Bahnhof tecknar distributionsavtal med Canal Digital

Publicerad 2009-06-26 22:00

Bahnhof fördjupar sitt samarbete med Canal Digital och börjar distribuera IPTV via bolagets fibernät Bahnhof Carrier Network. Det innebär att Bahnhof kan börja sända tv via bredbandsnätet från Trelleborg i söder till Kiruna i norr.

Bahnhofs nordiska fibernät Bahnhof Carrier Network stod klart 2008, och sträcker sig från Köpenhamn i söder till Tromsø i Nordnorge, med ett drygt hundratal anslutna orter längs vägen. Omkring 50 orter är redan anslutna till Bahnhof IPTV-system.

En ny portal för att beställa dels IPTV-tjänsterna, dels Bahnhofs övriga bredbandsutbud, är redan i drift på www.one.se.

Sändningarna i Bahnhofs IPTV-nät inleds under sommaren.

– Bahnhof Carrier Network har de lägsta trafikkostnaderna i Nordeuropa. Därför blir det, kombinerat med vår höga kapacitet i nätet, lönsamt att driva den här typen av trafik. Några andra operatörer är heller inte inblandade, all trafik går i vårt eget nät, säger Klas Westholm, stadsnätschef på Bahnhof.

En annan fördel är operatörsnätets konstruktion. All trafik går över fiber. Det ger en betydligt högre trafikkvalitet än äldre lösningar.

– Tillsammans med Canal Digital blir vi den enda leverantören av triple play-lösningar – bredband, telefon och tv – i stadsnät, med en kvalitet och ett paketerat utbud som är helt unikt i Sverige, säger Klas Westholm.

Eftersom Bahnhof äger hela distributionskedjan kan priserna hållas nere. Ett paket med höghastighetsbredband, telefoni och tv kostar från 188 kronor per månad, med tre gratismånader och inga anslutningsavgifter.

Tv-boxen, som har fullt stöd för HDTV, kostar bara 1 krona.

Läs som PDF