet? Konfigurationsguider för POP3:


Om du vill kunna se din e-post från en enhet så skall du använda dig av protokollet POP3 för inkommande e-post.

Adresser till e-postservrar:

Inkommande e-postserver: pop3.privat.bahnhof.se
Serverportar inkommande (IMAP) SSL: 995

Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Serverportar utgående SSL: 465

Guider:

Android (telefon/surfplatta) 
iOS (Apple telefon/surfplatta)
osX (Apple)
Outlook Express (Windows)
Windows Live Mail (2011) (Windows)
Outlook 2003 (Windows)
Outlook 2007 (Windows)
Outlook 2010 (Windows)
Outlook 2013 (Windows)
Thunderbird (Windows)
Windows 8 Mail finns inte som POP3 utan du måste använda IMAP
Windows 10 Mail finns inte som POP3 utan du måste använda IMAP OBS detta är nyinstallationsguidern

 

Alla guider är i PDF-format. 


Varför finns ingen guide för min e-postklient?


Bahnhof erbjuder ett antal guider för de vanligaste e-postklienter som finns på marknaden. Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra guider för alla olika e-postprogramvaror som finns. Om din programvara inte finns med så ber vi dig kontakta tillverkaren av din programvara eller söka på internet för att hitta den information du behöver.

 

Frågor/Integrity VPN (OpenVPN & PPTP)

Link

Vad är skillnaden mellan LEX Integrity och Integrity VPN?

Du kan inte ha båda versionerna samtidigt. LEX är en budgettjänst och Integrity VPN är en mer flexibel och kraftfull tjänst där månadsavgiften samtidigt stöder arbetet mot massövervakning.

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.

 

Vad betyder felkod 800 och 807?

Att din dator inte får någon kontakt överhuvudtaget med vår server. Dubbelkolla att du skrivit rätt adress (vpn.integrity.st). Om du är osäker på vart du ska fylla i adressen se guiderna nedan. 

Det kan också vara så att du kopierade och klistrade in serveradressen när du skrev in den vid installationen, vilket betyder att du kan ha fått med ett extra mellanslag i adressen. Dubbelkolla detta och försök sedan igen.

Om adressen (vpn.integrity.st) stämmer, så kan problemet i stället vara att du har en router/brandvägg som hindrar PPTP-trafik. För frågor om inställningar på routern, kontakta tillverkaren. Bahnhof kan ge följande tips för routrar, men vi kan inte ge support på enskilda modeller:

Leta efter en inställning hos routern vid namn “Allow PPTP passthrough” eller “Enable PPTP passthrough"

Leta upp och klicka i “Allow GRE Protocol 47”

Eventuellt du man behöva manuellt öppna TCP-port 1723 i routern.

Sök gärna på nätet efter “PPTP Passhtrough” och din router-/brandväggsmodell!


Om jag redan använder tjänsten, kommer priset att försvinna från fakturan hädanefter?

Nej. Det är skillnad på LEX Integrity (gratisvarianten) och Integrity VPN (som är en mer flexibel och heltäckande tjänst). För att byta till LEX behöver man först säga upp sin ordinarie Integrity VPN.

Jämför gärna här:  

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.


Hur håller jag Integrity säkert? Finns sårbarheter?

Läs gärna på Integritys egen hemsida. Bland annat finns ett säkerhetshål i webbläsare för Windows som du kan behöva känna till och hantera: https://integrity.st/2015/01/30/sakerhetshal-i-webblasare-for-windows/ 


Jag har två datorer och kör betal-integrity på den ena. Kan jag lägga till LEX-integrity på den andra?

I Integrity VPN (40 kr/mån) ingår tre samtidiga anslutningar. Det betyder att du redan nu kan lägga till VPN på upp till tre valfria enheter (dator, mobil, platta), som även fungerar utanför hemmet. LEX, däremot, fungerar bara på en dator, och endast i Bahnhofs eget nät. Du kan inte ha båda versionerna samtidigt.

Med LEX Integrity kan du alltså ansluta en (1) enhet. Med betalversionen av Integrity VPN kan du ansluta upp till tre (3) enheter samtidigt.


Fungerar IP-telefoni med Integrity? Blir teletrafiken skyddad?

