Fråga: Hur rensar jag datorn – på riktigt?

Publicerad 2017-03-30 13:37

Det kom en fråga till Bahnhof: Hur rensar man datorn ordentligt?

"Hej Bahnhof! Min sambo har köpt en ny dator och bestämt att vi ska ge bort den gamla till svärmor julklapp. Jag har några sparade grejer lite här och där på datorn, och jag vet inte riktigt var. Det finns bilder och chattar som liksom inte är svärmorsmaterial. Jag behöver typ totalt blåsa ur hela datorn. Hur gör jag? HJÄLP!!!! //Svärmorsdrömmen"

Observera att frågan är modifierad för att skydda mot igenkänning, göra den grammatiskt läsbar samt betydligt kortare.

Ibland händer det att Bahnhofs kundservice får den här sortens frågor som egentligen inte berör våra ordinarie bredbandstjänster. Här ger vi ändå ett längre svar som fler kan ta del av.

Frågan är relevant vare sig du ska ge bort en ”gammal” dator i julklapp, sälja den för att få pengar till en ny eller slänga den på tippen. Här kommer några kloka råd innan du släpper ifrån dig din dator. Till skribenten ovan skulle vi rekommendera alternativ 2.

Alternativ 2 och 3 kan även tillämpas för att stoppa företagsläckor och företagsspionage.

(I exemplen nedan vi har valt att illustrera med Windows eftersom Svärmorsdrömmen använder det. Men det finns förstås andra bra operativsystem också.)

Alternativ 1

Rensa datorn: ”Jag har inte så mycket att dölja”

Svårighetsgrad: Alla kan det här

Tid: 1 timme

Om du ska ge bort din dator till någon som du litar på, eller som är ganska okunnig på datorer, kan det räcka med att bara rensa bort det synliga. Det går ut på att avinstallera onödiga program, radera surfhistorik och radera filer i Windows.

Gör så här:

• Leta upp mappar och filer och dra de till papperskorgen på skrivbordet. Töm genom att högerklicka på papperskorgen och tryck på Töm papperskorgen
  • Rensa surfhistoriken i webbläsaren. På Google Chrome klickar du på menysymbolen längst upp till höger, väljer Inställningar och klickar på Koppla bort Google-konto. Tryck sedan på Historik i menyn till vänster följt av Ta bort webbinformation. Välj tidens början i rullgardinsmenyn och klicka på Rensa webbinformation. Gör ungefär på samma sätt i andra webbläsare som Safari, Explorer, Firefox m fl.
  • Gå in på program du vill ta bort och klicka på avinstallera.
  • Starta om datorn och gå igenom allt en gång till.

Alternativ 2

Rensa datorn: ”Jag har några saker att dölja”

Svårighetsgrad: ”Alla kan det här” säger en av Bahnhofs programmerare med 100 poäng i IT-skills. Det betyder att vi andra kan behöva viss hjälp.

Tid: ”1 timme”, säger samma programmerare... Det betyder att vi andra behöver plussa på valfritt antal timmar.

Du behöver:

• Program som raderar och utplånar
  • USB-minne

Startskiva eller startprogram för Windows (om du använder Windows)

Den här metoden är mer avancerad än den första. Det beror på att det finns särskilda program, och kunniga personer, som kan återställa det du slängt i Papperskorgen. Även om du klickat på Töm papperskorgen. Det går alltså att återställa data från hårddiskar, även SSD-diskar (Solid State Drive), men det krävs en del kunskap för att lyckas med det. Det här sättet går lite mer på djupet så att det inte ska gå att återställa något.

Gör så här om du har Windows 8 eller 10:

Den här återställningen tar bort alla dina personliga appar och filer. Liksom installerade uppdateringar. Datorn blir återställd enlig den standard den hade när den var ny. Och den har kvar sitt operativsystem. Läs mer om hur du flyttar ett operativsystem i BONUSTIPSET längst ner.

• Gå till Startskärmen.
  • Skriv ”återställning” och tryck på Återställningsalternativ.
  • Gå till Ta bort allt och installera om Windows
  • Tryck på Kom igång.
  • Vänta tills datorn har samlat in all data.
  • Följ den pedagogiska guiden som dyker upp.

