Bahnhof tecknar streamingorder värd 15 miljoner

Publicerad 2009-11-20 23:00

En stor nordisk distributör av rörlig media väljer Bahnhof som teknikleverantör.
Affären, möjlig tack vare Bahnhofs nordiska fibernät Bahnhof Carrier Network, är värd minst 15 miljoner kronor.

Bahnhof är i dag störst i svenska stadsnät, och en av de stora spelarna räknat i andel av den svenska internettrafiken. I dag utgör Bahnhofs del av den offentligt utbytta internettrafiken i Sverige mer än 15 procent.

Bahnhofs tekniska plattform är utvecklad i samarbete med kunden, och med modern teknik och extremt hög överföringskapacitet i botten. Det innebär att Bahnhof kan driftsätta avancerade tekniska lösningar för mediadistribution och ett antal andra tjänster.

Tack vare Bahnhofs operatörsfibernät och ett stort antal anslutningspunkter når kunden betydligt fler orter än vad som tidigare varit möjligt, med både högre dedikerad överföringshastighet och större inbyggd flexibilitet redan från början.

Bahnhof tar över driften från nyår. I ett första steg ansluts ett 30-tal orter runt om i Sverige. Fler orter kan anslutas på mycket kort tid.

– Bahnhofs tekniska plattform är unik i sitt slag. Vårt fibernät har en enormt hög kapacitet, och i kombination med vår närvaro i nästan alla stadsnät i Sverige kan vi både sköta stamnätstransmissionen och distributionen till ett oslagbart stort antal hushåll i Norden, samtidigt som vi kan hålla betydligt lägre priser än de operatörer som byggde upp egna, dyra, fibernät innan tekniken var riktigt mogen, säger Klas Westholm, stadsnätschef på Bahnhof och arkitekten bakom samarbetet.

För Bahnhof är affären en milstolpe.

– Det här visar inte bara att vi sedan några år har en egen infrastruktur, en egen teknisk utveckling och en bolagsstruktur som gör att vi kan skräddarsy avancerade distributionslösningar direkt från tjänsteleverantörer till hundratusentals hushåll i Sverige. Det här visar dessutom att vi är bäst på det, säger Klas Westholm.

Affären är värd minst 15 miljoner kronor. Men i takt med att fler orter ansluts växer värdet.

– Vi är naturligtvis tacksamma för förtroendet. Samtidigt är vi förstås ödmjuka inför uppgiften. Samarbetet ställer höga krav på vår tekniska plattform, liksom på att utrullningen sker så friktionsfritt som möjligt, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.