Bahnhof lanserar egen tv-kanal

Publicerad 2013-04-01 09:00

I dag startar Bahnhof sändningarna av sitt eget tv-utbud, live i hd-kvalitet över internet.
 Kanalen är licenspliktig och betalningen sker i samarbete med ett inkassobolag.

Arbetet med Bahnhof TV har pågått sedan årsskiftet, och består i dagsläget av en actionpackad tv-kanal som sänds live.

– Det är action från morgon till nästa morgon, dygnet runt, året runt. Vi har inga sändningsuppehåll, inga långa mellanrum med trailers mellan filmerna, utan sänder non-stop hela tiden, säger Thomas Akervall, programchef på Bahnhof.

Kanalen är licenspliktig. Det innebär att alla svenska medborgare som har en tv-apparat, en pekdator, en smartphone eller vanlig dator måste betala licensavgiften. Anledningen är att kanalen, precis som Sveriges Televisions programutbud, kan nås av alla med en internetuppkoppling. Bahnhofs slogan för satsningen är ”Du har redan tackat ja!”. Årskostnaden är 2 076 kronor.

– Faktum är att det räcker med en gammal bakelittelefon från 1948. Du kan ju i princip ringa upp en vän eller familjemedlem som håller upp luren mot en pekdator som tar emot våra sändningar, säger Thomas Akervall.

Tv-kanalens utbud består av ett rafflande program, helt utan reklamavbrott, från toppen av Modular Data Centers rymdbaskonstruktion i Kista. För att förenkla betalningsproceduren samarbetar Bahnhof med ett av Nordens största inkassobolag.

– De kommer helt enkelt att skicka ut nio miljoner betalningsavier. De som inte har en internetuppkoppling eller ett telefonabonnemang kan enkelt bestrida fakturan via en webbtjänst. Tjänsten ligger på samma sida som själva liveutsändningen. Och eftersom de kommer åt den sidan blir de alltså betalningsskyldiga i alla fall. Det är himla finurligt, säger Thomas Akervall.

– Vi är väldigt nöjda med vår satsning. Det här är ett jätteenkelt sätt att tjäna pengar på, och det finns en enorm potential för programutveckling. En idé som kläckts är att spänna upp en kamera som konstant filmar min parkerade Lamborghini Gallardo utanför kontoret, men det är på lite sikt. Vi måste få in degen först. Men vi är enormt tacksamma för att Sveriges Television tog fram det här konceptet, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Du kan börja titta redan i dag. Du når tv-stationen på www.bahnhof.se/lirpalirpa

Kom ihåg: Du har redan tackat ja!

Läs hela pressmeddelandet som PDF