Bahnhof sätter rymdprägel på Malmös skyline

Publicerad 2013-10-02 10:16

Malmös skyline får ett nytt utseende när internetoperatören Bahnhof öppnar datacenter den gamla telestationen ”Sparven” i Lugnets bostadsområde.

Byggnaden får rymdtema med retrokänsla, medan den senaste datahallstekniken finns inuti. På taket svävar en modell av Apollo 11.

Datacentret blir koldioxidneutralt tack vare grön el. Förhandlingar pågår med Eon om att använda överskottsvärmen till fjärrvärme om vintrarna.

Länk till kampanjsidan: bahnhof.se/sparven

– Det känns fantastiskt att få öppna mitt i centrala Malmö, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof. Den här stan är välkänd för att kunskap och kultur tar över gamla industrilokaler, men i vårt fall är det mer en mix av nytt och gammalt. För mig är datacenter de nya industrierna.

Bahnhof tar alltså plats på högsta våningen uppe i Televerkets gamla anläggning "Sparven". Byggnaden ligger i området Lugnet.

– Fördelen är samma idag som när Televerket drog sitt kopparnät. All infrastruktur i form av fiber och koppar sammanstrålar här. Ska man välja ett enda läge i Malmö för att lägga en datahall måste det vara just Sparven, säger Jon Karlung.

Bahnhof har sedan tidigare ett datacenter i ett atombombssäkert skyddsrum i Stockholm. Även den gamla telestationen ”Sparven” har spektakulära inslag i form av pansarluckor för fönstren. Höjden – sjätte våningen – ger också servrarna extra säkerhet vid skyfall och översvämningar.

– Framför allt har det ju inte funnits en stor datahall i centrala Malmö. Vi vill göra ”Sparven” till en naturlig mötesplats för folk i IT-branschen, med kontor, lounge och mötesrum, säger Jon Karlung. Öresundsregionen blir allt viktigare för Bahnhof och vi bygger nu ett nav för trafiken i södra Sverige.

Miljön viktig faktor

Även miljön är viktig när Bahnhof utformar sina anläggningar:

– Vi pratar med Eon om fjärrvärmen, säger Gustav Bergquist, teknikchef på Bahnhof. Våra hallar blir otroligt varma. Om vi kan skicka iväg överskottet till Eon, så kan servrarna hjälpa till att värma upp stan, så slipper vi elda för kråkorna. Dessutom ska anläggningen drivas av grön el.

Inledningsvis håller sig Bahnhof på byggnadens översta våning, men det finns option på att öka utrymmet nedåt. Planen är invigning under våren 2014, även om man redan nu tar emot intresseanmälningar.

– Vi börjar med 70 högeffektsskåp, säger Gustav Bergquist.

Malmö skyline förändras

Det är också möjligt att Malmös skyline förändras till följd av Bahnhofs etablering:

– På taket tänker vi sätta en modell av Apollo 11, säger Jon Karlung. Våra anläggningar påminner en hel del om rymdstationer, och området Lugnet blir ju ”Tranquility” på engelska. Så hette den plats på månen där människan landade för första gången, i farkosten Eagle, Örnen. Så vi döper vår del av telestationen till "Sparven Tranquility Base". Sparven har landat.

Jon Karlung avslutar:

– Vi kan dra rymdtemat hur långt som helst. Vi kommer bland annat bjuda besökare på köttmousse i små tuber och kaffe i väldigt varma plastpåsar med sugrör.

Kontakt:

Jon Karlung, vd, 0761110160