Vi använder cookies. Läs mer om vår syn på sekretess.

Ekonomi & Fakturor

Link

Jag har inte fått/tappat bort min faktura.

Gå in på Mina Sidor. Där finns alla dina fakturor.

Jag får inte fakturan med e-post trots att jag beställt det.

Har du tittat i mappen för spam/skräppost? Lägg gärna till alla mail från @bahnhof.se i listan över säkra adresser, så att de alltid tillåts att komma fram till inkorgen.

Varför har ni två fakturaavgifter på 25 kr vardera?

Vi har avgifterna i stället för att höja priset på våra tjänster. Båda avgifterna är lätta att undvika om du som kund hjälper till att förenkla vår administration.

Den ena avgiften tillkommer för de kunder som inte använder autogiro. (Vid manuell betalning ökar risken för att fel OCR-nummer, bankgironummer med mera angetts, vilket innebär en ökad kostnad för Bahnhof.)

Den andra avgiften tillkommer för de kunder som väljer att få fakturan skickad via brev i stället för digitalt via e-post.

Fakturaavgiften kan alltså bli 0 kr, 25 kr eller 50 kr:

Med autogiro och avisering via e-post blir fakturaavgiften 0 kr.

Med avisering via e-post men utan autogiro blir fakturaavgiften 25 kr.

Med avisering via brev och samt aktiverat autogiro blir fakturaavgiften 25 kr. 

Med avisering via brev och utan autogiro blir fakturaavgiften 50 kr.

Du kan själv ändra dessa betalningsinställningar inne på Mina Sidor.

Vad har ni för bankgironummer?

BG 5136-5088 (Bredband och telefoni)
BG 5611-7526 (Tv)

Vilka är era IBAN/SWIFT nummer?

IBAN: SE 37 8000 0811 4106 3483 2273
BIC: SWEDSESS

Varför erbjuder ni inte e-faktura som betalningsmetod?

Vi vet att många kunder efterfrågar e-faktura. Vi eftersträvar att införa det, men vi kan inte utlova något specifikt datum eftersom det handlar om stora förändringar i vårt betalningssystem.

Hur anmäler jag mig till autogiro?

Det finns flera sätt att skicka in en autogiroanmälan till oss. Snabbast är att aktivera Bahnhofs autogiro direkt i internetbanken (exakt hur man gör skiljer sig mellan olika banker). Om internetbanken har ett fält som heter "betalarinformation" eller liknande, ange ditt personnummer där.

Du kan också använda vår blankett som finns  » här! Skriv ut, skriv under och scanna in/ta foto med smartphone och mejla anmälan till ekonomiprivat@bahnhof.se, alt. faxa oss på 08-555 771 97 eller skicka via vanligt brev till adress:

Bahnhof
Box 930
781 29 Borlänge

Hur lång tid tar det innan mitt autogiro blir aktiverat?

Det tar upp till 5 veckor från att vi fått anmälan (men det går betydligt snabbare om du själv aktiverar i internetbanken, se ovan). Fakturor som du får under tiden ska betalas på vanligt sätt. Observera att det står på fakturan om beloppet kommer att dras via autogiro eller ej.

Vilket datum dras pengarna från mitt konto om jag har autogiro?

Fakturan dras alltid på förfallodatum. Om förfallodatum är en helgdag så dras beloppet nästkommande vardag.

Kan jag välja att få fakturor varje månad i stället för var tredje?

Ja. Kontakta Kundservice så kan du enkelt ändra tidsperioden för hur ofta fakturan kommer.

Villkor & Blanketter

Link

Observera att avtal/abonnemang ingångna efter 2014-05-01 löper med 30 dagars uppsägningstid. För avtal ingångna före 2014-05-01 gäller de villkor för uppsägning som gällde vid avtalstillfället (om inte annat har avtalats).

Bredband och Telefoni

 

 

Frågor/Bredband

Link

Hur får jag högsta möjliga hastighet?

Bahnhof har ett av Sveriges mest robusta nät. Om du ändå upplever svackor eller om vill ha högre hastighet på ditt bredband kan du prova med något av följande:

1. Koppla bort routern och använd sladd direkt i uttaget. Blev det bättre? I så fall behöver du troligtvis införskaffa en bättre router.

2. Har du en dator av äldre modell? Det kan också påverka negativt. Om du har möjlighet, prova hastigheten med en nyare dator inkopplad.

3. Har du Bahnhof via stadsnät? Då påverkas du även av kvaliteten på stadsnätet. Samma sak gäller oavsett vilken operatör du väljer. Fel som uppstår i stadsnätet kan inte lagas av Bahnhof, utan bara av stadsnätets egna tekniker. Titta på driftinfo.bahnhof.se för mer exakt info.

Om inget annat hjälper kanske det är dags att beställa högre hastighet? I takt med att vi bygger ut vårt nät kan Bahnhof nämligen erbjuda hastigheter som tidigare inte fanns tillgängliga. Med söksystemet på bahnhof.se kan du undersöka om det dykt upp nya alternativ på din adress.

Jag kommer inte åt internet alls. Vad ska jag göra?

1. Kontrollera att nätverkskabeln är ordentligt isatt i båda ändar.
2. Starta om datorn/routern och alla andra enheter (bredbandsdelare, switch, IP-telefonibox, fiberkonverter eller hubb). När datorn är avstängd kan du för säkerhets skull dra ur strömsladden, vänta tio sekunder och sedan sätta i den igen. Vissa komponenter i datorn får ström från kraftaggregatet trots att datorn är avstängd. De startas inte om helt om inte strömmen till datorn bryts i några sekunder.
3. Om du har en router/box, anslut datorns nätverkssladd direkt till bredbandsuttaget/bredbandsmodemet istället. Följ gärna sladden hela vägen för att se att den är direkt kopplad och ser hel ut. Kontrollera att nätverkskortets länklampa lyser eller blinkar grönt. Fungerar det nu beror felet på din övriga nätverksutrustning. För att få hjälp med felsökningen måste du vända dig dit du köpte din utrustning.
4. Om du är ansluten via ADSL, kontrollera att ditt ADSL-modem är anlsutet till det första telefonjacket i bostaden. Koppla bort eventuell annan utrustning som sitter i samma jack, exempelvis fax, trådlös telefon och så vidare. Helst ska all annan telefoniutrustning kopplas in i något efterföljande jack i slingan. I en del äldre bostadshus är telejacken installerade på ett sätt som omöjliggör fler anslutningar efter ADSL-modemet (så kallad enkel parallellkoppling).
5. Om du använder en brandvägg (till exempel mjukvara från Norton, ZoneAlarm eller F-Secure), prova att stänga av den. Fungerar det som det ska nu ligger felet i brandväggen. Vänd dig då till leverantören av denna för vidare felsökning. Ofta handlar det om en enkel inställning, och många programleverantörer visar hur du ska göra på deras supportsidor.
6. Kontrollera om du får en giltig IP-adress. Se nedan beroende på operativsystem:

WINDOWS VISTA samt WINDOWS 7
1. Gå till Startmenyn > Alla program/All programs > Tillbehör/Accessories.
2. Högerklicka på Kommandotolken/ Command Promt och välj Kör som adminstratör/Run as administrator.
3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv "ipconfig" (utan citattecken) och tryck enter.
4. Du får då upp information om din anslutning. IPv4 IP-adress ska inte börja med 169.254 eller 0.0. Om det gör det skriver du "ipconfig /renew" och trycker enter. Nu bör du få en korrekt IP-adress och då fungerar internet som det ska.


