Ny söktjänst hos Bahnhof avslöjar svenskarnas privatliv

Publicerad 2014-04-01 09:16

Idag lanserar internetoperatören Bahnhof en ny, extrem söktjänst med fokus på privatlivet.

Alla svenska medborgare har fått sina digitala spår insamlade i en enda databas med avancerade sökfunktioner. Namnet på tjänsten är P.st – vilket även är adressen till sajten.

Tack vare ett omfattande arbete utfört av Bahnhofs systemtekniker finns miljontals privata e-mail, liksom surfhistorik och kontoutdrag, ute för allmän läsning. Den som blir medlem i P.st får även tillgång till inspelade videosamtal och bilder.

Den tekniska lösningen för P.st påminner om hur NSA och FRA arbetar. Bahnhofs vd Jon Karlung beskriver tjänsten så här:

– Materialet är hämtat rakt ur internets tjockaste ledningar, det så kallade stamnätet. Vi tar samma info som NSA och FRA redan avlyssnar och sprider den vidare direkt till allmänheten. Det innebär en fullständig frånvaro av sekretess och en total demokratisering av informationsflödet.

Patientjournaler ingår

Patientjournaler, webbhistorik och torrent-nedladdning ligger ute på P.st. Allt som behövs är att skriva in ett namn och en adress, så dyker uppgifterna för den personen upp på skärmen. Det är även möjligt att söka via karta och på så sätt undersöka sina grannar.

– Vi på Bahnhof har ju länge kämpat för rätten till personlig integritet. Men nu svänger vi 180 grader enligt devisen "If you can't beat them, join them". Med den här tjänsten tar vi steget in i framtiden, där ingenting är hemligt längre, säger Jon Karlung.

Bahnhofs duktiga tekniker har även sparat alla videosamtal som ägt rum från svenska datorer de senaste fyra månaderna. Fri sökning bland foton och videosamtal är möjligt för vem som helst som blir medlem på P.st.

”Rent mjöl i påsen”

– Vi har utgått från att alla har rent mjöl i påsen, säger vd Jon Karlung och understryker: Hederliga människor har ingenting att dölja.

Förutom patientjournal, besökta webbsidor och privat e-post lagrar P.st även sms och MMS samt kontoutdrag. Man kan även se om personen källsorterar.

– Den sista punkten kanske får vissa att höja på ögonbrynen. Men även om källsortering egentligen inte sker på internet kan vi ändå göra otroligt tillförlitliga prognoser med hjälp av metadata. Genom att undersöka personens vänlistor ser vi vilken social krets vederbörande rör sig i. Då går det att dra mängder av väldigt tillförlitliga slutsatser om personens beteende, med samma metoder som NSA också jobbar efter.

Räknar med kritik

Bahnhof räknar med hård kritik och har även öppnat en telefonlinje för folk som vill klaga.

– Vi har kopplat vidare alla inkommande samtal till NSA, så får de förklara hur sådan här övervakning hänger ihop med respekt för privatlivet, säger Jon Karlung.

Själv har han provat tjänsten i förväg och sökte då på olika kändisar.

– Min favorit är funktionen som visar hur mycket lösgodis man har köpt det senaste året, den är ganska oskyldig i sammanhanget, avslutar Jon Karlung.

För mer information kontakta:

Jon Karlung, vd, 076-111 01 60

Jon Jordås, kommunikatör, 076-111 01 63