BIG CITY – staden som är en enda stor datahall

Publicerad 2018-01-16 08:57

Välkommen till en digital stad där allt är lite bättre än vanligt! Med vårt nya tjänstepaket BIG CITY kan vi erbjuda företag i Stockholm, Göteborg och Malmö upp till 100 Gbit/s vilket innebär möjligheter som aldrig tidigare har skådats. Vi har rustat upp vårt nät, utökat bandbredden och sprängt bort alla gränser för att skapa en urban digital miljö där vi delar med oss av vår otroliga kraft. Säg farväl till flaskhalsen och säg hej till BIG CITY
.

Datahallen i staden gör nu staden till datahall

Nu har vi rivit väggarna och gjort hela staden till vår nya datahall! Nu finns inte längre någon gräns mellan datahallen och den övriga staden, för den är överallt. Den är på postkontoret, i klädbutiken, i polishuset, ja, överallt, allt är en datahall! Det hela började med att vi släppte datahallarna lösa och lät dem välla ut obehindrat över staden. De sköljde fram som en kraftfull flodvåg, förvandlade allt de snuddade vid och försatte staden i total metamorfos. Organiskt blev mekaniskt och manuellt blev automatiskt. Staden tändes upp i glödande nyanser av neon, och i skenet såg man hur parkbänkar och andra livlösa objekt datoriserades och kom till liv som surrande varma maskiner med lysande LED-ögon, man såg hur kretsar och koder trängde sig in som parasiter i alla varelser och ting och hur hus i form av rackskåp tornade upp och tecknade sig mot himlen där ett datormoln bolmat fram och lagt sig som ett skyddande paraply över samhället. Stadsbilden digitaliserades och genomlöptes av våglängdssignaler som knöt samman allt och alla. Datahallen blev en del av staden, den blev tillgänglig för alla och frodades som en självklar del av stadens ekosystem.

Datahallsprestanda utanför datahallen

Att riva väggar, bryta barriärer och upphäva gränser är grundtanken för vår nya standardtjänst – BIG CITY. Vi har visserligen inte rivit några fysiska väggar, men kan ändå ge tillgång till våra datahallar med samma öppenhet som om vi helt saknade väggar. Låt oss förklara. I och med bygget av vårt nya fibernätverk Northern Light kan vi erbjuda en internetanslutning på upp till 100 Gbit/s. Därför uppgraderar vi vårt standardutbud och erbjuder från och med nu 10, 40 eller 100 Gbit/s. Den kraftfulla internetanslutningen är kärnan i BIG CITY-konceptet och en förutsättning för dess övriga delar. Med en kapacitet på väldiga 100 Gbit/s finns inte längre några begränsningar, nu har du samma extrema nätverkshastighet på ditt kontor som i en datahall. Det är just det vi menar med att riva väggarna – att vi öppnar upp och gör datahallsprestanda tillgängligt utanför datahallen.

BIG CITY - mer än bara internet

BIG CITY är embryot till framtidens urbana digitala ekosystem, ett första steg i rätt riktning. Och det är mer än bara en kraftfull internetanslutning. Anslutningen fungerar även som en nyckel till en helt ny bredd av molnbaserade datahallstjänster. Det är mer eller mindre en nyckel direkt in till datahallen. Med en högre bandbredd kan du nyttja våra datahallars serverkraft och datalagring med nätverkshastighet i datahallsklass - på ditt kontor. Med hjälp av ett virtuellt datacenter får du snabb och säker access till din IT-miljö och kan kontrollera och flytta din data som du önskar. Med våra molntjänster avgör du själv vilka delar av våra datahallar du vill nyttja och om du vill lagra i ett publikt, privat eller hybridmoln. Våra tilläggstjänster innefattar allt ifrån infrastruktur och backup till säkerhet i form av centraliserad brandväggsfunktion och DDoS-skydd. BIG CITY med tillhörande tilläggstjänster kan enkelt göras till en komplett lösning som möter alla dina IT-behov, med den molnspecifika fördelen att du slipper investera i hårdvara. BIG CITY-tjänsten är flexibel och skalbar för att passa företag av alla storlekar med olika grader av egen IT-kompetens, olika krav på säkerhet och olika sätt att driva sin verksamhet. Den kan anpassas och skalas upp eller ner i takt med att företaget utvecklas och kommer därför alltid matcha dina behov. BIG CITY är helt enkelt en tjänst som formar sig efter och samverkar med dig, som i en form av mekanisk symbios.

