Viktigt: Bahnhof kommer ALDRIG att bidra till avlyssning

Publicerad 2013-11-21 14:34
Oroliga kunder har hört av sig med frågan: Är Bahnhof en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?

Det enkla svaret är Nej. Men läs gärna vidare, för vi vill ändå informera om vissa risker.

Hos Bahnhof är din surftrafik lika helig som den klassiska Brevhemligheten. Vi tror att datorn, mobilen eller surfplattan i svenska hem ofta innehåller det allra mest känsliga och privata – i många fall mer privat än pappersbrev och telefon. Säpo försöker just nu övertala olika operatörer att svika sina kunder, men hos Bahnhof har de inget att hämta.

Problemet är de så kallade öppna stadsnäten, där nätägaren kontrollerar de sista kablarna fram till ditt bredbandsuttag. Det har kommit till vår kännedom att vissa av dessa stadsnät i Sverige är anslutna till Maintrac – det företag i Linköping som pekats ut i nyheterna som en bas för övervakning och avlyssning.

Vad innebär det?
Det innebär att vissa av våra kunder riskerar en avlyssning av IP-nummer i "slutsteget" av nätet på vägen till fastigheten och bredbandsuttaget. (När Bahnhof dragit fibern hela vägen fram, vilket är fallet med många bostadsrättsföreningar och företag, finns ingen sådan risk.)

Vad är faran?
En del rycker bara på axlarna åt övervakning. Men Bahnhof menar att frihet från övervakning är en hörnpelare i ett demokratiskt och blomstrande samhälle. Dessutom finns alltid risken att någon på myndigheten missbrukar sin makt av politiska, ekonomiska eller privata skäl.

Vad gör Bahnhof nu?
* Vi kommer inom kort att lista de stadsnät som är anslutna till Maintrac på vår hemsida.
* Vi ska ruska om respektive stadsnät för att få dem att inse det vansinniga i denna typ av registrering.
* Vi kommer att ge alla möjlighet att själva kontakta stadsnäten och ge sina synpunkter. Detta gäller ju inte bara Bahnhofs kunder utan samtliga i de berörda stadsnäten.

Vad kan man göra själv?
Bahnhof erbjuder sedan länge en tjänst vid namn Integrity VPN. Allt som skickas till och från din dator krypteras. Ingen kan avlyssna trafiken på vägen, varken stadsnätet, internetkaféer eller andra som du kopplar upp dig mot.
Läs mer om Integrity här.

Vi lever i en tid då myndigheterna ökar trycket på internet och operatörerna. Bahnhof gör sitt yttersta för att värna friheten och rättigheterna på nätet. Det kan du alltid lita på.

Inom de närmaste dagarna kommer ytterligare information på Bahnhofs hemsida.