Priskrig på bredband i Västerbotten, Bahnhof pressar priserna i Skellefteå

Publicerad 2009-09-02 22:00

Natten mot onsdagen den 2 september öppnades bredbandsnätet i Skellefteå och kranskommuner för konkurrens.

På några få timmar har bredbandspriserna halverats jämfört med detalternativ som fanns tidigare. Det handlar om det fiberbaseradehöghastighetsnätet som drivs av Skellefteåkraft. Nu öppnas nätet förkonkurrens och sju olika leverantörer slåss nu om marknaden. (Tidigare fanns endast Alltele som alternativ.) Men från och den 2 september finns alltså ett flertal leverantörer att välja på för kunderna. Sammanlagt handlar det om närmare 30.000 hushåll och företag som nu kan få väsentligt lägre kostnader jämfört med tidigare.

Ett vanligt hushåll sparar mer än 2700 kronor på att byta leverantör för sitt bredband (100 Mbit/s) redan under det första året.

- Det är roligt att gå in och kunna halvera kostnaderna för kunderna i Skellefteå! Våra priser har inga konstiga finstilta paragrafer eller långa bindningstider. Vi tävlar med låga priser och proffsiga tjänster helt enkelt. Faktum är att ett vanligt hushåll sparar exakt 2790 kronor per år bara genom att byta från den tidigare monopolleverantören Alltele till Bahnhof. Att vi dessutom har marknadens största tjänstepaket med integritetsskydd gör inte saken sämre, säger Jon Karlung, VD på Bahnhof.

Bahnhof är den största leverantören i öppna stadsnät och finns idag i 109 olika svenska städer samt i Norge, Danmark, Holland och Tyskland. Bolaget är den snabbast växande operatören i Sverige inom segmentet fiberbaserat bredband och beräknas omsätta närmare 200 miljoner kronor under år 2009. Ett öppet stadsnät bygger på att kunden själv fritt kan välja mellan ett antal olika leverantörer i sitt bredbandsjack.Tjänsterna som nu erbjuds i nätet är 10 och 100 Mbit/s. Dessutom erbjuder Bahnhof telefoniabonnemang utan extra kostnad.

För att välja bredband så går man in på Bahnhofs hemsida och beställer. Man kan också beställa via Skekrafts egen hemsida skekraft.net

Källor:

Skekraft.NET