WINDOWS XP/2000
1. Gå till Startmenyn > Kör…/Run…
2. Du får upp ett litet fönster. Skriv ”cmd” (utan citattecken) och klicka OK.
3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv ”ipconfig” (utan citattecken) och tryck enter.
4. Det dyker upp lite information om er anslutning. ”IP-adress” ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – skriv ”ipconfig /renew” (utan cittattecken) och tryck enter. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall fungerar Internet nu som det ska. Ibland vill datorn inte släppa den felaktiga adressen. Då kan du testa att först skriva "ipconfig /release", trycka enter och sedan fortsätta med "ipconfig /renew". Då släpper TCP/IP-stacken den felaktiga adressen och ber sedan om en ny.

WINDOWS 98/ME
1. Gå till Startmenyn > Kör…/Run…
2. Du får upp ett litet fönster. Skriv ”winipcfg” (utan citattecken) och klicka OK.
3. Kontrollera att rätt nätverksadapter är vald i den vita listan. Om det står PPP-adapter i listan klicka på pilen till höger för att välja rätt nätverkskort.
4. Din IP-adress ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – klicka Frigör alla/Release all och sedan förnya/Renew. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör internet fungera nu.

MAC OS X
1. Gå till Apple-menyn > Systeminställningar/System Settings.
2. Klicka på Nätverk/Network.
3. Under Visa/Configure – välj Inbyggt Ethernet/Built-in Ethernet samt fliken TCP/IP.
4. Din IP-adress ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det – klicka Förnya DHCP-tilldelning/Renew DHCP Lease. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall bör Internet fungera nu. Om du fortfarande inte har någon uppkoppling mot internet - kontakta kundservice.

Mitt bredband har sporadiska avbrott, vad gör jag?

Prova att koppla datorn direkt till bredbandsuttaget/mediakonvertern/modemet, dvs. utan router eller annan nätverksutrustning.
Om felet kvarstår, prova om möjligt med annan dator och annan kabel. Visar sig samma fel på båda datorerna så följ nedanstående anvisningar.

Windows:

Ladda ner Pingplotter standard Här

Använd PingPlotter standard och filen pngplt_std.exe. Välj att köra filen (Alternativt att Spara filen och sedan köra filen).

Om en säkerhetsvarning kommer upp, klicka på "Kör". Utgivare skall vara Nessoft, LLC. Klicka "Next", sedan "Install" och till sist "Finish". Se till att "Run PingPlotter Standard" är ikryssad. Klickar på "Finish".

När pingplotter startas upp finns det ett litet fält på vänster sida där det står "Address to Trace:" ovanför, i det fältet, skriv in t.ex www.google.se (Utan http://). Under detta fönster finns det ett fält som heter "Sampling", i detta fält ska du ändra "# of times to trace" till 1440 och "Trace Interval" till 2,5 seconds.

När detta är ändrat, klicka på "Trace" som finns längst ner till vänster och knappen ändrar då namn till "Stop". När detta är gjort kommer själva pingplottertestet att köras.

Nu är det bara att avvakta tills dess att testet är klart, det bör ta ca en timme. Knappen kommer då att ändra sig till Resumeläge och då är det tid att spara filen.

För att spara ner resultatet, klicka på "File" och välj "Save sample set:" Spara filen på en plats där du sedan hittar den, och skicka som bilaga i till vår kundservice.
   

Mac OS X:

Ladda ner Pathping här
För Mac OS X 10.9.1 eller högre, ladda ner det här

Dubbelklicka på Pathping.zip, så skapas en ny fil i samma mapp. Den nya filen heter Pathping. Dubbelklicka på Pathping, och klicka på Öppna.

Om ni får ett felmeddelande om att "Pathping kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare", klicka på OK för att avfärda meddelandet. Klicka därefter på äpplet längst upp till vänster och klicka på Systeminställningar.

På den första raden av ikoner bör ni hitta Säkerhet och Integritet, klicka er in på det där ni hittar en anteckning om att "Pathping blockerades från att öppnas eftersom det inte kommer en identifierad utvecklare". Klicka då på "Öppna ändå" för att fortsätta med instruktionerna.

Pathping startas och en popup-ruta kommer fram, här skall ni ange den sida ni upplever problem med, om det inte är någon specifik hemsida som ni upplever problem med kan ni lämna värdet orört, www.google.se är ifylld som standard.

När ni klickar på OK öppnas en ny popup-ruta , lämna detta värde orört om inget annat har överenskommits med vår support. Detta är antalet förfrågningar som skall göras mot varje så kallad nod, klicka på OK. Nu kommer pathping att minimeras och testet är startat.

En textfil skapas direkt på datorns skrivbord och fylls med information från testet. När testet är klart kommer en popup-ruta med texten "Klar" *, detta tar normalt ca 30 minuter.

Klicka på OK.

Den textfil som skapades på skrivbordet skall ni bifoga i ett mail och skicka in till oss på kundservice@bahnhof.se ange även ditt kundnummer/personnummer alternativt ärendenummer.

* Notera att om ni använder datorn under testet så kommer ni ej att få upp denna popup-ruta.
Vi rekommenderar att ni startar testet och lämnar datorn tills testet är klart.
Om ni har använt datorn under testet och ingen popup-ruta kommer, kontrollera i docken om programmet "hoppar". Gör den det är testat klart.

Om ni ej klickat på OK efter att testet är klart kommer denna popup-ruta att ersättas med en annan popup-ruta med texten "AppleEvent nådde en maxtidsgräns" klicka då på OK.
Testet har slutförts korrekt även om denna popup-ruta kommer.

              

Varför fungerar inte min publika IP-adress?

I väntan på IPv6 går Bahnhof successivt över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät och påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt. Vi informerar i aktuella stadsnät när omläggningen sker.

Frågor/Telefoni

Link

Hur fungerar röstbrevlådan?

Du aktiverar din röstbrevlåda via kundsidorna, eller genom att lägga in en vidarekoppling till nummer 555. Se avsnittet om vidarekopplingar hur du gör.
För att lyssna av röstbrevlådan ringer du 555 från din telefon och anger din kod, som du hittar på kundspecifikationen. Vill du byta koden gör du det på kundsidorna.
För att lyssna av röstbrevlådan från en annan telefon så ringer du till ditt telefonnummer och slår fyrkant (#) när röstbrevlådan går igång, innan inspelningen börjar. Därefter anger du din kod.

