Kommunikatör med inriktning på internationell IT-marknad

Publicerad 2015-03-03 14:24

Vill du jobba med internationell innehållsproduktion på ett profilstarkt IT-bolag?

Bahnhof är en svensk IT-koncern som erbjuder internettjänster. Vi är ett profilstarkt bolag som drivs av ett brinnande engagemang för den nya teknikens möjligheter. Vi tillhandahåller bredbands- och telefonitjänster till 150 000 hushåll i Sverige (främst höghastighetsanslutningar via fiber) och vi driver ett antal stora och spektakulära datahallar (med tjänster för främst företagsmarknaden). Nu expanderar vi på den internationella marknaden för främst så kallade Cloud-tjänster.

Vårt huvudkontor, som också kommer att bli din arbetsplats, ligger ett stenkast från Hötorget i Stockholm City. Bolaget är börsnoterat men har samtidigt en starkt entreprenörmässig profil. Det sistnämnda innebär särskilt att vi är idédrivna, och vi värdesätter personligheter som är utpräglat kreativa. I debatten står vi ofta på barrikaderna för personlig integritet och tar ställning mot massövervakning (FRA / NSA).

Vi behöver nu förstärka Bahnhof med en driven och stilsäker kommunikatör med internationell inriktning. Vi får redan uppmärksamhet utomlands för våra datacenter, IT-tjänster och ställningstaganden, och med din hjälp vill vi nå ut ännu mer.

Några exempel på arbetsuppgifter:

* Vårda och strategiskt utveckla Bahnhofs närvaro i internationella kanaler och plattformar.
* Producera innehåll till dessa plattformar och besvara frågor från internationella kunder och intressenter (på t.ex. Twitter, Facebook m.m.)
* Skriva engelska texter till webb, produktblad, reklam och presentationer.
* Lyfta fram tekniska tjänster och produkter på ett intresseväckande sätt.
* Förbättra användarvänligheten (Ux) på vår internationella sida bahnhof.net
* Kvalitetskontrollera vår internationella Support och även producera nya mallar för svar på både standardfrågor och speciellt krävande frågor.
* I bred mening arbeta med PR för koncernens olika bolag.

Kvalifikationer:

* Du har ett specialintresse för närvaro på internet och är lika nyfiken på att synas och spridas på stora, etablerade plattformar som på nya och smala.
* Du har stor fallenhet för olika uttryckssätt i skrift och du skriver lika obehindrat på engelska som på svenska.
* Du brinner för att förmedla även komplicerade sammanhang på ett lättfattligt och spännande sätt.
* Du måste vara intresserad av IT- och bredbandstjänster även ur ett rent tekniskt perspektiv. Du behöver förstås inte vara tekniker, men vi tror att grundläggande förståelse för tekniken - och nyfikenhet - kommer att underlätta ditt arbete.
* Det är en fördel om du har en god blick även för det grafiska uttrycket, och kan samarbeta med grafiker och designer.
* Du har ett starkt intresse för användarvänlighet och kan företräda användarens perspektiv vid utvärdering och utveckling av Bahnhofs egna sajter och försäljningskanaler.

Du jobbar tillsammans med bolagets marknadsgrupp och du kan fungera även som projektledare. Du rapporterar till bolagets Kommunikatör. Tjänsten är tills vidare och på heltid, med 6 månaders provanställning.

Vill du ha jobbet? Skriv ett kort personligt brev, bifoga din meritförteckning (CV) och skicka detta till jon.jordas@bahnhof.net. Ange löneanspråk.

Bahnhof är en mansdominerad arbetsplats (som ofta är fallet inom IT/teknik-sektorerna) och vi ser därför gärna kvinnliga sökanden. Bahnhof eftersträvar mångfald på arbetsplatsen. Sista ansökningsdag: 2015-03-16. Vi bearbetar ansökningar löpande - ansök gärna före utsatt datum.