Vem styr jordens undergång?

Publicerad 2017-12-29 10:19

Vad har årtalen 1284, 1600, 1999 och 2012 gemensamt? Fyra årtal som spänner över drygt 700 år. Jo, de har alla ringats in som tidpunkten för jordens undergång av olika profeter och tänkare. Men eftersom jorden fortfarande är kvar kan vi konstatera att de hade fel. Men om varken Innocentius II, Martin Luther, Nostradamus eller mayaindianerna hade jordens undergång i sina händer, vem har det då?

Svaret låg nära till hands

Vi på Bahnhof arrangerade en konklav för att besvara den här frågan – en välbeprövad metod för svåra beslut. Vi klädde oss i kardinalsdräkter, stängde in oss i Pionen och skulle inte komma ut förrän den ansvarige var utsedd. Efter ett svettigt första dygn skickade vi svart giftrök ut genom vår skorsten för att signalera att vi ännu inte hade enats. Trötta och besvikna förberedde vi oss på ännu ett inlåst dygn.

Kemiska ångor gjorde luften tung att andas och kittlade enerverande i näsborrarna. Plötsligt fick en av våra Bahnhofkardinaler en idé: ”Tänk om det helt enkelt är vi? Om vi alla tillsammans har jordens framtid i våra händer?”. En känsla av samförstånd spred sig genom salen, och sedan den dagen har vi endast sänt ut vit och miljövänlig rök genom våra skorstenar.

Från uppvaknande till handling

Sedan vi accepterade ansvar för jordens framtid har vi arbetat intensivt för att göra den så bra som möjligt. Ok, jag måste väl erkänna att berättelsen med konklaven och kardinalsdräkterna kanske var lite lätt tillspetsad… eller delvis eller helt osann. Men det spelar ingen roll, för resultatet av berättelsen – Bahnhofs miljötänkande – är på riktigt. Och det är tanken som räknas. Så. Ett aktivt miljötänkande är i alla fall något som genomsyrar Bahnhofs hela verksamhet idag.

Vi vill inte bara förbruka jordens resurser utan arbetar för att även ge tillbaka något. Vår strategi är att arbeta hållbart och långsiktigt, och återvinna de resurser vi har blivit tilldelade.

Gröna datahallar som ger tillbaka

Vår återvinningsstrategi är grunden för våra gröna datahallar – Thule, S:t Erik och Pionen. Datahallarna innehar miljöcertifieringen Triple Green® som är en kvalitetsstämpel för datahallar som uppfyller tre krav gällande förnybar energi, och Thule är dessutom belönad med en guldcertifiering av organisationen CEEDA. I praktiken innebär det att våra datahallar drivs av vattenkraft och annan förnybar energi från Fortum, och att överskottsvärmen från våra servrar absorberas och distribueras till hushåll i den närmaste omgivningen kring datahallen. Våra datahallar är på det viset en del av ett omlopp där inga resurser går till spillo.

Miljövänligt bränsle om olyckan är framme

”Men vad händer om strömmen går? Slutar ni använda miljövänlig energi då?” undrar du kanske. Bra fråga! Svaret är nej. Vad trodde du egentligen? Om olyckan är framme och vi står utan strömförsörjning är våra datahallar utrustade med dieselgeneratorer som kan förse oss med energin hallarna behöver.

Traditionellt diesel är förstås fruktansvärt miljöfarligt, men vi har en giftfri lösning som innebär att våra generatorer drivs med det biologiskt nedbrytbara dieselbränslet EcoPar. Till skillnad från vanligt dieselbränsle är EcoPar giftfritt och mycket skonsamt för djur och växtlighet. Det ger minimala utsläpp och är så rent att det går att hälla ut i naturen eller till och med dricka utan någon nämnvärd negativ effekt (ingen av oss har vågat dricka av dieselbränslet ännu... men vi kanske borde göra det för att styrka vår ståndpunkt?).

Medvetet bygge av återvunnet material

Nu har miljömedvetenhet blivit en del av vår identitet. Det är en ledstjärna i det mesta vi gör. I bygget av vårt nya fibernätverk Northern Light valde vi därför att använda miljövänlig transmissionsutrustning från fiberoptikföretaget ADVA. Utrustningen är tillverkad av återvunnet material och är utformad för att nyttja energi på ett sparsamt och effektivt sätt.

Med hjälp av utrustningen kan vi använda en särskild överföringsteknik, så kallad våglängdsmultiplexering, som låter oss skicka flera separata ljussignaler på varje fiberkabel. På det här sättet optimerar vi både vår energiförbrukning och vår utrustning för att kunna göra så mycket så möjligt med så lite som möjligt. Vi respekterar helt enkelt våra resurser och vill använda dem på ett sätt som både gynnar oss, våra kunder och miljön.

