Bahnhof säljer ut Wikileaks

Publicerad 2013-09-02 17:30

2010 gjorde sig Wikileaks ett namn världen över. Då släppte organisationen nästan 400 000 dokument om USA:s krig i Irak.
     Något senare skedde samma sak med 250 000 diplomatbrev.
     Allt sköttes via en server hos Bahnhof. Nu säljer Bahnhof just den servern till förmån för Reportrar utan gränser.

Bahnhof har i dag lagt ut Wikileaks webbserver, en bladserver från Dell av typen Poweredge R410, på E-bay. Alla medel som auktionen inbringar går till ändamål som gynnar fri åsiktsbildning, yttrandefrihet och pressfrihet. (*)

– Det här är alltså den webbserver där man kunde hämta det läckta materialet, komplett med hårddiskar, moderkort och alltihop. Det är bara att plugga in och köra, eller som vi gjorde under en period – vi ställde den på en piedestal i vår nya bergrumsanläggning Thule på Norrmalm i Stockholm. Den här servern finns trots allt bara i ett exemplar i världen, och med tanke på allt den har orsakat utgör den ett helt unikt samlarobjekt. För ett par år sedan skulle en rad utländska myndigheter ha gjort nästan vad som helst för att få lägga vantarna på den, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Wikileaks valde Bahnhof som leverantör av flera skäl. Dels är Bahnhof Sveriges äldsta oberoende nätoperatör, dels har bolaget en lång historia när det gäller att aldrig ge efter för ogrundade påtryckningar från myndigheter.

Innehållet på servern ledde indirekt till gripandet av Bradley Manning i USA, och amerikanska myndigheters intresse för Julian Assange. Det är av rädsla för att bli utvisad till USA och ställd till svars för bland annat innehållet på Bahnhofs server som Assange i dag bor på Ecuadors ambassad i London.

Men det var inte servern utan materialet i sig som gjorde att amerikanska myndigheter fick upp spåret. Genom att kontrollera den läckta informationen mot listor på vem som hämtat just den aktuella informationen tidigare, hittade de till slut rätt.

– Att servern är Wikileaks går att bevisa. Bland annat har vi Assanges namnteckning på hyresavtalet där serverns ID anges. Han ringde själv vid ett par tillfällen för att göra vissa kontroller av våra tjänster, säger Jon Karlung.

Pengarna från auktionen går dels till den ideella organisationen Reportrar utan gränser, dels till 5 Juli-stiftelsen som arbetar för elektronisk yttrandefrihet och för att bevara syftet med brevhemlighetsparagrafen i regeringsformen.

* För närmare specifikationer, se E-bayauktionens sida. Allt är original, inklusive hårddiskarna. De har dock raderats enligt den amerikanska specifikationen DOD 5220.22-M, där varje byte på hårddisken skrivs över flera gånger. Den ursprungliga informationen går alltså inte att återskapa – inte ens av NSA.

Fotnot:
Den fysiska servern ägs av Bahnhof. Wikileaks hyrde servern via ett hostingavtal.

Auktionen:
Du hittar den aktuella auktionslänken på www.bahnhof.net/wikileaks

Presskontakt:
Jon Karlung, vd