Gör så här om du har Windows 7 eller äldre version:

• Sök efter till exempel ”radera hårddisk freeware” eller ”erase hard drive freeware” på internet. Det finns några att välja mellan. Några är gratis, några kostar pengar i en utökad version och andra kostar pengar från början.

Läs på om de olika programmen innan du gör ditt val.

• För killdisk gäller följande: Klicka på knappen med texten Freeware Download.
  • Sätt in ett USB-minne i datorn.
  • Klicka igenom installationen. När du är på sista rutan ska bara Launch Bootable Disk Creator vara ikryssad.
  • Klicka Finish
  • Välj USB Flash Drive, klicka Next och kryssa i DOS
  • Klicka Next, och sen Nu samlar Killdisk allt den behöver till USB-minnet.
  • Ta inte ut USB-minnet när du stänger av datorn.
  • Starta datorn och tryck flera gånger på knappen för grundinställningar. Det kan vara t ex Delete, F10 eller F12
  • Nu ska du komma till en meny. Leta efter inställningar för boot-sekvens. Kolla under t ex Advanced BIOS Features eller liknande. Det kan vara olika namn på olika datorer.
  • Välj USB som första boot-alternativ. Spara.
  • Starta om datorn.
  • När du har startat om kan det dyka upp en ruta som du kan ignorera genom att klicka OK
  • Nu ska du se en meny till vänster. Det är alla installerade diskar. Välj den första, tryck sedan F10 flera gånger och följ guiden. Disken kommer nu att raderas helt och hållet.
  • Starta om gör samma sak igen om du har fler hårddiskar.

Alternativ 3

Rensa datorn: ”Jag värnar om mitt privatliv och/eller affärshemligheter”

Svårighetsgrad: Alla kan det här

Tid: Typ en kvart

Du behöver:

• Slägga
    • Svart sopsäck
    • Skruvmejslar
    • Tillgång till återvinningskärl för elektronikprylar

I det här alternativet finns det ingen återvändo. Det som är förstört är borta, finito, gone. Så om det är något som du absolut vill spara, se till att göra det innan.

Gör så här:

• Ta ut hårddisken ur datorn.
  • Skruva bort eventuella skal.
  • Studera hårddisken noga. Ser du några runda magnetplattor?
  • Förstör de magnetplattorna noggrant. Med sax och slägga. Om du vill slippa få småbitar i ögonen, lägg hårddisken en svart sopsäck innan du går loss med släggan.
  • Ta tekniksmulorna och lämna på närmsta återvinningsstation.

BONUSTIPS: Så här behåller du operativsystemet

Operativsystem kan kosta en del pengar och om du inte har några planer på att uppgradera kan du lika gärna behålla det även om du byter dator.

I det här exemplet har vi valt att illustrera med – Windows. Men som ni vet, det finns förstås andra operativsystem också.

Office 365 - Gör så här:

• Om du har Office kopplat till Office 365 behöver du inte göra en avinstallation. Det fungerar bra att bara avaktivera licensen för den gamla datorn.
  • Logga in och gå till Installera
  • Leta efter din gamla dator
  • Klicka på Inaktivera installation
  • Välj Installera igen för att aktivera licensen på din nya dator.

Office ”äldre version” - Gör så här:

• Gå till Startskärmen/Startmeny och skriv ”avinstallera”
  • Klicka på Avinstallera ett program
  • Klicka Avinstallera
  • Stoppa in programskivan i din nya dator eller öppna installationsfilen som du fick när du köpte licensen.
  • Leta upp din licensnyckel. Den finns antingen i produktkartongen eller i mejl från Microsoft.
  • Följ guiden.

TIPS! Om du väljer att avinstallera operativsystemet helt kan den som får din gamla dator bli lite besviken. Det går nämligen inte att göra så mycket för en normal användare. Som start kan du ladda ner operativsystemet Ubuntu, så får den som tar över själv bestämma om den vill fortsätta med det.

OBS: Bahnhof tar inte ansvar för att du raderar fel data eller fel dator. Om du inte förstår något i våra tips är det bäst läsa på ännu mer eller anlita professionell assistans. Det finns en uppsjö av guider på nätet, mer eller mindre utförliga, anpassade efter olika datorer och operativsystem.