Nu kan du söka jobb som ”troll”

Publicerad 2015-04-01 06:00

Jon Karlung

Bahnhof öppnar ”Trollfabrik” i Stockholm  anställer 2000 personer som ska hata och älska på nätet.

– Vi blev inspirerade av hur Ryssland använt falska identiteter som nätälskar Putin online. Därför startar vi egen ”Trollfabrik” i Stockholm med plats för 2000 personer, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

– Låt oss säga att du vill påverka ett program i SVT, som Skavlan eller Melodifestivalen. Eller om du blir förbannad på en politiker. Då kan du beställa X antal troll som antingen hyllar eller hatar personen online. I realtid kan du elastiskt skala upp och ned hur många troll du använder, beroende på hur mycket pengar du vill lägga och hur kampanjen går, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Offensiva planer

”Trollfabriken” kan bli en succé även internationellt.

– Svenskarna är duktiga på språk och tänker ofta postmodernt. De kan snabbt byta åsikter och perspektiv. Som ”troll” måste man kunna näthata eller nätälska vem som helst, säger Jon Karlung.

I första skedet anställs 2000 personer med lokalisering i den stora gasklockan i Hjorthagen i Stockholm. Men Bahnhof uppger att man har offensiva framtidsplaner och siktar på att ha upp till 10 000 anställda inom tre år.

CSN-berättigad trollutbildning

Men även de som inte har erfarenhet av att ”trolla” kan söka jobbet. Bahnhof startar nämligen samtidigt en CSN-berättigad utbildning som ger en gräddfil in i Trollfabriken.

– Många kanske har varit nyfikna på att ”trolla”, men inte vågat, eller inte riktigt förstått vad det är. Med vår utbildning behövs bara en grundkurs på en termin, sedan är man redo. Sedan finns det förstås påbyggnadsutbildningar för exempelvis avancerad produktplacering, krigspropaganda, personvalskampanjer, manipulation av börsen med mera.

På sistone har flera fall uppmärksammats i media där människor blivit konfronterade och avslöjade för sina kommentarer på nätet. Genom att i stället anlita ”Trollfabriken” kan åsikterna få spridning utan att man själv skriver en enda bokstav.

– Vi utlovar 100% anonymitet och sekretess åt vår trollarmé. Genom att vi använder en VPN-lösning blir det omöjligt att se vem som postat vad, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Nu söker Bahnhof medarbetare med följande kompetenser:

* Kan skapa trovärdiga falska facebook- och twitter-profiler.

* ”Sociala kameleonter” som kan agera legosoldater för nästan vilka åsikter som helst. Dock kan man som troll hos Bahnhof alltid tacka nej till uppdrag som allvarligt strider mot ens personliga värderingar.

* Humörspelare (gärna f.d. idrottsutövare, skådespelare, taxichaufförer etc)

* Redo att börja jobba genast.

Fakta/Trollarmén på nätet
En trollarmé får betalt för att med olika identiteter pumpa ut uppdragsgivarens åsikter i sociala medier. Syftet är att skapa bilden av en kraftig opinion. Den som använder sig av olika användarnamn och identiteter kan dessutom får det att framstå som att många ställer sig bakom en åsikt. Så arbetar exempelvis ryska staten.