IP-telefoni fungerar utmärkt med Integrity. VPN-tjänster som Integrity skyddar datatrafik, inte teletrafik.


Kan Integrity VPN försvåra att spela spel?

Vi rekommenderar generellt inte att spela bakom VPN-tjänsten. För bästa upplevelsen och funktionalitet, eller om problem uppstår, kan man alltid koppla ur tjänsten tillfälligt.


Om man har en egen server hemma, kan man använda Integrity VPN samtidigt?

Nej, inte på servern. Varken LEX eller betalversionen går att använda om man samtidigt behöver en publik IP-adress. Däremot kan du använda Integrity på en annan enhet.


Kan jag installera Integrity VPN på min router och därmed skydda alla mina enheter?

Det fungerar så länge routern har stöd för det. Bahnhof kommer dock inte kunna hjälpa dig med någon support vid installation eller felsökning vid problem, eftersom vi inte tillhandahåller själva routern. Om du behöver assistans så bör du kontakta tillverkaren av routern.


På Mina Sidor ser jag mitt lösenord i klartext. Är det verkligen säkert?

Ditt användarnamn och lösenord används bara för att kunna logga in mot VPN-servern. Efter inloggning ser varken Bahnhof eller Integrity din trafik.


Blir IP-adressen svensk, med tanke på SVT Play, TV4 Play osv? Går det att välja ett annat land?

Både LEX och betalversionen ligger på svenska servrar. IP-adressen blir därför alltid svensk.


Finns det risk att brottslingar använder er VPN-tjänst?

Många som använder VPN-tjänster är företagsledare, advokater, journalister och andra som vill skydda sin kommunikation. Det finns redan ett stort antal VPN-tjänster på marknaden, och de är lagliga att använda.


Hur avaktiverar jag Integrity VPN?

Genom att helt enkelt inte ansluta. Även om du aktiverar Integrity VPN på Mina Sidor betyder det inte att tjänsten är "aktiv" på din bredbandsanslutning. Så du behöver alltså inte avamäla Integrity VPN - det räcker att sluta upp med att ansluta. Om du vill kontrollera om tjänsten är aktiv eller ej, gå till Integrity.st.



 

Integrity VPN (OpenVPN samt PPTP)

Integrity VPN finns i två varianter till samma pris. Du väljer själv, och du kan när som helst ändra dig:

PPTP – skydda din IP-adress!

Fördelen med PPTP är att du inte behöver installera någon programvara; det räcker med att göra vissa inställningar. Med PPTP kan du röra dig krypterat på nätet utan att din IP-adress blir röjd. De sidor du besöker ser bara ett besök från Integritys server.

OpenVPN med starkare kryptering!

Du behöver installera en särskild programvara – snabbt och enkelt!

Du behöver alltid användarnamn och lösenord, som finns inne på Mina sidor.  

Installationsguide LEX

Guide för LEX Integrity Windows 7

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Klicka på ”Visa nätverksstatus och -åtgärder” alternativt ”Nätverks- och delningscenter”.

3. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

4. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på ”Nästa”.

5. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

6. Skriv in informationen som finns på bilden nedan och klicka på "Nästa".

7.  Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt. Klicka sedan på "Anslut". 
 

8.  Klicka på "Hoppa över".

 

9.  Gå till "Nätverks- och delningscenter" klick på "Ändra inställningar för nätverkskort".

10.  Sätt musmakören ovanför "LEX-Integrity" och högerklicka, välj sedan "Egenskaper".

 

11. Gå till fliken "Säkerhet" och under "Datakryptering" välj "Ingen kryptering tillåts (server kopplar från om kryptering krävs)" klicka sedan på "OK".

12. Högerklicka på LEX-Integrity och välj "Anslut".

13. Skriv in ditt "Användarnamn" och "Lösenord" klicka sedan på "Anslut".

Nu skall denna ruta dyka upp

 

14.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för LEX Integrity för Mac

1. Öppna ”Systeminställningar” och klicka på "Nätverk".

2. Klicka på + tecknet i det nedre vänstra hörnet.

3. I gränssnittet väljer du "VPN", i VPN-typ fältet välj "PPTP" och i fältet tjänstens namn skriver du in "LEX Integrity Bahnhof". Tryck sedan på knappen "Skapa".