Hur gör jag vidarekopplingar?

Alla vidarekopplingar går att lägga in via Mina Sidor. Där kan du göra mer noggranna inställningar.
Observera att du själv betalar kostnaden för det vidarekopplade samtalet.

Du kan även via din telefon lyfta luren och slå följande kortnummer:
Direkt vidarekoppling
Aktivera: *2[telefonnummer]
Inaktivera: *3

Vidarekoppling vid ej svar efter 3 signaler (Antalet signaler går att justera via Mina Sidor.)
Aktivera: *2#[telefonnummer]
Inaktivera: *032

Hur kopplar jag in SIP-boxen?

För att koppla in din telefonbox så ansluter du den medföljande nätverkskabeln i ditt bredbandsuttag och ansluter den andra änden i uttaget märkt WAN på telefonboxen. Det är viktigt att använda samma uttag som man normalt använder för sin dator eller router, inte eventuella uttag som är märkta för telefoni då dessa är avsedda för en annan typ av tjänst.

Koppla sedan in din dator eller router på uttaget märkt LAN på telefonboxen. Starta om enheterna och vänta upp till 10 minuter.

Efter det så ska alla tjänsterna fungera.

Vilka portar behöver vara öppna om jag använder router?

Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Kan jag använda en egen SIP-box?

Det går att använda en egen SIP-box, men vi kan inte garantera att den fungerar och lämnar heller ingen support på konfiguration eller handhavandet.

Uppgifterna du behöver för att ställa in din SIP-box står på din kundspecifikation. Om du saknar uppgifterna kan du även se dem via kundsidorna.

Hur gör jag en felsökning?

Börja med att starta om boxen genom att dra ur strömsladden i några minuter, koppla tillbaka den och vänta upp till 10 minuter innan du testar igen.

Dubbelkolla även att alla kablar sitter som de ska och i rätt uttag.
Kabeln från ditt bredbandsuttag skall vara anslutet i uttaget märkt WAN på din telefonbox, inte uttaget märkt LAN.
Som standard är bara Phone1 aktivt för ditt telefonnummer. Dubbelkolla att det står Phone1 vid platsen där du ansluter din telefonkabel.

Testa att fabriksåterställa telefonboxen genom att dra ur strömmen, hålla in resetknappen på baksidan med ett gem, återansluta strömmen och fortsätta hålla in resetknappen tills att både Phone1 och Phone2 blinkar till. Vänta sedan upp till 10 minuter för att boxen ska hinna starta upp.

Om det inte löser problemet så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Se till att vara hemma och ha din telefonbox inkopplad enligt instruktionerna ovan så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt.

Hur fungerar hemlarm och IP-telefoni?

Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder er ändå att rådfråga er larmoperatör om ni är osäker på funktionaliteten.

Hur fungerar nödnumret 112 med IP-telefoni?

Med IP-telefoni från Bahnhof ringer du kostnadsfritt till SOS Alarm, 112. Larmcentralen kan alltid se ditt telefonnummer, även om numret är hemligt. Samtalet kopplas till larmcentral baserat på riktnummer, var du än faktiskt befinner dig. Larmcentralen ser samtidigt att du ringer från ett IP-telefoniabonnemang som är geografiskt oberoende.

Observera att IP-telefoni alltid behöver internetanslutning samt ström för att fungera, precis som ditt bredband.

Frågor/TV

Link

Nyheter

2015-02-02
Nu kan alla våra tv-kunder som har ett C More paket få tillgång till C More Play. Läs om hur du får igång C More Play under stycket C More Play här nedan.

2014-03-26
TV4 Sport ersätts med den helt nya kanalen TV12 i vår Baspaket.
TV4-Gruppen önskar nå en bredare målgrupp och ersätter TV4 Sport med TV12 som fokuserar på livsstil och sport.
TV12 kommer automatiskt ersätta TV4 Sport i ert utbud och ni ska inte behöva göra några förändringar utan kanalen hamnar på samma kanalplats.

2013-11-18
Musik- och nöjespaketet utökas med 2 kanaler
Två nya kanaler tillkommer till vårt populära musik- och nöjespaket. Det är kanalerna Vh1 och Nickelodeon Jr som numera blir tillgängliga för våra tv-kunder.

2013-05-20
Tv i fler stadsnät
Nu kan vi erbjuda TV i fler stadsnät! Anslutna i Eslöv, Helsingborg, Landskrona, Lund,  Malmö och Trelleborg kan nu få tillgång till riktig hd-tv.

2013-01-11
Kampanj CMore
Beställ något av CMores kanalpaket och betala endast 99 kr/mån de 3 första månaderna. Klicka på kampanj för att läsa mer.

2012-09-04
Tv i Hammarby Sjöstad
Bor du i Hammarby Sjöstad och har Via Europa som kommunikationsoperatör kan du nu beställa Tv via Bahnhof. Gå tillbaka till startsidan och klicka vidare och välj ditt nät i rulllistan för att se vad vi kan erbjuda just dig.

2012-08-16
CANAL+ byter namn till C More
Den 4é september blir CANAL+ C More. Utbudet breddas med bland annat fler sporter, filmer, serier, barnprogram och dokumentärer samt fler kanaler i HD-format. För dig som kund innebär det att du får en bättre, mer omfångsrik och mer flexibel produkt. Priset kommer inte att förändras i samband med varumärkesbytet utan det blir bara fler kanaler än tidigare samt att kanalerna byter namn.

2012-08-14
Tv4 Science Fiction ersätts av Tv4 Fakta XL
TV4 Fakta XL ersatte TV4 Science Fiction den 13 augusti. Kanalen har fokus på ämnen som fakta, äventyr, teknik, vetenskap, politik och historiska händelser.Tv4 Fakta XL är ett kraftfullt komplement till TV4 Fakta som mestadels har fokus på ämen som crime, medicin, mänskliga öden och nutidsfrågor.

Behöver jag en IPTV-box?

Ja, det behövs en IPTV-box för att se på IPTV

Kan man ha flera TV-apparater till en IPTV-box?

Nej det går inte. Det krävs en IPTV-box för varje tv-apparat.

Finns det någon bindningstid?

Nej. Det är 0 månaders bindningstid och 2 månaders uppsägningstid.

Kan man köra IPTV trådlöst?

På grund av de kvalitets och stabilitetsproblem som kan uppstå via en trådlös förbindelse rekommenderar vi att man ansluter tv-boxen med nätverkskabel.

Behöver jag en IPTV-box om jag bara vill se grundutbudet?

Ja. För att få tillgång till grundutbudet behövs det en IPTV-box.

Jag har en inbyggd IPTV-box i min TV. Kan jag använda den istället för eran box?

