Stockholmare, här är sanningen om röken på Renstiernasgatan

Publicerad 2015-09-14 09:24

En mystisk rök har länge hemsökt en plats vid namn Vita Bergen på Renstiernasgatan i Stockholm.

Bahnhof har berättat tidigare vad röken kommer ifrån, men får ändå fortfarande många frågor från allmänheten.

Därför vill vi en gång för alla säga sanningen om rökmolnet.

Djupt nere i bergrummet under Vita Bergen ligger en bunker, byggd som skyddsrum mot atomvapen. Nere i berget skyddar internetoperatören Bahnhof ett stort antal servrar åt olika kunder. Tack vare reservkraft och dubbel fiber har anläggningen aldrig drabbats av avbrott. Servrarna där nere är alltid anslutna till internet.

Men servrarna genererar värme som måste ta vägen någonstans. Rökmolnet är alltså ånga som uppstår när värmen nedifrån bergrummet leds ut på gatan. Precis som en bärbar dator blir varm i ens knä, blir det otroligt varmt med alla servrarna på samma ställe.

Men sedan en tid tillbaka är ångmolnet faktiskt en ovanlig syn. Bahnhof har slutat vädra ut spillvärmen i atmosfären.

I serverhallar, där många datorer samlas på samma plats, har kylningen länge varit ett problem. Det kostar pengar att kyla ned alla dessa servrar, och det slösar energi. Tänk om hettan från serverhallarna kunde användas till fjärrvärme i stället? Den tanken fick Bahnhof att inleda ett samarbete med Fortum Värme.

Numera samlar Bahnhof in all värme och skickar i stället ut den som varmvatten i fjärrvärmeledningarna. Det är en enorm besparing, inte minst för miljön.

Utifrån den filosofin förbereder sig nu Bahnhof för att bygga den största serverhallen i hela Stockholm.

- Vi har länge drömt om ett storskaligt och tungt industriprojekt som sätter Stockholm, och Sverige, på kartan med ett alldeles unikt miljöperspektiv, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof. Tack vare värmeåtervinningen kan vi bygga den här serverhallen centralt i en storstad. Och det blir inget ångmoln, utan värmen går vidare till tusentals bostäder. Självklart blir det då också billigare för kunderna i serverhallen.

Frågan är om stockholmarna kommer att sakna ångmolnet på Renstiernasgatan eller inte?

Läs mer om bredband från Bahnhof på bahnhof.se

Fler nyheter från 2015

Bahnhofs julgåva 2015 Publicerad 2015-12-28 Allmänna villkor för Tyfon-kunder Publicerad 2015-12-22 Jobba på Bahnhof i Borlänge Publicerad 2015-12-21 Städerna där Bahnhof storsatsar på fiber – hela listan Publicerad 2015-12-11 Ledig tjänst: Nättekniker Drift till Managed Services - Tjänsten är tillsatt Publicerad 2015-12-04 Ledig tjänst: Senior nättekniker - Tjänsten är tillsatt Publicerad 2015-12-04 Bahnhofs serverhallar igång som vanligt under strömbrottet Publicerad 2015-12-01 Emissionen i Elementica blev mer än 100% övertecknad Publicerad 2015-12-01 Emissionen i serverhallen Elementica övertecknades direkt Publicerad 2015-11-11 Ett av Sveriges roligaste IT-jobb är ledigt: gruppchef Managed Services på Bahnhof Publicerad 2015-11-09 Inbjudan - nyemission i Elementica Publicerad 2015-11-04 Fjärrstyrning med Teamviewer - så går det till Publicerad 2015-10-30 Delårsrapport 3, 2015 Publicerad 2015-10-27 Så gör Bahnhof med datalagring Publicerad 2015-09-21 Ledig tjänst: Marknads- och säljkoordinator Publicerad 2015-09-21 Jon Karlung: De flesta förstår inte riskerna Publicerad 2015-09-11 Bahnhof söker: Säljare Datacenter Publicerad 2015-09-10 Bahnhof söker: Redovisningsekonom med ambitioner Publicerad 2015-09-03 Vi söker: Datahallstekniker till våra världsberömda serverhallar Publicerad 2015-08-28 Tekniker till Nätgruppen på Bahnhof Publicerad 2015-08-28 Delårsrapport 2, 2015 Publicerad 2015-08-27 Ledig tjänst: Grafisk designer med sinne för projektledning Publicerad 2015-08-19 Bahnhof tecknar avtal värt 7,6 MSEK Publicerad 2015-07-03 Backend-utvecklare med potential Publicerad 2015-06-18 Bahnhof förvärvar Tyfon Publicerad 2015-06-08 Bahnhof bäst i klassen enligt SVTs Bredbandtest Publicerad 2015-05-08 Bahnhof bygger största serverhallen i Stockholm Publicerad 2015-05-05 Delårsrapport 1, 2015 Publicerad 2015-05-05 Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2014 Publicerad 2015-04-20 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2015-04-17 Bahnhof erbjuds del av ramavtal enligt Kammarkollegiets beslut avseende upphandling Publicerad 2015-04-02 Nu kan du söka jobb som ”troll” Publicerad 2015-04-01 Varning för nätfiske Publicerad 2015-03-16 Kommunikatör med inriktning på internationell IT-marknad Publicerad 2015-03-03 Bokslutskommuniké 2014 Publicerad 2015-02-25 Vill du leda ett team av Colotekniker i Bahnhofs spektakulära serverhallar? Publicerad 2015-02-18 10 000 Mbits i nytt avtal mellan ISPY och Bahnhof Publicerad 2015-02-17 Ny tuff miljömärkning för serverhallar utmanar Facebook Publicerad 2015-01-20