4. I fältet Serveradress ange "lexvpn.integrity.st" och i fältet "Användarnamn" fyller du i ditt användarnamn. Se till att Kryptering är inställd på "Ingen". Dubbelkolla att ”Visa VPN-status i menyraden” är ikryssat. Tryck sedan på "Autentiseringsinställningar".

5. Ange ditt lösenord och tryck på "OK".

6. Kontrollera att "Visa VPN-status i menyraden" är ikryssad och tryck på "Avancerat"

7. Klicka i "Skicka all trafik över VPN-anslutning", tryck sedan på OK.

8. För att avsluta gränssnittet klickar du på "Utför".

9. För att starta din VPN-anslutning klickar du på VPN-ikonen i aktivitetsfältet. Klicka på "Anslut LEX Integrity Bahnhof". Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!


10. 
 Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

Installationsguide PPTP

Guide för Windows XP

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Tryck på ”Nätverks- och Internet-inställningar”.

3. Tryck på ”Skapa en anslutning till nätverket på din arbetsplats.

4. Välj ”Anslutning till ett Virtuellt Privat Nätverk och tryck på ”Nästa”.

5. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

6. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

7. Välj ”Alla användare” om du vill att alla konton på datorn ska kunna ansluta till Integrity VPN, annars så lämnar du valet som det är och tryck ”Nästa”.

8. Kryssa ”Lägg till en genväg till den här anslutningen på skrivbordet” och tryck på ”Slutför”.

9. Dubbelklicka på ”Integrity VPN” som nu finns på skrivbordet.

10. Ange användarnamn och lösenord och klicka sedan på ”Anslut”. Nu är du ansluten till Integrity VPN och kan surfa anonymt. Användarnamn och lösenord hittar du på din kundspecifikation. 

 

11.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för Windows Vista/7

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Klicka på ”Visa nätverksstatus och -åtgärder” alternativt ”Nätverks- och delningscenter”.

3. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

4. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på ”Nästa”.

5. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

6. Skriv in informationen som finns på bilden nedan.

7.  Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt. Klicka sedan på "Anslut". Nu är du ansluten till Bahnhof VPN och kan surfa anonymt.

 

8.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för Windows 8

1. Peka med muspekaren uppe i högra hörnet på skrivbordet.

2.  Klicka på "Inställningar".

3. Klicka sedan på "Kontrollpanelen".

4. Under "Nätverk och Internet", klicka på "Visa nätverksstatus och -åtgärder"

5. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

6. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på "Nästa".

7. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

8. Skriv in informationen som finns på bilden nedan och klicka på "Skapa".

9. Klicka med vänster musknapp på "VPN-anslutning".

10. Klicka på knappen "Anslut".

11. Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt.

Guide för Windows 10

1. Kommer snart

 

Guide för Mac OS X

1. Öppna ”Systeminställningar” och klicka på "Nätverk".

2. Klicka på + tecknet i det nedre vänstra hörnet.

3. I gränssnittet väljer du "VPN", i VPN-typ fältet välj "PPTP" och i fältet tjänstens namn skriver du in "Bahnhof VPN". Tryck sedan på knappen "Skapa".

4.  I fältet Serveradress ange "vpn.integrity.st" och i fältet "Användarnamn" fyller du i ditt användarnamn. Se till att Kryptering är inställd på "Automatiskt (128 eller 40 bitar)". Tryck sedan på "Autentiseringsinställningar".

5. Ange ditt lösenord och tryck på "OK".

6. Kontrollera att "Visa VPN-status i menyraden" är ikryssad och tryck på "Avancerat".

7. Klicka i "Skicka all trafik över VPN-anslutning", tryck sedan på OK.

8. För att avsluta gränssnittet klickar du på "Utför". 

9. För att starta din VPN-anslutning klickar du på VPN-ikonen i aktivitetsfältet. 
Klicka på "Anslut Bahnhof VPN". Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!


10. 
 Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

Guide för Ubuntu

1. Gå till ”Nätverksikonen” och välj "VPN-anslutningar” > ”Konfigurera VPN”.

2. Välj ”Point-To-Point Tunneling Protocol (PPTP)” i rullmenyn. Klicka sedan på "Skapa".

 

 

3 Välj ”Avancerad” och dubbelkolla att dina inställningar matchar de som finns på bilden nedan. Skriv in anslutningsnamn: "Bahnhof Integrity PPTP" samt användarnamn och lösenord. Klicka på "Avancerat".