Världens första VXDC-klassade datahallar

Att öppna datahallen är vår nya taktik. Vi arrangerar en enda stor datahallsfest där alla är inbjudna! Genom att göra våra datahallar mer tillgängliga än någonsin kan vi erbjuda fler, bättre och snabbare tjänster, samtidigt som vi trampar upp en ny bana inom nätverksvirtualiseringsteknologin som vi kallar för VXDC – Virtual Extensible Data Centre. Begreppet innebär att vi genom nätverksvirtualisering kan ge molnbaserad tillgång till våra datahallar och att datahallens kapacitet därmed kan ”förlängas” och användas utanför den fysiska hallen. Något som enkelt kan återkopplas till liknelsen med demolerade väggar och beskrivningen av hela staden som en datahall. För när datahallen kan sträcka sig bortom sin lokal blir väggarna oviktiga, de finns inte längre!

Är du intresserad av BIG CITY? Läs vårt produktblad för mer detaljer, eller kontakta oss direkt.

Presskontakt: Jon Karlung 076-1110160

Fler nyheter från 2018

LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-11-14 SENASTE NYTT: Bahnhof blockerar internet Publicerad 2018-11-02 Bara Patent- och marknadsdomstolen verkar tro att blockering av sidor fungerar Publicerad 2018-11-01 Delårsrapport 3, 2018 Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Göteborg Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Utvecklingschef - telefoni/UC i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 Tydligt jäv bakom Telias blockeringsdom Publicerad 2018-10-17 VÄRLDSPREMIÄR: Bahnhofs 10 Gbit/s-router för hemanvändare – snabbast på marknaden! Publicerad 2018-10-17 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-10-11 Bahnhof tackar nej till samarbete med Reklamombudsmannen Publicerad 2018-10-05 LEDIG TJÄNST: Inkassohandläggare i Borlänge Publicerad 2018-10-02 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 Bahnhof fällda för en meme av Reklamombudsmannen Publicerad 2018-09-25 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Umeå eller Malmö Publicerad 2018-09-17 RESULTATET: Ja till länkskatt och uppladdningsfilter Publicerad 2018-09-12 EUs copyrightdirektiv utökas med fotbollsmatcher Publicerad 2018-09-12 TOPP 3: Operatörerna som lämnar ut sina kunders personuppgifter Publicerad 2018-09-10 NY MÄTNING VISAR: Rekordmånga utpressningsbrev 2018 Publicerad 2018-09-10 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker i Stockholm Publicerad 2018-09-10 VACANCY: SIP engineer in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-09-04 Inget riksdagsparti tar integritetsfrågor på allvar Publicerad 2018-09-03 LEDIG TJÄNST: Innesäljare i Stockholm Publicerad 2018-08-28 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-08-21 Jon Karlung tackar Donald Trump Publicerad 2018-08-21 Delårsrapport 2, 2018 Publicerad 2018-08-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-08-15 LEDIG TJÄNST: 2 st nätinstallatörer till Göteborg Publicerad 2018-08-07 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-07-31 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-07-18 Slaget om upphovsrätten. 1981: kassettskatt, 2018: länkskatt Publicerad 2018-07-05 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-07-03 Bahnhof påbörjar utveckling av 5G-tjänster Publicerad 2018-06-29 Bahnhofs rapport från dagens rundabordetsamtal hos Justitiedepartementet Publicerad 2018-06-27 Klartecken för Artikel 13 - ett steg närmare domedagen Publicerad 2018-06-20 LEDIG TJÄNST: Uppfinningsrik utvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2018-06-19 VACANCY: VoIP-technician in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-19 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-06-18 LEDIGA TJÄNSTER: Företagssäljare i Sthlm, Gbg och Malmö Publicerad 2018-06-18 Artikel 13 – Slutet för vårt öppna och fria internet? Publicerad 2018-06-15 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Borlänge Publicerad 2018-06-14 BAHNHOF AVSLÖJAR: Utpressningsbrev gör rika filmbolag ännu rikare Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Fälttekniker i Malmö Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Junior datahallstekniker i Malmö Publicerad 2018-06-08 VACANCY: DevOps system developer in Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-05 LEDIG TJÄNST: Servicedesk/IT-support till Managed Services i Umeå Publicerad 2018-06-05 Nu kan du beställa Stockholms snabbaste bredband till din lägenhet Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator - accessnät. Stockholm. Publicerad 2018-05-31 Så kan amerikanska myndigheter få tag på din molndata Publicerad 2018-05-30 