Tyvärr inte, du behöver en IPTV-box.

Vad är skillnaden mellan analog-TV och digital-TV?

Analog-TV är det gamla sättet att sända tv vilket ger en sämre bild och ett mer begränsat utbud. Med digital-TV får du mycket bättre skärpa och ljud samt tillgång till fler kanaler. De flesta hushåll har tillgång till moderna tv-apparater som kommer till sin fulla rätt med digital-TV.

Vad krävs för att få IPTV via Bahnhof?

Det som krävs är att du är ansluten till ett stadsnät där vi levererar IPTV. Du behöver inte vara bredbandskund hos Bahnhof för att få tillgång till vår tv-tjänst

Hur gör jag för att koppla in min IPTV-box?

På Kalejdos hemsida www.kalejdo.tv samt Serverados hemsida www.serverado.se finns manualer att ladda ner.

Kan man använda andra IPTV-boxar än Serverados/Kalejdos?

För att få tillgång till vårt utbud krävs det att du har en IPTV-box från antingen Serverado eller Kalejdo beroende på vilket stadsnät du tillhör.

Jag har en IPTV-box från min fastighetsägare, hur kan jag beställa till kanaler och paket?

Om det är en IPTV-box som fastighetsägaren har köpt in från Serverado eller Kalejdo kan du beställa kanaler och paket på vår hemsida. Du väljer vilket stadsnät du tillhör samt vilket paket du önskar, sedan väljer ni alternativet ”Jag har redan en box” och fortsätter med beställningen.

Hur spelar man in och upp material med en VIP1963?

Vi hänvisar till de manualer som går att ladda ner på Kalejdos hemsida www.kalejdo.tv samt Serverados hemsida www.serverado.se

Inspelning via externa enheter

IPTV-boxen är försedd med kopieringsskydd som hindrar inspelning via externa enheter. Detta är ett krav från programbolag och rättighetsinnehavare. Vill du spela in tv-program kan du göra det med en inspelningsbar IPTV-box då dessa är godkända av programbolag och rättighetsinnehavare.

Vad gäller för TV-stopper?

"TV-Stopper" var en kostnadsfri tjänst som blockerade användarens tillgång till SVTs licenspliktiga material. Bahnhof erbjuder inte längre tjänsten.

Hur aktiver jag C More Play?

Har du ett paket från C More via Bahnhof har du automatiskt tillgång till C More Play. Ditt användarnamn och lösenord till C More står på den kundspecifikation som du får hemskickat till dig. Har du inte tillgång till din kundspecifikation eller har tappat bort användarnamn och lösenord kontaktar du vår kundservice så hjälper de dig.

Telefon: 010 - 510 00 00
Mail: kundservice@bahnhof.se

För att använda C More Play gör du följande:
* Gå in på http://www.cmore.se/play
* Välj "Logga in på C More Play"
* Välj Bahnhof i rullistan och klicka på "Gå vidare"
* Skriv in ditt användarnamn och lösenord och klicka på" Logga in"

Frågor/Mina Sidor

Link

Vad är Mina Sidor och hur hittar jag dit?

På Mina Sidor kan du se fakturor, göra inställningar och administrera dina tjänster. Du kan även beställa tilläggstjänster. Länken finns högst upp här på vår hemsida och heter "Logga in".

Hur löser jag problem att logga in?

För att logga in behöver du ange kundnummer samt ditt lösenord. Om du saknar någon av dessa uppgifter kan du göra en återställning av lösenordet.

Du anger det mobilnummer eller den e-postadress som du uppgav när du blev kund hos Bahnhof. Kundnumret samt ett nytt lösenord skickas omedelbart.

Frågor/Integrity

Link

Vad händer om jag aktiverar Integrity? (Eller inte gör det?)

Om du aktiverar Integrity går din trafik via 5 juli-stiftelsen, som inte behöver logga datatrafik eftersom stiftelsen inte är operatör. Endast internetoperatörer behöver lagra kundernas data enligt lag.

Du väljer mellan fullversionen av Integrity VPN och den så kallade LEX Integrity, som är en enklare tjänst.

Om du inte aktiverar Integrity kan du surfa precis som vanligt. Din trafikdata kommer att sparas i enlighet med Lagen om elektronisk kommunikation. 

Hur installerar jag Integrity?

Du behöver göra två saker. Först hämtar du användarnamn och lösenord inne på Mina Sidor. Länken finns högst upp här på vår hemsida och heter "Logga in". Därefter följer du guiderna som finns här nedanför på Kundservice-sidan.

Snabblänk: Aktivering av LEX Integrity för Windows

För aktivering av LEX Integrity, använd samma guide som för PPTP, men med följande skillnad:
Serveradress: lexvpn.integrity.st
Kryptering: Ingen
Användarnamn: Det du tilldelats av Bahnhof
Lösenord: Det du tilldelats av Bahnhof

För en längre guide, se längre ned här på sidan under Guider/Integrity.

Vad är skillnaden mellan LEX Integrity och Integrity VPN?

Du kan inte ha båda versionerna samtidigt. LEX är en budgettjänst och Integrity VPN är en mer flexibel och kraftfull tjänst där månadsavgiften samtidigt stöder arbetet mot massövervakning.

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.

 

Vad betyder felkod 800 och 807?

Att din dator inte får någon kontakt överhuvudtaget med vår server. Dubbelkolla att du skrivit rätt adress (lexvpn.integrity.st). Om du är osäker på vart du ska fylla i adressen kan du följa denna guide. https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Installationsguide%20LEX%20Integrity%20Windows.pdf

Det kan också vara så att du kopierade och klistrade in serveradressen när du skrev in den vid installationen, vilket betyder att du kan ha fått med ett extra mellanslag i adressen. Dubbelkolla detta och försök sedan igen.

Om adressen (lexvpn.integrity.st) stämmer, så kan problemet i stället vara att du har en router/brandvägg som hindrar PPTP-trafik. För frågor om inställningar på routern, kontakta tillverkaren. Bahnhof kan ge följande tips för routrar, men vi kan inte ge support på enskilda modeller:

Leta efter en inställning hos routern vid namn “Allow PPTP passthrough” eller “Enable PPTP passthrough"

Leta upp och klicka i “Allow GRE Protocol 47”

Eventuellt du man behöva manuellt öppna TCP-port 1723 i routern.

Sök gärna på nätet efter “PPTP Passhtrough” och din router-/brandväggsmodell!

Om jag redan använder tjänsten, kommer priset att försvinna från fakturan hädanefter?

Nej. Det är skillnad på LEX Integrity (gratisvarianten) och Integrity VPN (som är en mer flexibel och heltäckande tjänst). För att byta till LEX behöver man först säga upp sin ordinarie Integrity VPN.