 

4. Dubbelkolla att dina inställningar matchar de som finns på bilden nedan. Se till att "Använd Point-To-Point-kryptering (MPPE) är ibockad". Klicka på "OK".


 

5. Gå till ”Nätverksikonen” igen och välj ”VPN-anslutningar” > ”Bahnhof Integrity PPTP”. Nu är du ansluten till Integrity PPTP och kan surfa anonymt.

 

6. Ange lösenord för att låsa upp din inloggningsnyckelring. Klicka på "Lås upp".

 

 

7.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för iPhone/iPad

1. Öppna "Inställningar" app.

2. Välj "Allmänt".

3. Välj "VPN".

5. Välj "Lägg till VPN-konfiguration...".

6. Välj "PPTP" i toppen och ange de inställningar som visas på bilden nedan. Välj därefter "Spara".
Beskrivning: Bahnhof
Server: vpn.integrity.st

7. Dra "VPN" knappen till höger så att det står "ON". Ditt VPN Bahnhof är nu anslutet och du kan surfa anonymt!

Guide för Android

1. Välj "Program" 

2. Välj "Inställningar" 

3. Välj "Trådlöst och nätverk" 

4. Välj "VPN-inställningar" 

5. Välj "Lägg till VPN" 

6. Välj "Lägg till PPTP VPN" 

7. Ange konfigurationen som visas på bilden nedan och spara

8. Välj den nya anslutningen som visas

9. Skriv in ditt användarnamn och lösenord och välj "Anslut"

10. Du är nu ansluten till Integrity och kan surfa anonymt


Installationsguide OpenVPN

Guide för Windows XP

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att dubbelklicka på ”OpenVPN GUI”. Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för windows Vista/7

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8. Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. >Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för Windows 8

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

 

Guide för Windows 10

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Mer information".

3. Välj "Kör ändå".

4. Välj "Ja" om du får upp denna fråga.

5. Välj "Next".

6. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

7. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

8. Välj "Install".

9. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

10. Välj "Next".

11.  Välj "Finish".

12. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program\OpenVPN” eller ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config".

Ladda ner konfigurationsfilerna här.

Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

13. Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" på skrivbordet och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet, nere vid klockan.

Välj "Ja" om du får upp denna fråga.

14. Högerklicka på ikonen nere vid aktivitetsfältet och välj "Anslut / Connect".

15. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och välj "OK".

16. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

17. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för Mac Yosemite

1. Ladda ner Tunnelblick här. Spara den på din dator och kör installationsfilen.

2. Dubbelklicka på Tunnelblick-ikonen som visas. Fyll sedan i dina användaruppgifter/lösenord för att godkänna installationen.

3. Tryck på "Avsluta".

4. Ladda ner konfigurationsfilen genom att klicka här.

5. Öppna den nerladdade filen "Bahnhof_v3.tblk.zip"

 

6. Installera konfigurationsfilerna genom att öppna filen som bara heter "Bahnhof_v3tblk"


7.
 Välj "Alla användare"

8. Starta och anslut till Integrity på ikonen uppe i det högra hörnet.



 

9. Ange ditt användarnamn och lösenord som tillhör ditt Integrity konto och tryck på "OK"

 

10.  Vänta i en halv minut på anslutningsprocessen och du ska sedan vara uppkopplad mot Integrity.

 

11.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

 

 

 

Guide för Ubuntu

1. Klicka på Programcentral för Ubuntu.

 
2.  Ladda ner konfigurationsfilerna genom att klicka här. Skriv in "Network-manager" i sökfältet. Klicka på "Installera".

 
3. Skriv in ditt lösenord och klicka på "Autentisera".

 
4. Skriv in namnet på filen du vill spara (Bahnhof-OpenVPN_v3.zip), välj skapa mapp. Klicka på "Spara".

 

5. Markera zipfilen och högerklicka. Välj "Extrahera här". 

 

 
6. Klicka på pilarna i aktivitetsfältet och välj "Redigera anslutningar".

 
7. Klicka på "Lägg till" och välj sedan "OpenVPN" i rullmenyn. Klicka sedan på "Skapa".

 

 

 
8. Skriv in anslutningsnamn "Bahnhof Integrity OpenVPN". Fyll i gateway samt användarnamn och lösenord. CA-certifikat ska vara "ca.crt".

