Boende i Allmännyttan betalar mångdubbelt för bredbandet – i onödan

Publicerad 2014-05-22 08:39

Internetoperatören Bahnhof slår larm om att hyresgästerna hos Allmännyttan i Stockholms Stad betalar mångdubbelt överpris för sitt bredband.

Överskottet fördelas mellan hyresvärdarna och de privata så kallade Kommunikationsoperatörerna.

– Våra siffror visar att boende i BRF:er och hos privatvärdar får betala långt mindre för sitt bredband än Allmännyttans hyresgäster, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof och fortsätter: Hushåll i miljonprogrammen tvingas betala mångdubbelt jämfört med en BRF. Det är en orättvisa som slår nedåt.

Det var när Bahnhof nyligen undersökte villkoren för att leverera bredband till privata hyresvärdar i Stockholm som skillnaderna blev tydliga.
– Sedan tidigare visste vi att det fanns ett glapp mellan bostadsrättsföreningar och Allmännyttan. Bredband till en BRF kostar runt en hundralapp per hushåll för 100 Mbit, medan priset för hyresgästerna hos de allmännyttiga bolagen ligger nästan tre gånger så högt, trots att vi levererar samma tjänst dit.
– Nu blåser vi i visselpipan och vill sätta ljus på den här orättvisan, som drabbar hyresgäster hos Allmännyttan i Stockholm, säger Jon Karlung, Bahnhofs vd.

”Ansvaret är politikernas”

– Den stora skandalen är att skillnaden i pris har uppstått helt i onödan. Allmännyttan i Stockholm har ingått ett katastrofalt avtal som skadar deras egna hyresgäster, säger Jon Karlung och tillägger: I förlängningen är det naturligtvis politikernas ansvar. Stadshuset har i praktiken infört en bredbandsskatt inom Allmännyttan.
Överskottet fördelas mellan hyresvärdarna (i första hand Stockholmshem, Familjebostäder och Svenska Bostäder) samt deras privata så kallade Kommunikationsoperatörer. Dessa bolag är uppläggets vinnare. Förlorare är Allmännyttans hyresgäster.
Avtalet mellan Allmännyttan och Kommunikationsoperatörerna ingicks 2013 och har en löptid på sju år. Enligt Bahnhofs beräkningar förlorar ett hushåll i allmännyttan cirka 180 kr/mån vid 100 Mbit/s – alltså över 2000 kr/år.

Växande problem

När utvecklingen driver bredbanden mot högre hastigheter ökar samtidigt de orättvisa prisskillnaderna. Nyligen förhandlade Fastighetsägarna i Stockholm med Hyresgästföreningen om ett hyrespåslag på 225 kronor per hushåll för minst 700 Mbit/s bredband hos privatvärdar. I praktiken kommer många operatörer att leverera 1000 Mbit/s för det priset. Om en hyresgäst i Allmännyttan vill ha samma hastighet kostar det cirka 990 kronor – nästan fyra gånger så mycket. Skillnaden blir nära 800 kr/mån per hushåll. Det blir snabbt stora summor.
– Hyresgästföreningen gjorde en bra förhandling med privatvärdarna och fick ett marknadsmässigt pris, säger Jon Karlung. Men frågan är hur det gick till när Allmännyttan låste in sina hyresgäster i usla avtal med lång löptid, som även vi internetoperatörer men framför allt de boende förlorar på. Det är skandalöst, säger Jon Karlung.