Jämför gärna här:
 

LEX Integrity (0 kr/mån):

* Byter ut din IP-adress

* Tjänsten fungerar endast när du kopplar upp dig med bredband från Bahnhof, inte när du är utanför hemmet

* En uppkoppling per konto (t.ex. en dator, inte alla enheter du har hemma)

* Uppkoppling via okrypterad PPTP

* Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

 

Integrity VPN (40 kr/mån):

* Fungerar även utanför din bredbandsanslutning från Bahnhof. 

* Din IP-adress blir dold

* Fungerar överallt (t.ex. på ett hotell eller café med WiFi, hos en kompis)

* När du är utomlands får du ett svenskt IP-nummer (vilket gör att du kan komma åt svenska tjänster som annars kan vara blockerade i utlandet)

* Tre samtidiga uppkopplingar på ett konto (t.ex. en laptop, en smartphone och en surfplatta)

* Uppkoppling via krypterad PPTP

* Även uppkoppling via OpenVPN med mycket stark kryptering – du väljer själv

* Prioriterad trafik

* Du kan använda sajter som SVT Play även utomlands, eller Twitter och Youtube i länder där dessa är spärrade.

* En stor del av månadsavgiften går till 5 juli-stiftelsen och stöttar därmed kampen för rättigheter på internet.

Hur håller jag Integrity säkert? Finns sårbarheter?

Läs gärna på Integritys egen hemsida. Bland annat finns ett säkerhetshål i webbläsare för Windows som du kan behöva känna till och hantera: https://integrity.st/2015/01/30/sakerhetshal-i-webblasare-for-windows/ 

Jag har två datorer och kör betal-integrity på den ena. Kan jag lägga till gratis-integrity på den andra?

I Integrity VPN (40 kr/mån) ingår tre samtidiga anslutningar. Det betyder att du redan nu kan lägga till VPN på upp till tre valfria enheter (dator, mobil, platta), som även fungerar utanför hemmet. LEX, däremot, fungerar bara på en dator, och endast i Bahnhofs eget nät. Du kan inte ha båda versionerna samtidigt.

Med LEX Integrity kan du alltså ansluta en (1) enhet. Med betalversionen av Integrity VPN kan du ansluta upp till tre (3) enheter samtidigt.

Fungerar IP-telefoni med Integrity? Blir teletrafiken skyddad?

IP-telefoni fungerar utmärkt med Integrity. VPN-tjänster som Integrity skyddar datatrafik, inte teletrafik.

Kan LEX försvåra att spela spel?

Vi rekommenderar generellt inte att spela bakom VPN-tjänsten. För bästa upplevelsen och funktionalitet, eller om problem uppstår, kan man alltid koppla ur tjänsten tillfälligt.

Om man har en egen server hemma, kan man använda Integrity samtidigt?

Nej, inte på servern. Varken LEX eller betalversionen går att använda om man samtidigt behöver en publik IP-adress. Däremot kan du använda Integrity på en annan enhet.

Kan jag installera LEX Integrity på min router och därmed skydda alla mina enheter?

Det fungerar så länge routern har stöd för det. Bahnhof kommer dock inte kunna hjälpa dig med någon support vid installation eller felsökning vid problem, eftersom vi inte tillhandahåller själva routern. Om du behöver assistans så bör du kontakta tillverkaren av routern.

På Mina Sidor ser jag mitt lösenord i klartext. Är det verkligen säkert?

Ditt användarnamn och lösenord används bara för att kunna logga in mot VPN-servern. Efter inloggning ser varken Bahnhof eller Integrity din trafik.

Blir IP-adressen svensk, med tanke på SVT Play, TV4 Play osv? Går det att välja ett annat land?

Både LEX och betalversionen ligger på svenska servrar. IP-adressen blir därför alltid svensk.

Finns det risk att brottslingar använder er VPN-tjänst?

Många som använder VPN-tjänster är företagsledare, advokater, journalister och andra som vill skydda sin kommunikation. Det finns redan ett stort antal VPN-tjänster på marknaden, och de är lagliga att använda.

Jag bor i studenthus och bredbandet ingår i hyran. Hur aktiverar jag LEX?

Ring oss så löser vi det. 010-510 00 00 är numret.

Jag är kund i Norge. Får jag också LEX Integrity?

Nej, LEX Integrity är kopplat till den svenska lagen om datalagring och riktas därför till kunder i Sverige.

Hur avaktiverar jag LEX Integrity?

Genom att helt enkelt inte ansluta. Även om du aktiverar LEX på Mina Sidor betyder det inte att tjänsten är "aktiv" på din bredbandsanslutning. Så du behöver alltså inte avamäla LEX - det räcker att sluta upp med att ansluta. Om du vill kontrollera om tjänsten är aktiv eller ej, gå till Integrity.st.

Installationsguider/Integrity

Link


Snabbguide för LEX Integrity

Aktivering av LEX Integrity för Windows

Aktivering av LEX Integrity för Mac

Serveradress: lexvpn.integrity.st
Kryptering: Ingen
Användarnamn: Det du tilldelats av Bahnhof
Lösenord: Det du tilldelats av Bahnhof

 

Integrity VPN (OpenVPN samt PPTP)

Integrity VPN finns i två varianter till samma pris. Du väljer själv, och du kan när som helst ändra dig:

PPTP – skydda din IP-adress!

Fördelen med PPTP är att du inte behöver installera någon programvara; det räcker med att göra vissa inställningar. Med PPTP kan du röra dig krypterat på nätet utan att din IP-adress blir röjd. De sidor du besöker ser bara ett besök från Integritys server.

OpenVPN med starkare krypering!

Du behöver installera en särskild programvara – snabbt och enkelt!

Du behöver alltid användarnamn och lösenord, som finns inne på Mina sidor.  

Installationsguide PPTP

Guide för Windows XP

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Tryck på ”Nätverks- och Internet-inställningar”.

3. Tryck på ”Skapa en anslutning till nätverket på din arbetsplats.

4. Välj ”Anslutning till ett Virtuellt Privat Nätverk och tryck på ”Nästa”.

5. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

6. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

7. Välj ”Alla användare” om du vill att alla konton på datorn ska kunna ansluta till Integrity VPN, annars så lämnar du valet som det är och tryck ”Nästa”.

8. Kryssa ”Lägg till en genväg till den här anslutningen på skrivbordet” och tryck på ”Slutför”.

9. Dubbelklicka på ”Integrity VPN” som nu finns på skrivbordet.

10. Ange användarnamn och lösenord och klicka sedan på ”Anslut”. Nu är du ansluten till Integrity VPN och kan surfa anonymt. Användarnamn och lösenord hittar du på din kundspecifikation. 

 

11.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för Windows Vista/7

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Klicka på ”Visa nätverksstatus och -åtgärder” alternativt ”Nätverks- och delningscenter”.

3. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

4. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på ”Nästa”.

5. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

6. Skriv in informationen som finns på bilden nedan.

7.  Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt. Klicka sedan på "Anslut". Nu är du ansluten till Bahnhof VPN och kan surfa anonymt.

 

8.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för LEX Integrity Windows 7

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Klicka på ”Visa nätverksstatus och -åtgärder” alternativt ”Nätverks- och delningscenter”.

3. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

4. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på ”Nästa”.

5. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

6. Skriv in informationen som finns på bilden nedan och klicka på "Nästa".

7.  Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt. Klicka sedan på "Anslut". 
 

8.  Klicka på "Hoppa över".

 

9.  Gå till "Nätverks- och delningscenter" klick på "Ändra inställningar för nätverkskort".

10.  Sätt musmakören ovanför "LEX-Integrity" och högerklicka, välj sedan "Egenskaper".

 

11. Gå till fliken "Säkerhet" och under "Datakryptering" välj "Ingen kryptering tillåts (server kopplar från om kryptering krävs)" klicka sedan på "OK".

12. Högerklicka på LEX-Integrity och välj "Anslut".

13. Skriv in ditt "Användarnamn" och "Lösenord" klicka sedan på "Anslut".

Nu skall denna ruta dyka upp

 

14.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för Windows 8

1. Peka med muspekaren uppe i högra hörnet på skrivbordet.

2.  Klicka på "Inställningar".

3. Klicka sedan på "Kontrollpanelen".

4. Under "Nätverk och Internet", klicka på "Visa nätverksstatus och -åtgärder"

5. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

6. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på "Nästa".

7. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

8. Skriv in informationen som finns på bilden nedan och klicka på "Skapa".

9. Klicka med vänster musknapp på "VPN-anslutning".

10. Klicka på knappen "Anslut".

11. Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt.

Guide för Mac OS X

1. Öppna ”Systeminställningar” och klicka på "Nätverk".

2. Klicka på + tecknet i det nedre vänstra hörnet.

3. I gränssnittet väljer du "VPN", i VPN-typ fältet välj "PPTP" och i fältet tjänstens namn skriver du in "Bahnhof VPN". Tryck sedan på knappen "Skapa".

4.  I fältet Serveradress ange "vpn.integrity.st" och i fältet "Användarnamn" fyller du i ditt användarnamn. Se till att Kryptering är inställd på "Automatiskt (128 eller 40 bitar)". Tryck sedan på "Autentiseringsinställningar".

5. Ange ditt lösenord och tryck på "OK".

6. Kontrollera att "Visa VPN-status i menyraden" är ikryssad och tryck på "Avancerat".

7. Klicka i "Skicka all trafik över VPN-anslutning", tryck sedan på OK.

8. För att avsluta gränssnittet klickar du på "Utför". 

9. För att starta din VPN-anslutning klickar du på VPN-ikonen i aktivitetsfältet. 
Klicka på "Anslut Bahnhof VPN". Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!


10. 
 Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

Guide för LEX Integrity för Mac

1. Öppna ”Systeminställningar” och klicka på "Nätverk".

2. Klicka på + tecknet i det nedre vänstra hörnet.

3. I gränssnittet väljer du "VPN", i VPN-typ fältet välj "PPTP" och i fältet tjänstens namn skriver du in "LEX Integrity Bahnhof". Tryck sedan på knappen "Skapa".

4. I fältet Serveradress ange "lexvpn.integrity.st" och i fältet "Användarnamn" fyller du i ditt användarnamn. Se till att Kryptering är inställd på "Ingen". Dubbelkolla att ”Visa VPN-status i menyraden” är ikryssat. Tryck sedan på "Autentiseringsinställningar".

5. Ange ditt lösenord och tryck på "OK".

6. Kontrollera att "Visa VPN-status i menyraden" är ikryssad och tryck på "Avancerat"

7. Klicka i "Skicka all trafik över VPN-anslutning", tryck sedan på OK.

8. För att avsluta gränssnittet klickar du på "Utför".

9. För att starta din VPN-anslutning klickar du på VPN-ikonen i aktivitetsfältet. Klicka på "Anslut LEX Integrity Bahnhof". Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!


10. 
 Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

Guide för Ubuntu

1. Gå till ”Nätverksikonen” och välj "VPN-anslutningar” > ”Konfigurera VPN”.

2. Välj ”Point-To-Point Tunneling Protocol (PPTP)” i rullmenyn. Klicka sedan på "Skapa".

 

 

3 Välj ”Avancerad” och dubbelkolla att dina inställningar matchar de som finns på bilden nedan. Skriv in anslutningsnamn: "Bahnhof Integrity PPTP" samt användarnamn och lösenord. Klicka på "Avancerat".

 

4. Dubbelkolla att dina inställningar matchar de som finns på bilden nedan. Se till att "Använd Point-To-Point-kryptering (MPPE) är ibockad". Klicka på "OK".


 

5. Gå till ”Nätverksikonen” igen och välj ”VPN-anslutningar” > ”Bahnhof Integrity PPTP”. Nu är du ansluten till Integrity PPTP och kan surfa anonymt.

 

6. Ange lösenord för att låsa upp din inloggningsnyckelring. Klicka på "Lås upp".

 

 

7.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för iPhone/iPad

1. Öppna "Inställningar" app.

2. Välj "Allmänt".

3. Välj "VPN".

5. Välj "Lägg till VPN-konfiguration...".

6. Välj "PPTP" i toppen och ange de inställningar som visas på bilden nedan. Välj därefter "Spara".
Beskrivning: Bahnhof
Server: vpn.integrity.st

7. Dra "VPN" knappen till höger så att det står "ON". Ditt VPN Bahnhof är nu anslutet och du kan surfa anonymt!

Guide för Android

1. Välj "Program" 

2. Välj "Inställningar" 

3. Välj "Trådlöst och nätverk" 

4. Välj "VPN-inställningar" 

5. Välj "Lägg till VPN" 

6. Välj "Lägg till PPTP VPN" 

7. Ange konfigurationen som visas på bilden nedan och spara

8. Välj den nya anslutningen som visas

9. Skriv in ditt användarnamn och lösenord och välj "Anslut"

10. Du är nu ansluten till Integrity och kan surfa anonymt


Installationsguide OpenVPN

Guide för Windows XP

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att dubbelklicka på ”OpenVPN GUI”. Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för windows Vista/7

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8. Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. >Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

Guide för Windows 8

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

14. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

Guide för Mac Yosemite

1. Ladda ner Tunnelblick här. Spara den på din dator och kör installationsfilen.

2. Dubbelklicka på Tunnelblick-ikonen som visas. Fyll sedan i dina användaruppgifter/lösenord för att godkänna installationen.