 
9. Se till att du har lika inställningar som bilden nedan.

 
10. Under fliken "Säkerhet" ska du klicka i "Skiffer: AES-256-CBC".

 
11. Under fliken "TLS-autentisering" ska du klicka i "Använd ytterligare TLS-autentisering". Nyckelfil ska vara "tls.key" och nyckelriktning är "1".

 
12. Klicka på "Spara".

 
13. Klicka på "Stäng".

 
14. Gå till nätverksikonen, välj ”VPN-anslutningar” > ”Bahnhof Integrity OpenVPN".

 
15. Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!

 
16.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 
17. Ange ditt lösenord för att låsa upp din inloggningsnyckelring.

 

      

Guide för iPhone/iPad (iOS6/iOS7/iOS8) 

1. Öppna ”App Store” på din iOS-enhet och ladda ner OpenVPN Connect från OpenVPN Technoligies.

 

2. Klicka här för att ladda ner konfigurationsfilen till din dator. Öppna sedan zipfilen genom att dubbelklicka på den. Spara ovpnfilen (konfigurationsfilen) på en lämplig plats.

3. Anslut din iOS-enhet till din dator och öppna iTunes. Navigera till fliken iPhone/iPad.



4.
 Klicka på ”Appar”.


5.
 Bläddra nedåt i listan över program och klicka på OpenVPN-knappen. Klicka på "Lägg till"-knappen till höger för att läsa in konfigurationsfilerna.

 
6. Markera alla konfigurationsfiler du laddade ner i ”steg 2” och klicka på "Öppna".

 
7. Starta OpenVPN på din iOS-enhet.


8. Importera serverkonfigurationen genom att klicka på plussymbolen.


9.
 Ange ditt VPN-användarnamn och lösenord. Ditt användarnamn börjar med "xw". Aktivera slidern ”spara” om du vill spara ditt användarnamn och lösenord. Dra slidern under ”Disconnected” till höger för att aktivera VPN-anslutningen. Svara ”Ja” på frågan om OpenVPN skall skapa en anslutning.

Guide för Android 

 

1. Öppna ”Google Play” på din Android-enhet och ladda ner och installera ”OpenVPN Connect” från OpenVPN.

OpenVPN app

2.
Klicka här för att ladda ner konfigurationsfilen till din dator. Packa sedan upp ZIP-filen genom att högerklicka på ZIP-filen och välj extrahera.

Ladda ner konfigurationsfilen

3.
Anslut din Andriod-enhet till din dator med din enhets USB-sladd. Kopiera foldern ”Bahnhof-OpenVPN-Android_v3” till din Android-enhet.



4.
Starta OpenVPN Connect i din Android-enhet.



5.
Klicka på ”Meny” knappen på din Android-enhet så du får upp menyn enligt bilden nedan. Klicka sedan på ”Import”.



6.
Bläddra dig fram till foldern där du sparade konfigurationsfoldern i ”steg 3” och öppna upp foldern.



7.
Markera filen ”client-android_v3.ovpn” och klicka på ”Select”.



8.
Ange ditt VPN-användarnamn och lösenord. Ditt användarnamn börjar med ”in” eller ”xw”. Markera ”Save” om du vill spara ditt användarnamn och lösenord. Klicka på ”Connect”.



9.
Markera ”Jag litar på den här appen.” Klicka sedan på ”OK”.



10.
När du är ansluten kommer du att se den nya statusen "OpenVPN: Connected" och även en statusfältikon VPN.


 

11. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st.

Frågor/Lex Integrity

Link

Vad händer om jag aktiverar Integrity? (Eller inte gör det?)

Om du aktiverar Integrity går din trafik via 5 juli-stiftelsen, som inte behöver logga datatrafik eftersom stiftelsen inte är operatör. Endast internetoperatörer behöver lagra kundernas data enligt lag.

Du väljer mellan fullversionen av Integrity VPN och den så kallade LEX Integrity, som är en enklare tjänst.

