Bahnhof utökar sin närvaro i Ukraina med en ny supportavdelning i Gammelsvenskby

Publicerad 2009-04-01 08:00

Bahnhof  utökar  sin  närvaro  i  Ukraina  med  en  ny supportavdelning  i  Verbivka,  traditionellt  kallad Gammelsvenskby, i södra Ukraina. Supportavdelningen  ska  i  första  hand  betjäna Bahnhofs stadsnätskunder.

Gammelsvenskby  grundades  i  början  av  1780-talet,  när befolkningen  på  Dagö,  fram  till  1721  en  del  av  Sverige, tvångsförflyttades av den ryska tsarinnan Katarina II till Ukraina.

I  dag  finns  i  samhället  Verbivka  ett  postkontor,  en  lanthandel och ett äldreboende. Det är personalen på postkontoret som på ledig  tid  ska  svara  i  telefonen  och  hjälpa  Bahnhofs  svenska kunder tillrätta med sina internetproblem.

– Bahnhof gjorde under 2008 sitt bästa år någonsin. Det har gett  oss  utrymme  att  utöka  servicen  till  våra  privatkunder, och  eftersom  vi  redan  har  ett  utvecklingscenter  i  Kiev  i Ukraina låg det nära till hands att fortsätta expansionen där, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Supportansvarig blir Anna Kurvas-Tjernenko, 78,  i dag chef  förpostkontoret  i  byn.  Kundrelationsansvarig  och  chef  för utvecklingsfrågor blir Olga Pehrson, 67. Hon är  i dag boskapsansvarig  på  postkontoret.  Supportcentret  samlokaliseras med postens förråd – till vardags fullt av gurka.

– Vår  första  uppgift  blir  att  köpa  in  en  datamaskin  och  ett modermodem, för det har vi inte ännu, säger Olga Pehrson.

Kommunikationen med svenska kunder sker via en helt modern modemförbindelse,  två  telefoner  och  en  frankeringsmaskin. Kötiderna  ska  hållas  korta,  bland  annat  med  hjälp  av  ett ukrainskt  callcentersystem.  Telefonveven  är  kopplad  till  en tvättbalja  via  en  lång  stång  och  en  gammal  kanonkula.  Varje gång  det  ringer  tjongar  det  hårt  i  baljan,  och  Anna  Kurvas Tjernenko med personal kan springa ut i förrådet och svara.

–  I  nästa  vecka  ska  vi  gå  en  kurs  i  Sevastopol  om intrawebben,  modem,  optiska  snören,  skrivmaskiner  och annat, säger Olga Pehrson.

Supportavdelningen tas i drift den 1 april i år. I oktober får man dessutom elektricitet.

Kort ordlista

I Gammelsvenskby talas en ålderdomlig form av svenska, ett arv från  de  svenskar  som  bosatte  sig  i  byn  i  slutet  av 1700-talet. Intonation  och  ordförråd  gör  dialekten  svår  att  förstå  för  de flesta moderna svenskar. Därför kommer alla stadsnätskunder att förses med en ordlista. Här är ett kort urval:

Internet – [intjernei'tt]
Bahnhof – [bjeinh'ôv]
Nätverkskabel – [n'jetvei'rkskjaveil]
Är vi avlyssnade av FRA? - [är vji aelu'ssnaeide â KGB?]
Kan du tala långsammare? [k'ja dû taila langsemmeir?]
Bodströmdirektivet – [gl’asn’ost]

Läs mer om Gammelsvenskby på:

sv.wikipedia.org/wiki/Gammelsvenskby

www.svenskbyborna.com