Efter kritiken: Stadsnäten säger nej till automatisk övervakning

Publicerad 2013-11-22 16:14

När Bahnhof fick veta att svenska internetanvändare kunde bli övervakade på nätet gick man ut med en varning till sina 120 000 kunder.

Gensvaret blev stort.

Nu lyssnar Svenska Stadsnätsföreningen på kritiken. Beskedet kom idag: den kritiserade automatiska hanteringen hos företaget Maintrac ska inte användas.

Igår (21/11) skickade Bahnhof ut ett nyhetsbrev med en varning. Innebörden var att internetanvändare i svenska stadsnät riskerar avlyssning av IP-nummer, där känsliga uppgifter lagras hos tredje part: företaget Maintrac i Linköping. Därifrån lämnas trafikdatan ut maskinellt till myndigheter – trots att lagen inte kräver det.

IP-numren gör det möjligt att övervaka vem som besöker vilka webbsidor, vem som är vän med vem, vem som skickar mejl till vem, när det sker samt var användarna befinner sig.

Företaget Maintrac hade redan pekats ut i Sveriges Radio som den plats där de svenska stadsnäten lagrar uppgifterna centralt.

Gensvaret blev stort. I sociala medier var det många som berömde Bahnhofs initiativ.

Idag tog historien en ny vändning:

– Efter att ha lyssnat på kritiken förstår vi hur viktigt det är att fortsätta med den manuella hanteringen, säger Mikael Ek, vd Svenska Stadsnätsföreningen. Vi kommer därför inte att gå vidare med att utveckla ett system för automatisk dataöverföring.

Jon Karlung, vd på Bahnhof, säger att beslutet är välkommet:

– Det är mycket glädjande att stadsnäten säger nej till automatisk hantering.

"Ett steg i rätt riktning"

Den standard som polisen vill införa för utlämning av uppgifter kallas ITS27, och det är den som stadsnäten använder. Det gör inte Bahnhof.

– Egentligen skulle vi vilja att ITS27 inte användes alls, varken i manuell eller automatisk form. Men det här är definitivt ett steg i rätt riktning. Vi får tacka Svenska Stadsnätsföreningen för det, och vi tackar också våra kunder för deras starka engagemang. Nu har stadsnäten satt ned foten för den här gången, vilket i alla fall är mycket positivt, kommenterar Jon Karlung.

”Bahnhof följer svensk lag”

Jon Karlung vill understryka att Bahnhof följer svensk lag och kan assistera polisen manuellt i jakten på brottslingar:

– Vi följer datalagringsdirektivet. Men vi gör det på ett sätt där vi med alla medel värnar våra kunders integritet så långt det över huvud taget är möjligt. Massutlämning av uppgifter förekommer inte.