Om du inte aktiverar Integrity kan du surfa precis som vanligt. Din trafikdata kommer att sparas i enlighet med Lagen om elektronisk kommunikation. 


Hur installerar jag Integrity?

Du behöver göra två saker. Först hämtar du användarnamn och lösenord inne på Mina Sidor. Länken finns högst upp här på vår hemsida och heter "Logga in". Därefter följer du guiderna som finns här nedanför på Kundservice-sidan.

Snabblänk: Aktivering av LEX Integrity för Windows

För aktivering av LEX Integrity, använd samma guide som för PPTP, men med följande skillnad:
Serveradress: lexvpn.integrity.st
Kryptering: Ingen
Användarnamn: Det du tilldelats av Bahnhof
Lösenord: Det du tilldelats av Bahnhof

För en längre guide, se längre ned här på sidan under Guider/Integrity.


Vad är skillnaden mellan LEX Integrity och Integrity VPN?

Du kan inte ha båda versionerna samtidigt. LEX är en budgettjänst och Integrity VPN är en mer flexibel och kraftfull tjänst där månadsavgiften samtidigt stöder arbetet mot massövervakning.

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.

 

Vad betyder felkod 800 och 807?

Att din dator inte får någon kontakt överhuvudtaget med vår server. Dubbelkolla att du skrivit rätt adress (lexvpn.integrity.st). Om du är osäker på vart du ska fylla i adressen kan du följa denna guide.

Det kan också vara så att du kopierade och klistrade in serveradressen när du skrev in den vid installationen, vilket betyder att du kan ha fått med ett extra mellanslag i adressen. Dubbelkolla detta och försök sedan igen.

Om adressen (lexvpn.integrity.st) stämmer, så kan problemet i stället vara att du har en router/brandvägg som hindrar PPTP-trafik. För frågor om inställningar på routern, kontakta tillverkaren. Bahnhof kan ge följande tips för routrar, men vi kan inte ge support på enskilda modeller:

Leta efter en inställning hos routern vid namn “Allow PPTP passthrough” eller “Enable PPTP passthrough"

Leta upp och klicka i “Allow GRE Protocol 47”

Eventuellt du man behöva manuellt öppna TCP-port 1723 i routern.

Sök gärna på nätet efter “PPTP Passhtrough” och din router-/brandväggsmodell!


Om jag redan använder tjänsten, kommer priset att försvinna från fakturan hädanefter?

Nej. Det är skillnad på LEX Integrity (gratisvarianten) och Integrity VPN (som är en mer flexibel och heltäckande tjänst). För att byta till LEX behöver man först säga upp sin ordinarie Integrity VPN.

Jämför gärna här:  

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.


Hur håller jag Integrity säkert? Finns sårbarheter?

Läs gärna på Integritys egen hemsida. Bland annat finns ett säkerhetshål i webbläsare för Windows som du kan behöva känna till och hantera: https://integrity.st/2015/01/30/sakerhetshal-i-webblasare-for-windows/ 


Jag har två datorer och kör betal-integrity på den ena. Kan jag lägga till gratis-integrity på den andra?

I Integrity VPN (40 kr/mån) ingår tre samtidiga anslutningar. Det betyder att du redan nu kan lägga till VPN på upp till tre valfria enheter (dator, mobil, platta), som även fungerar utanför hemmet. LEX, däremot, fungerar bara på en dator, och endast i Bahnhofs eget nät. Du kan inte ha båda versionerna samtidigt.

Med LEX Integrity kan du alltså ansluta en (1) enhet. Med betalversionen av Integrity VPN kan du ansluta upp till tre (3) enheter samtidigt.


Fungerar IP-telefoni med Integrity? Blir teletrafiken skyddad?

IP-telefoni fungerar utmärkt med Integrity. VPN-tjänster som Integrity skyddar datatrafik, inte teletrafik.


Kan LEX försvåra att spela spel?

Vi rekommenderar generellt inte att spela bakom VPN-tjänsten. För bästa upplevelsen och funktionalitet, eller om problem uppstår, kan man alltid koppla ur tjänsten tillfälligt.


Om man har en egen server hemma, kan man använda Integrity samtidigt?