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-05-29 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-05-29 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-05-29 Ny dom fastställer: slut på fildelarutpressning i Danmark Publicerad 2018-05-29 GDPR sätter fokus på integriteten Publicerad 2018-05-25 BAHNHOF AVSLÖJAR: Tveksam opartiskhet på Patent- och marknadsdomstolen Publicerad 2018-05-25 Blott Bahnhof svenska servrar har Publicerad 2018-05-16 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB Publicerad 2018-05-15 Jon Karlung: släpp loss internets fulla kraft - öppna upp spektrumbandet för alla! Publicerad 2018-05-08 Delårsrapport 1, 2018 Publicerad 2018-05-08 Snabbast bredband med Bahnhof enligt ny rapport Publicerad 2018-05-04 PRV får 80 miljoner – hjälper utpressare med skattefinansierad lobbyverksamhet Publicerad 2018-05-03 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-04-26 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-04-26 Bahnhof tar din säkerhet på allvar Publicerad 2018-04-18 Supersnabb surf för nollåttor med Bahnhof 10 Gbit/s Publicerad 2018-04-18 Domstol godtar defekt bevis: fel operatör döms Publicerad 2018-04-17 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2018-04-16 Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät Publicerad 2018-04-13 Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt Publicerad 2018-04-13 Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis Publicerad 2018-04-11 Adjö PUL! Hallå GDPR! Publicerad 2018-04-09 Bahnhof: "Vi läser inte in könsroller hos någon" Publicerad 2018-04-06 Bahnhof öppnar serverhall på militär skärgårdsö Publicerad 2018-04-01 Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker? Publicerad 2018-03-28 Filmbolagen, fildelarna och fakturorna - FAQ Publicerad 2018-03-28 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-03-20 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-03-20 Avesta har världens första öppna stadsnät med 10 Gbit/s Publicerad 2018-03-20 Bahnhof vill öppna upp spektrumlicensieringen för 5G för fler än bara mobiljättar Publicerad 2018-03-16 LEDIG TJÄNST: Webbdesigner/grafisk designer Publicerad 2018-03-13 Bahnhof överklagar dom om utlämning av uppgifter Publicerad 2018-03-07 Rättelse avstämningsdag vid föreslagen kontantutdelning Publicerad 2018-03-06 LEDIGT JOBB: Fälttekniker i Göteborg Publicerad 2018-03-05 Huge success for Bahnhof’s 10 000 Mbit/s internet service for 29 EUR/month Publicerad 2018-03-02 LEDIGA SOMMARJOBB: Leveransadministratör i Borlänge Publicerad 2018-03-01 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk support i Borlänge Publicerad 2018-03-01 Nu får villaägare 10 000 Mbit/s för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-02-26 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-02-26 LEDIGA TJÄNSTER: Leveransadministratör för privatkunder i Borlänge Publicerad 2018-02-26 Ett ogenomtänkt förslag som kan ge 6 års fängelse Publicerad 2018-02-26 Bahnhof är överlägsen vinnare för andra året i rad! Publicerad 2018-02-23 LEDIG TJÄNST: Teknisk support för privatpersoner i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support för företag i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Fakturakundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-02-21 Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017 Publicerad 2018-02-20 LEDIG TJÄNST: Ekonomiassistent (vikariat 1,5 år) i Borlänge Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Stockholm Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Nättekniker till Managed Services i Stockholm, Göteborg eller Malmö Publicerad 2018-02-16 Bahnhof är årets nätoperatör! Publicerad 2018-02-14 LEDIG TJÄNST: VoIP-tekniker i Stockholm, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-02-06 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-02-05 Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare Publicerad 2018-02-02 PTS säger emot sig själva om huruvida IP-adress är integritetskänslig eller inte Publicerad 2018-01-31 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Umeå Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2018-01-24 Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg  Publicerad 2018-01-18 Bahnhof ser allvarliga brister i regeringens datalagringsförslag Publicerad 2018-01-12 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Services i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Teamleader 1st och 2nd line Managed Services Publicerad 2018-01-10 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-01-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-01-08