Undergången är inte nära

Vi tror på att arbeta och samarbeta för att ständigt förskjuta datumet för jordens undergång. Som ägare av stora anläggningar känner vi ett ansvar att agera miljövänligt på alla sätt vi kan. Vi gillar ju den här jorden, och vill gärna låta den fortsätta finnas. Och om man ser det mer kortsiktigt vill vi ju förstås också driva vår verksamhet på ett hållbart och långsiktigt sätt som låter vår verksamhet fortsätta finnas.

Vi gör vad vi kan, både stort och smått. Från gröna datahallar till ekologiska och giftfria profilprodukter – vi strider på alla fronter. Och du är välkommen att vara med. Ta på dig din finaste krigardräkt och anslut dig till Bahnhofs armé för att kämpa för jorden med oss! Vårt krigsmantra ska eka högt över vidderna och sätta skräck i våra miljöförstörande fiender: ”UNDERGÅNGEN ÄR INTE NÄRA!”. Tillsammans kan vi motbevisa världens alla undergångsprofeter – en efter en.

Fler nyheter från 2017

Hur kan kravbreven vara möjliga? Publicerad 2017-12-22 Leveranskoordinator för Bahnhofs företagskunder, Stockholm Publicerad 2017-12-21 Dotterbolaget Bahnhof Unipessoal LDA övergår till moderbolaget Bahnhof AB Publicerad 2017-12-15 USA-beslut hotar internets frihet Publicerad 2017-12-14 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Windows till Malmö eller Umeå, Stockholm, Göteborg Publicerad 2017-12-01 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör - Borlänge Publicerad 2017-12-01 Bakslag för internet i Sverige Publicerad 2017-11-29 Bahnhof Thule guldcertifieras av CEEDA Publicerad 2017-11-27 LEDIG TJÄNST: Behovsanställning, leveransadministratör i Borlänge Publicerad 2017-11-23 LEDIG TJÄNST: Fakturasupport i Borlänge Publicerad 2017-11-23 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Göteborg Publicerad 2017-11-23 LEDIG TJÄNST: Behovsanställning, teknisk support – Borlänge. Publicerad 2017-11-22 LEDIG TJÄNST: Senior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2017-11-06 Bahnhof bakom teknikplattformen för Paradisläckan Publicerad 2017-11-06 LEDIG TJÄNST: Junior grafisk designer Publicerad 2017-10-26 Delårsrapport 3, 2017 Publicerad 2017-10-24 Bahnhofs vd: ”Njord Law Firms utpressningsbrev borde vara omöjliga” Publicerad 2017-10-23 Håkan Ogelid ny pressansvarig på Bahnhof Publicerad 2017-10-23 LEDIG TJÄNST: Transmission- och fibertekniker Stockholm Publicerad 2017-10-19 Säkerhetsinformation om KRACK i trådlösa nätverk Publicerad 2017-10-19 Bahnhofs advokat är kritisk till regeringens nya utredning om datalagring Publicerad 2017-10-13 LEDIG TJÄNST: Pressansvarig Publicerad 2017-10-12 Split av Bahnhof AB (publ):s aktier Publicerad 2017-10-11 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Malmö Publicerad 2017-10-11 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2017-10-11 LEDIG TJÄNST: Innesäljare i Borlänge Publicerad 2017-10-02 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Stockholm Publicerad 2017-09-29 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Services i Stockholm eller Göteborg Publicerad 2017-09-29 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör - Borlänge Publicerad 2017-09-27 LEDIG TJÄNST: Teknisk support – Borlänge Publicerad 2017-09-27 LEDIG TJÄNST: 2ndline till Bahnhofs avdelning Managed Services i Umeå (inte Eskilstuna) Publicerad 2017-09-25 LEDIG TJÄNST: Microsoft-tekniker till Malmö, Stockholm, Göteborg eller Umeå Publicerad 2017-09-25 Northern Light – bredbandens Autobahn Publicerad 2017-09-21 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Göteborg Publicerad 2017-09-19 Kallelse extra bolagsstämma Bahnhof AB (publ) Publicerad 2017-09-11 LEDIG TJÄNST: Chef DataCenter i Stockholm Publicerad 2017-09-11 LEDIG TJÄNST: Teamledare till leveransavdelningen i Stockholm Publicerad 2017-09-07 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2017-09-06 LEDIG TJÄNST: Gruppchef fastighetsinstallation i Stockholm Publicerad 2017-09-06 LEDIG TJÄNST: Nätverksinstallatör Stockholm Publicerad 2017-09-06 Bahnhof offentliggör källmaterialet till datalagringsläckan Publicerad 2017-09-04 Bahnhof avslöjar planer på dramatiskt ökad datalagring Publicerad 2017-08-28 Delårsrapport 2, 2017 Publicerad 2017-08-22 