Nej, inte på servern. Varken LEX eller betalversionen går att använda om man samtidigt behöver en publik IP-adress. Däremot kan du använda Integrity på en annan enhet.


Kan jag installera LEX Integrity på min router och därmed skydda alla mina enheter?

Det fungerar så länge routern har stöd för det. Bahnhof kommer dock inte kunna hjälpa dig med någon support vid installation eller felsökning vid problem.


På Mina Sidor ser jag mitt lösenord i klartext. Är det verkligen säkert?

Ditt användarnamn och lösenord används bara för att kunna logga in mot VPN-servern. Efter inloggning ser varken Bahnhof eller Integrity din trafik.


Blir IP-adressen svensk, med tanke på SVT Play, TV4 Play osv? Går det att välja ett annat land?

Både LEX och betalversionen ligger på svenska servrar. IP-adressen blir därför alltid svensk.


Finns det risk att brottslingar använder er VPN-tjänst?

Många som använder VPN-tjänster är företagsledare, advokater, journalister och andra som vill skydda sin kommunikation. Det finns redan ett stort antal VPN-tjänster på marknaden, och de är lagliga att använda.


Jag bor i studenthus och bredbandet ingår i hyran. Hur aktiverar jag LEX?

Ring oss så löser vi det. 010-510 00 00 är numret.


Jag är kund i Norge. Får jag också LEX Integrity?

Nej, LEX Integrity är kopplat till den svenska lagen om datalagring och riktas därför till kunder i Sverige.


Hur avaktiverar jag LEX Integrity?

Genom att helt enkelt inte ansluta. Även om du aktiverar LEX på Mina Sidor betyder det inte att tjänsten är "aktiv" på din bredbandsanslutning. Så du behöver alltså inte avamäla LEX - det räcker att sluta upp med att ansluta. Om du vill kontrollera om tjänsten är aktiv eller ej, gå till Integrity.st.




Snabbguide för LEX Integrity

Aktivering av LEX Integrity för Windows

Aktivering av LEX Integrity för Mac

Serveradress: lexvpn.integrity.st
Kryptering: Ingen
Användarnamn: Det du tilldelats av Bahnhof
Lösenord: Det du tilldelats av Bahnhof

Frågor/Bahnhof Internet Security

Link

Hur installerar jag?

Genom att ladda ned och starta det här programmet:
http://download.sp.f-secure.com/SE/Bahnhof/latest/installer/BahnhofNetworkInstaller.exe

För att aktivera skyddet behöver du sedan din licensnyckel som du hittar inne på Mina Sidor.

Var hittar jag manualen?

Öppna Bahnhof Internet Security, tryck sedan på knappen hjälp och då kommer manualen att visas.

Kan jag använda Bahnhof Internet Security tillsammans med andra säkerhetsprogram?

Om du redan har ett Antivirus-program eller en annan brandvägg i datorn måste dessa avinstalleras först. Programmen kan krocka med varandra och göra datorn väldigt långsam eller opålitlig.

Kan jag använda licensen på flera datorer?

Programmet finns i 2 olika paket, en med en licens och ett annat paket med licens för 3 datorer. Om du har paketet med en licens så kan licensen endast användas på en dator åt gången. Om licensen anges på en annan dator slutar Bahnhof Internet Security att fungera på den första datorn. Du måste då installera programmet på den datorn igen. Du kan dock beställa flera licenser om ni vill ha programmet på flera datorer eller skaffa paketet med 3 licenser.

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstid: 1 månad

Installationen misslyckades. Varför?

En internetanslutning krävs för att Bahnhof Internet Security ska kunna bekräfta ditt abonnemang. Försäkra dig om att du har en fungerande internetanslutning och installera Bahnhof Internet Security på nytt.

Hur ofta uppdateras virus-definitionerna?

En gång i timmen kontrolleras det om det finns några uppdateringar.

Vad händer om jag är offline när en automatisk virusuppdatering går ut?

Nästa gång du ansluter hämtar Bahnhof Internet Security den senaste virusuppdateringen automatiskt.

Hur ofta bör databasen med virusdefinitioner uppdateras?

Virusdefinitionerna uppdateras automatiskt om funktionen "Automatiska uppdateringar" är aktiverad. Om du föredrar att uppdatera databasen manuellt, bör detta göras minst en gång i veckan.

