Bahnhof ökar integritetsskydden ytterligare: ”Nu raderas IP-numren permanent”

Publicerad 2010-04-01 09:00

Bahnhof ökar integritetsskydden ytterligare:
”Nu raderas IP-numren permanent”

Nu tar Bahnhof ytterligare ett steg mot riktigt integritetsmärkt bredband. Från och med nu raderas inte bara alla loggfiler med IP-numren. Istället raderas adresserna permanent.

Enligt EU:s datalagringsdirektiv ska alla loggfiler över använda IP-adresser lämnas ut på begäran. Bahnhof har fått sådana förfrågningar. För att skydda våra kunders integritet har vi valt att helt enkelt inte föra några sådana loggfiler.

Som förberedelse inför nästa översyn av lagen inför Bahnhof nu  en ny funktion.  I stället för att bara låta bli att spara loggfilerna kasseras varje IP-nummer efter användning.

Standarden, RIP  (Returning Internet protocol handling Procedures)  är en ICANN-standard. Grundidén är enkel. I pakethuvudet på nivå 3 finns tre lediga bitar. De används för att avgöra när ett paket  är skickat, när det befinner sig mellan två mottagare och när det har kommit fram. Eftersom allt sker på nivå 3 i OSI-modellen behövs ingen ytterligare utrustning, eller nya inställningar. Allt sker automatiskt. När paketet kommit fram till mottagaren, normalt en router, anges det i paketet. Därefter skickas den använda IP-adressen tillbaka till Bahnhof.

– Så vitt jag vet är vi den enda operatör som använder det här systemet i dag,  även om jag misstänker att andra tittar på sådana lösningar. Vi har som operatör ett ansvar för att skydda våra kunder så långt det  är möjligt, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Efter att IP-numret returnerats till Bahnhof avlivas det.

Tekniken är i drift från och med i dag för alla Bahnhofs kunder.

Fotnot: Bahnhof har tecknat  ett co-locationavtal med Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning.  Bahnhof hyr ett gravvårdsområde på Skogskyrkogården  där IP-numret läggs till sin sista vila, under en stilla ceremoni ackompanjerat av fläktbrus, digitalt jitter och routingtabeller med noll latency.