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Stockholm Publicerad 2017-08-17 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2017-08-16 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Malmö Publicerad 2017-08-16 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Stockholm Publicerad 2017-08-16 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Göteborg Publicerad 2017-08-16 LEDIG TJÄNST: Fakturasupport i Borlänge Publicerad 2017-08-16 LEDIG TJÄNST: Controller i Borlänge Publicerad 2017-08-16 Fintechbolaget Ripple väljer Bahnhof när de ska etablera sig i Europa Publicerad 2017-07-18 Kreativ kommunikatör i Stockholm Publicerad 2017-06-29 LEDIG TJÄNST: Teknisk support i Borlänge Publicerad 2017-06-28 Nya uppgifter: Svenska staten planerar utökad datalagring Publicerad 2017-06-27 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Umeå Publicerad 2017-06-21 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Malmö Publicerad 2017-06-21 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Göteborg Publicerad 2017-06-21 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Stockholm Publicerad 2017-06-21 BILDSPECIAL: Sommarhälsning från Bahnhof & Tjernobyl Publicerad 2017-06-21 An open letter to U.S. companies Publicerad 2017-06-20 Vi har något roligt att berätta... Publicerad 2017-06-20 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Göteborg Publicerad 2017-06-18 Får vi skryta lite om våra datahallar? Publicerad 2017-06-12 LEDIG TJÄNST: Senior företagssäljare Stockholm, Göteborg, Malmö eller Umeå Publicerad 2017-06-01 Har du blivit uppringd av "Bahnhof" Publicerad 2017-05-31 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare Stockholm, Göteborg, Malmö eller Umeå Publicerad 2017-05-31 LEDIG TJÄNST: Säljare Publicerad 2017-05-30 LEDIG TJÄNST: Systemutvecklare Publicerad 2017-05-29 Bahnhof uppgraderar nätet i Luleå, Östersund & Borlänge Publicerad 2017-05-29 Vad värmer bäst - 3 000 brottare eller en serverhall? Publicerad 2017-05-24 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB Publicerad 2017-05-17 Jon Karlung till attack mot Telia: Smyglagrar ni eller ej? Publicerad 2017-05-10 Delårsrapport 1, 2017 Publicerad 2017-05-09 Bahnhof värmer hem med ”nördkraft” – Gör du? Publicerad 2017-05-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör - Borlänge Publicerad 2017-05-05 LEDIG TJÄNST: Teknisk support – Borlänge Publicerad 2017-05-05 Här drar Bahnhof Sveriges tyngsta fibernät – finns din stad på listan? Publicerad 2017-04-25 Årsredovisning 2016 Publicerad 2017-04-20 Allt du behöver veta om Bahnhofs nya nät – på 1 minut Publicerad 2017-04-13 Kallelse till årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2017-04-11 Bahnhof sågar den usla hanteringen av cyberattacken Publicerad 2017-04-05 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör Stockholm Publicerad 2017-04-01 Ny bredbandsmyndighet ska övervaka svenskarna på nätet Publicerad 2017-04-01 LEDIG TJÄNST: Fakturasupport - Borlänge Publicerad 2017-03-31 Fråga: Hur rensar jag datorn – på riktigt? Publicerad 2017-03-30 Vi uppdaterar våra Allmänna villkor för privatpersoner Publicerad 2017-03-22 Ledig tjänst: Fiberinstallatör, Malmö Publicerad 2017-03-21 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör - Borlänge Publicerad 2017-03-16 LEDIG TJÄNST: Teknisk support - Borlänge Publicerad 2017-03-16 Bredbandsoperatören med överlägset nöjdast kunder – du kan aldrig gissa vilken! Publicerad 2017-03-14 Bahnhof kräver förtydligande av vilseledande påståenden i Veckans brott Publicerad 2017-03-08 Ledig tjänst: Executive Assistent Publicerad 2017-03-03 Ledig tjänst: Ekonomiassistent Publicerad 2017-03-03 Bahnhof minskar lagringstiden för IP-adresser ännu mer Publicerad 2017-02-24 Bokslutskommuniké 2016 Publicerad 2017-02-21 Ledig tjänst: IP-telefonitekniker Publicerad 2017-02-16 Bahnhofs advokat: Blockeringsdomen kan leda till ett tystare internet Publicerad 2017-02-16 Trots hot om miljonböter – Bahnhof stänger av datalagringen och sparar nu minst av alla operatörer Publicerad 2017-02-07 Junior systemutvecklare Publicerad 2017-02-02 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/Virtualisering Publicerad 2017-02-01