Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg

Publicerad 2018-01-18 06:52

Njord Law Firm fortsätter med sina utpressningsbrev till privatpersoner. Just nu finns det 12 pågående ärenden hos Patent- och marknadsdomstolen som kan resultera i ännu fler massutskick av utpressningsbrev.

På utpressningskollen.se (tidigare spridningskollen.org) har vi samlat alla pågående, avslutade och avskrivna ärenden med tillhörande dokument från Patent- och marknadsdomstolen. Av integritetsskäl vi har maskerat allt som kan avslöja kunden som riskerar att drabbas av utpressningen.

Bahnhof anser att det här tillvägagångssättet inte är rättssäkert då helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar. Kravbeloppet har hittills visat sig vara omkring 4 500 kr för att slippa rättegång.

Att utpressningsbreven är lagliga och får fortsätta att skickas ut till enskilda privatpersoner är inte värdigt en rättsstat. Ansvaret för att det sker ligger hos justitieminister Morgan Johansson. Vi kräver att han omgående ser till att lagstiftningen som gör utpressningsbreven möjliga skrotas. Morgan Johansson bör se till att internationell upphovsrättslagstiftning är anpassad till den digitala världen som vi lever i nu och framåt.

Bahnhof har hittills aldrig lämnat ut kunduppgifter som kan användas för den här typen av utpressning. Skälet är att vi lagrar data i högst 24 timmar.

Bahnhof sparar inte loggfiler om våra kunder. Det gör det omöjligt att knyta IP-nummer till en specifik kund. Vi värnar om våra kunders integritet.

Presskontakt: Jon Karlung, 076-111 01 60

Så här protesterar du mot utpressningsbreven:

Gå in på Utpressningskollen och lämna din protest.

Fler nyheter från 2018

Bahnhof är överlägsen vinnare för andra året i rad! Publicerad 2018-02-23 LEDIG TJÄNST: Teknisk support för privatpersoner i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support för företag i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Fakturakundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-02-21 Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017 Publicerad 2018-02-20 LEDIG TJÄNST: Ekonomiassistent (vikariat 1,5 år) i Borlänge Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker till Managed Services i Stockholm Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Nättekniker till Managed Services i Stockholm, Göteborg eller Malmö Publicerad 2018-02-16 Bahnhof är årets nätoperatör! Publicerad 2018-02-14 LEDIG TJÄNST: VoIP-tekniker i Stockholm, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-02-06 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-02-05 Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare Publicerad 2018-02-02 PTS säger emot sig själva om huruvida IP-adress är integritetskänslig eller inte Publicerad 2018-01-31 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Umeå Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2018-01-24 BIG CITY – staden som är en enda stor datahall Publicerad 2018-01-16 Bahnhof ser allvarliga brister i regeringens datalagringsförslag Publicerad 2018-01-12 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Services i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Teamleader 1st och 2nd line Managed Services Publicerad 2018-01-10 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-01-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-01-08