Jag installerar ny programvara, men Virusskyddet meddelar mig att programmet innehåller virus och låter mig inte slutföra installationen?

Om du är säker på att programmet inte innehåller virus, kan du göra något av följande:
• Välj en mindre restriktiv virusskyddsprofil
• Dubbelklicka på ikonen i systemfältet (längst ned till höger på skärmen) Högerklicka på Datorskydd och välj Inställningar och inaktivera realtidsgenomsökning. Glöm inte att aktivera realtidsgenomsökning igen när installationen är klar.

Jag får upp en säkerhetsvarning under installation att utgivaren inte kunde verifieras ("Ingen giltig digital signatur")

Det är normalt, installationsfilen är säker, fortsätt installationen genom att trycka på "Kör".

Avinstallationsprogram

För att avinstallera Bahnhof Internet Security, använd följande länk: ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UninstallationTool.exe

Frågor/Hemsida & FTP

Link

Hur kommer jag åt mitt webbkonto?

Det bästa är att använda ett ftp-program. Det finns många att välja mellan. Coffeecup Free FTP (se http://www.coffeecup.com/software) är helt gratis. Ditt användarnamn och lösenord hittar du i det välkomstbrev vi skickat till dig. 

Du kan även använda en vanlig webläsare för att komma åt webb- eller FTP-konto. Skriv då följande i adressraden på din webläsare: ftp://användarnamn@privat.bahnhof.se där användarnamn är ditt unika användarnamn för ditt webbkonto, och privat.bahnhof.se är adressen till den server ditt webbkonto ligger på. Om allt är rätt dyker det efter några sekunder upp en loginruta där du kan fylla i lösenordet.

Hur kopplar jag ihop min .st-domän med min hemsida?

På vår hemsida www.bahnhof.se kan du logga in i "Mina sidor". Klicka på gula ikonen "Domäner", sedan på "Ändra inställningar". Där anger du önskad hemsida att koppla domänen till.

Går det att peka .st-domänen till en IP-adress?

Nej, det går inte.

Min hemsida går bara till bloggen, vad är fel?

Radera filen index.html och ersätt den med din startfil för hemsidan.

Fjärrstyrning vid support

Link

Vad är fjärrstyrning?

Genom att ladda ner ett kostnadsfritt program kan du tillåta personal från Bahnhof att styra din dator och hjälpa dig att lösa problemet på distans. Du laddar ned programmet här.

Hur länge har Bahnhof tillgång till min dator?

Bara så länge du själv väljer, och bara tills hjälpinsatsen är färdig.

Hur kommer vi igång?

Genom att du laddar ett kostnadsfritt program från den här länken. Kontakta sedan oss!

Uppsägning & Ångerrätt

Link

Uppsägning

Observera att avtal/abonnemang ingångna efter 2014-05-01 löper med 30 dagars uppsägningstid. För avtal ingångna före 2014-05-01 gäller de villkor för uppsägning som gällde vid avtalstillfället (om inte annat har avtalats).

För att säga upp din tjänst, kontakta Bahnhof på 010-510 00 00 eller skicka din uppsägning med e-post till leveransprivat@bahnhof.seUppsägningen behöver innehålla vilken tjänst du vill säga upp, ditt kundnummer och personnummer. Du måste använda din registrerade mailadress.

Gäller uppsägningen ett företag? Se uppsägningsvillkoren här.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra din beställning inom 14 dagar genom att använda formuläret här nedanför.

Om du inte använt internetanslutningen alls, behöver du inte betala något.

Om du har använt din internetanslutning har Bahnhof rätt till ersättning (eventuell startavgift samt en proportionell andel av den löpande avgiften). Bahnhofs ersättning baseras på ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till eventuella rabatter, kampanjerbjudanden och andra förmåner.

Vi vill särskilt göra dig uppmärksam på bestämmelserna i punkterna 12 och 16 i de allmänna villkoren, samt övriga delar i villkoren som rör ångerrätt.

Använd följande blankett. Du kan skicka blanketten elektroniskt/inscannad/fotograferad till leveransprivat@bahnhof.se.
Eller med vanlig post till:
Bahnhof
Box 930
781 29 Borlänge