3. Tryck på "Avsluta".

4. Ladda ner konfigurationsfilen genom att klicka här.

5. Öppna den nerladdade filen "Bahnhof_v3.tblk.zip"

 

6. Installera konfigurationsfilerna genom att öppna filen som bara heter "Bahnhof_v3tblk"


7.
 Välj "Alla användare"

8. Starta och anslut till Integrity på ikonen uppe i det högra hörnet.



 

9. Ange ditt användarnamn och lösenord som tillhör ditt Integrity konto och tryck på "OK"

 

10.  Vänta i en halv minut på anslutningsprocessen och du ska sedan vara uppkopplad mot Integrity.

 

11.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 

 

 

 

 

Guide för Ubuntu

1. Klicka på Programcentral för Ubuntu.

 
2.  Ladda ner konfigurationsfilerna genom att klicka här. Skriv in "Network-manager" i sökfältet. Klicka på "Installera".

 
3. Skriv in ditt lösenord och klicka på "Autentisera".

 
4. Skriv in namnet på filen du vill spara (Bahnhof-OpenVPN_v3.zip), välj skapa mapp. Klicka på "Spara".

 

5. Markera zipfilen och högerklicka. Välj "Extrahera här". 

 

 
6. Klicka på pilarna i aktivitetsfältet och välj "Redigera anslutningar".

 
7. Klicka på "Lägg till" och välj sedan "OpenVPN" i rullmenyn. Klicka sedan på "Skapa".

 

 

 
8. Skriv in anslutningsnamn "Bahnhof Integrity OpenVPN". Fyll i gateway samt användarnamn och lösenord. CA-certifikat ska vara "ca.crt".

 
9. Se till att du har lika inställningar som bilden nedan.

 
10. Under fliken "Säkerhet" ska du klicka i "Skiffer: AES-256-CBC".

 
11. Under fliken "TLS-autentisering" ska du klicka i "Använd ytterligare TLS-autentisering". Nyckelfil ska vara "tls.key" och nyckelriktning är "1".

 
12. Klicka på "Spara".

 
13. Klicka på "Stäng".

 
14. Gå till nätverksikonen, välj ”VPN-anslutningar” > ”Bahnhof Integrity OpenVPN".

 
15. Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!

 
16.  Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st. 

 
17. Ange ditt lösenord för att låsa upp din inloggningsnyckelring.

 

      

Guide för iPhone/iPad (iOS6/iOS7/iOS8) 

1. Öppna ”App Store” på din iOS-enhet och ladda ner OpenVPN Connect från OpenVPN Technoligies.

 

2. Klicka här för att ladda ner konfigurationsfilen till din dator. Öppna sedan zipfilen genom att dubbelklicka på den. Spara ovpnfilen (konfigurationsfilen) på en lämplig plats.

3. Anslut din iOS-enhet till din dator och öppna iTunes. Navigera till fliken iPhone/iPad.



4.
 Klicka på ”Appar”.


5.
 Bläddra nedåt i listan över program och klicka på OpenVPN-knappen. Klicka på "Lägg till"-knappen till höger för att läsa in konfigurationsfilerna.

 
6. Markera alla konfigurationsfiler du laddade ner i ”steg 2” och klicka på "Öppna".

 
7. Starta OpenVPN på din iOS-enhet.


8. Importera serverkonfigurationen genom att klicka på plussymbolen.


9.
 Ange ditt VPN-användarnamn och lösenord. Ditt användarnamn börjar med "xw". Aktivera slidern ”spara” om du vill spara ditt användarnamn och lösenord. Dra slidern under ”Disconnected” till höger för att aktivera VPN-anslutningen. Svara ”Ja” på frågan om OpenVPN skall skapa en anslutning.

Frågor/E-post

Link

Min e-post fungerar inte. Vad ska jag göra?

1. Kontrollera att du har kontakt med internet genom att besöka en annan sida, till exempel https://www.bahnhof.se. Om du inte har kontakt med internet, behöver du i stället göra en felsökning på bredbandet. (Se Frågor/Bredband.)

2. Om du har kontakt med internet, prova att logga in via vår webmail. Om du kan logga in där och skicka och ta emot mail så är det sannolikt en inställning i din mailklient som är fel. Om du inte kommer in på din webmail kanske du inte har rätt lösenord? Du hanterar dina konton och lösenord på Mina Sidor.

3. I din mailklient/e-postprogram: kontrollera att du har angivit rätt servrar för inkommande och utgående mail (se mer nedan).

4. Testa att temporärt inaktivera din brandvägg för att se om det hjälper. Fungerar det då måste du se över brandväggens inställningar. Vi kan tyvärr inte hjälpa till med support på brandväggar eller routrar, men de allra flesta tillbehörstillverkare har egna felsökningsfunktioner på sina respektive sajter. Obs! Glöm inte att slå på brandväggen igen när du åtgärdat problemet!

5. Prova att tillfälligt inaktivera ditt antivirusprogram och se om det löser problemet.

Jag kan ta emot men inte skicka e-post. Vad är fel? Vilka servrar ska man ange?

För att kunna skicka och ta emot e-post behövs adresserna till två olika e-postservrar - dels den server som har hand om utgående trafik, dels den som har hand om inkommande. De bägge servrarna arbetar vanligtvis med två olika protokoll; POP3 (post office protocol) för inkommande mail och SMTP (simple mail transfer protocol) för utgående. Om du använder en annan internetleverantör än Bahnhof så måste du använda deras SMTP-server när du ska skicka dina mail, annars går det inte. Kontakta i så fall din internetleverantör för att få reda på vilken utgående mailserver du ska använda. Sedan fyller du i adressen i rutan för "SMTP-server" eller "utgående e-postserver" (beroende på vilken e-postklient du använder).

Adresserna till Bahnhofs servrar hittar du här nedanför.

Vilka mailservrar och portar ska jag använda?

Adresser till mailservrar:

Inkommande mailserver: mail2.bahnhof.se
Utgående mailserver: mail2.bahnhof.se

Serverportar utgående:
Om du använder SSL: 465
Om du inte använder SSL: 25

Serverportar inkommande (IMAP):
Om du använder SSL: 993
Om du inte använder SSL: 143

Serverportar inkommande (POP3):
Använd följande port: 110

Jag vill ha en annan e-postadress, hur gör jag?

Logga in på Mina Sidor så kan du ändra och skapa e-postadresser.

Kan jag använda en egen mailserver?

Nej, vi spärrar port 25 på grund av riskerna för virus och spam. För att kunna skicka e-post måste du använda vår utgående mailserver mail2.bahnhof.se - förutom om du är uppkopplad via en annan leverantör, i så fall gäller den mailserver som de tillhandahåller.

Jag har glömt mina användaruppgifter till e-post, hur gör jag?

Du kan skapa ett nytt lösenord och nya e-postadresser inne på Mina sidor.

Finns det några storleksbegränsningar per mail?

Ja, det finns en storleksbegränsning på 20 MB/mail om man skickar via vår utgående mailserver mail2.bahnhof.se

På webbmailen ligger begränsningen på 10 MB/mail.

Har ni några guider för inställningar på olika e-postklienter och mobiltelefoner?

