Ny bredbandsmyndighet ska övervaka svenskarna på nätet

Publicerad 2017-04-01 06:00

Jon Karlung, Bahnhofs vd, är kritisk mot den nya Bredbandsmyndigheten och har varit i kontakt med företrädare för regeringen. Foto: Leogs, Wikipedia CC-license / Foto: Maria Landhall, Bahnhof

Den nya Bredbandsmyndigheten ska förse alla svenska medborgare med gratis internet. I utbyte förväntas användaren lämna ut hela sitt privatliv.

– Vi har gått och väntat på vad regeringen ska göra efter att datalagringen och massövervakningen fick nobben av EU. Nu har vi svaret. Den nya myndigheten är ett hot mot alla svenskar och vår tankefrihet, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Jon Karlung säger att han varit i kontakt med företrädare för regeringen under lördagsmorgonen.

– Jag ringde inrikesminister Anders Ygeman och väckte honom. Jag krävde att få veta vad det är som pågår. Men det var "locket på". Han sa att det skulle komma en officiell kommentar senare under dagen.

– När staten går in och erbjuder bredband för noll kronor blir det en enormt snedvriden konkurrens. Sedan tror jag alla förstår att internettrafik kostar pengar. Någon måste betala. I det här fallet betalar användaren med sin själ, säger Jon Karlung.

Bredbandsmyndighetens hemsida beskrivs hur all trafik sparas som kopia hos Polisen, Tullmyndigheten, Försäkringskassan med flera. Myndigheten utlovar "stopp för näthat, piracy, försäkringsfusk, svarta marknader, fake news och extremism".

Samtidigt beskrivs också hur internet ska censureras. "Olika företag, organisationer och politiska partier ska kunna beställa vilka sidor som ska blockeras på nätet, så att medborgarna inte kan komma åt oönskat innehåll".

– Bara diktaturer tvingar operatörerna att blockera delar av internet. Här har dessutom Hollywood gått in tungt och köpt ett antal domare i den nya Patent- och Jävöverdomstolen, säger Jon Karlung.

Han pekar också på en oroande detalj:

– Djävulen sitter ofta i detaljerna och i det här fallet finns en oroande detalj som säger att det dröjer ett år, därefter ska alla andra internetoperatörer förbjudas och köpas upp av staten. Det här har jag inte hört något om tidigare och det finns absolut ingen prislapp på Bahnhof, säger Jon Karlung, vd.

Mer information kommer.

Beställ bredband från Bahnhof – medan du kan!