Bahnhof sponsrar skrotbilsrally till Mongoliet

Publicerad 2013-07-14 09:00

Bahnhof sponsrar det antagligen galnaste motorsportsäventyret i världen, The Mongol Rally. Tävlingen går ut på att ta sig med en bil ”inte ens din mormor vill ha” från London till Mongoliets huvudstad Ulan Bator.

– Med det här rallyt, som går tvärs igenom några av Asiens minst utvecklade och hårdast styrda länder, vill vi passa på att informera om de demokratiska verktyg vi tillhandahåller, framför allt 5 juli-stiftelsens VPN-tjänster, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof om sponsoravtalet.

Där andra tävlingar med motorfordon som bärande element omger sig med restriktioner och regler har The Mongol Rally bara tre:
1. Bilen måste ha en motorvolym mindre än 1,2 liter.
2. Bilen måste vara nyare än 10 år.
3. Det finns ingen räddningsorganisation.

Att köra en gammal motorsvag bil över en tredjedel av jordklotet, på ett vägnät som på många platser bara existerar på kartor och som ingen GPS-mottagare ens hört talas om, är en utmaning i sig.

– För att göra utmaningen mer spännande för Bahnhof som organisation skickar vi med vår nätchef. Han brukar prata om att han gillar utmaningar i jobbet, så därför tyckte jag att det var lämpligt att vi gav honom en. Han är i gott sällskap. Ingen i de två bilarna i teamet kan egentligen något om bilar. Alla är IT-tekniker i någon form, säger Jon Karlung.

Hela loppet går att följa via internet, och man kan se hur tidigare lopp gått till på The Mongol Rallys sajt. Åtminstone till en del. Oroväckande många bilar har spår som slutar i ingenstans, minst en någonstans i norra Sibirien.

– Vi har fått god hjälp av våra sponsorer. De har hjälpt till med allt från rep och verktyg till att svetsa fast hasplåtar under bilarna. Vi har till och med en satellittelefon med oss, säger Rickard Östman, nätchef på Bahnhof och lagbas för den ena av de två bilarna, en Skoda Fabia.

Under huvuddelen av sträckan kommer det inte att finnas någon datatäckning. Därför har de laddat ned hela den engelska versionen av Wikipedia på ett USB-minne, bra att ha när man behöver ta reda på vad en snäckväxel är och hur man reparerar den med två stenar och en gammal strumpa. Så beskrivs i alla fall rallyts baksida på The Mongol Rallys sajt.

Hela färden beräknas ta sex veckor. I bästa fall. Enligt Rickard Östman satsar laget på målgång åtminstone inom två månader.

Följ expeditionen här: www.baatarworld.se

Presskontakt: Jon Karlung, vd