Nej, tyvärr. Bahnhof kan inte ge support för att installera e-post på olika system och enheter, utan vi hänvisar till de guider som finns hos tillverkaren (t ex Apple, Microsoft Outlook m.fl.)

Använd i stället deras guider i kombination med adresserna till våra mailservrar (som finns här ovanför). Bahnhofs Kundservice kan tyvärr inte svara på frågor angående dessa installationer, eftersom det helt enkelt finns för många olika plattformar.

Vid problem hänvisar vi till att använda vår webbmail. Du styr dina e-postkonton (inklusive lösenord) inne på Mina Sidor.

Frågor/Hemsida & FTP

Link

Hur kommer jag åt mitt webbkonto?

Det bästa är att använda ett ftp-program. Det finns många att välja mellan. Coffeecup Free FTP (se http://www.coffeecup.com/software) är helt gratis. Ditt användarnamn och lösenord hittar du i det välkomstbrev vi skickat till dig. 

Du kan även använda en vanlig webläsare för att komma åt webb- eller FTP-konto. Skriv då följande i adressraden på din webläsare: ftp://användarnamn@privat.bahnhof.se där användarnamn är ditt unika användarnamn för ditt webbkonto, och privat.bahnhof.se är adressen till den server ditt webbkonto ligger på. Om allt är rätt dyker det efter några sekunder upp en loginruta där du kan fylla i lösenordet.

Hur kopplar jag ihop min .st-domän med min hemsida?

På vår hemsida www.bahnhof.se kan du logga in i "Mina sidor". Klicka på gula ikonen "Domäner", sedan på "Ändra inställningar". Där anger du önskad hemsida att koppla domänen till.

Går det att peka .st-domänen till en IP-adress?

Nej, det går inte.

Min hemsida går bara till bloggen, vad är fel?

Radera filen index.html och ersätt den med din startfil för hemsidan.

Frågor/Bahnhof Internet Security

Link

Hur installerar jag?

Genom att ladda ned och starta det här programmet:
http://download.sp.f-secure.com/SE/Bahnhof/latest/installer/BahnhofNetworkInstaller.exe

För att aktivera skyddet behöver du sedan din licensnyckel som du hittar inne på Mina Sidor.

Var hittar jag manualen?

Öppna Bahnhof Internet Security, tryck sedan på knappen hjälp och då kommer manualen att visas.

Kan jag använda Bahnhof Internet Security tillsammans med andra säkerhetsprogram?

Om du redan har ett Antivirus-program eller en annan brandvägg i datorn måste dessa avinstalleras först. Programmen kan krocka med varandra och göra datorn väldigt långsam eller opålitlig.

Kan jag använda licensen på flera datorer?

Programmet finns i 2 olika paket, en med en licens och ett annat paket med licens för 3 datorer. Om du har paketet med en licens så kan licensen endast användas på en dator åt gången. Om licensen anges på en annan dator slutar Bahnhof Internet Security att fungera på den första datorn. Du måste då installera programmet på den datorn igen. Du kan dock beställa flera licenser om ni vill ha programmet på flera datorer eller skaffa paketet med 3 licenser.

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstid: 1 månad

Installationen misslyckades. Varför?

En internetanslutning krävs för att Bahnhof Internet Security ska kunna bekräfta ditt abonnemang. Försäkra dig om att du har en fungerande internetanslutning och installera Bahnhof Internet Security på nytt.

Hur ofta uppdateras virus-definitionerna?

En gång i timmen kontrolleras det om det finns några uppdateringar.

Vad händer om jag är offline när en automatisk virusuppdatering går ut?

Nästa gång du ansluter hämtar Bahnhof Internet Security den senaste virusuppdateringen automatiskt.

Hur ofta bör databasen med virusdefinitioner uppdateras?

Virusdefinitionerna uppdateras automatiskt om funktionen "Automatiska uppdateringar" är aktiverad. Om du föredrar att uppdatera databasen manuellt, bör detta göras minst en gång i veckan.

Jag installerar ny programvara, men Virusskyddet meddelar mig att programmet innehåller virus och låter mig inte slutföra installationen?

Om du är säker på att programmet inte innehåller virus, kan du göra något av följande:
• Välj en mindre restriktiv virusskyddsprofil
• Dubbelklicka på ikonen i systemfältet (längst ned till höger på skärmen) Högerklicka på Datorskydd och välj Inställningar och inaktivera realtidsgenomsökning. Glöm inte att aktivera realtidsgenomsökning igen när installationen är klar.

Jag får upp en säkerhetsvarning under installation att utgivaren inte kunde verifieras ("Ingen giltig digital signatur")

Det är normalt, installationsfilen är säker, fortsätt installationen genom att trycka på "Kör".

Avinstallationsprogram

För att avinstallera Bahnhof Internet Security, använd följande länk: ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UninstallationTool.exe

Fjärrstyrning vid support

Link

Vad är fjärrstyrning?

Genom att ladda ner ett kostnadsfritt program kan du tillåta personal från Bahnhof att styra din dator och hjälpa dig att lösa problemet på distans. Du laddar ned programmet här.

Hur länge har Bahnhof tillgång till min dator?

Bara så länge du själv väljer, och bara tills hjälpinsatsen är färdig.

Hur kommer vi igång?

Genom att du laddar ett kostnadsfritt program från den här länken. Kontakta sedan oss!

Uppsägning & Ångerrätt

Link

Uppsägning

Observera att avtal/abonnemang ingångna efter 2014-05-01 löper med 30 dagars uppsägningstid. För avtal ingångna före 2014-05-01 gäller de villkor för uppsägning som gällde vid avtalstillfället (om inte annat har avtalats).

För att säga upp din tjänst, kontakta Bahnhof på 08-555 771 50 eller skicka din uppsägning med e-post till leveransprivat@bahnhof.seUppsägningen behöver innehålla vilken tjänst du vill säga upp, ditt kundnummer och personnummer. Du måste använda din registrerade mailadress.

Gäller uppsägningen ett företag? Se uppsägningsvillkoren här.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra din beställning inom 14 dagar genom att använda formuläret här nedanför.

Om du inte använt internetanslutningen alls, behöver du inte betala något.

Om du har använt din internetanslutning har Bahnhof rätt till ersättning (eventuell startavgift samt en proportionell andel av den löpande avgiften). Bahnhofs ersättning baseras på ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till eventuella rabatter, kampanjerbjudanden och andra förmåner.

Vi vill särskilt göra dig uppmärksam på bestämmelserna i punkterna 12 och 16 i de allmänna villkoren, samt övriga delar i villkoren som rör ångerrätt.

Använd följande blankett. Du kan skicka blanketten elektroniskt/inscannad/fotograferad till leveransprivat@bahnhof.se.
Eller med vanlig post till:
Bahnhof
Box 930
781 29 Borlänge