Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis

Publicerad 2018-04-11 06:00

Patent- och marknadsdomstolen matar ut domar på löpande band. Gång på gång öppnar filmbolag mål mot operatörer för att hitta ägarna till IP-adresser som kopplats till fildelning och utpressa dem på stora summor pengar. Målen brukar inledas med en ansökan från ett filmbolag som bifogar en lista över illegala nedladdningar av en särskild film, och kräver att operatören i fråga kompletterar listans information.

Programvara källa till bevis

Listorna får filmbolagen via en programvara som övervakar material som delats med BitTorrent-teknik i ett peer-to-peer-nätverk (den vanligaste tekniken för fildelning). Mest populär är den tyska programvaran MaverickMonitor som förser bland annat Njord Law Firm med detaljerade listor över nedladdningar av särskilda filmer komplett med tid, geografisk plats, operatör och IP-adresser. Listorna används därefter som underlag i rättsprocesser. I sina domstolsansökningar redogör Njord Law Firm för sin användning av MaverickMonitor, och bestyrker programmets reliabilitet genom att nämna att en Dr. Simone Richter har bedömt systemet som pålitligt i en utvärdering som gjordes 2014.

Okritiskt tillämpad metod

Patent- och marknadsdomstolen har godtagit programmet och advokatfirmornas intyganden av dess tillförlitlighet och låtit listorna stå till grund för domstolsbeslut som i sin tur har påverkat många tusentals svenskar. I utredningarna är formuleringar som den följande vanliga:

Domstolen finner inte anledning att ifrågasätta tillförlitligheten i den metod som redovisats av sökandena och att den metoden har använts för identifiering av de aktuella IP-adresserna. (PMÄ 9301-17, aktbilaga 37, s. 8. Patent- och marknadsdomstolen. 2017-09-27).

Bötfälld amerikan först att ifrågasätta

Fenomenet är inte unikt för Sverige. Många utländska bolag ägnar sig åt det som på engelska kallas för speculative invoicing. I USA har upphovsrättshavarna till filmen Dallas Buyers Club med hjälp av MaverickMonitor bötfällt tusentals som ska ha laddat ner filmen illegalt. En verksamhet som enligt uppgift nu har utmanats av internetanvändaren John Huszar. Istället för att acceptera målsägandes försäkran om programmets tillförlitlighet ska Huszar ha anlitat mjukvaruexperten Dr. Kal Toth för att utvärdera programmet och källkoden, testdatan och dokumentationen som pekat ut Huszar som skyldig. Experten uppges ha identifierat faktorer som påverkar systemets tillförlitlighet, hävdat att det fattas bevis för att programvaran kvalitetstestats ordentligt och konkluderat att det saknas garanti för att MaverickMonitor producerar korrekta, konsekventa eller tillförlitliga resultat, och att systemet därför inte är tillräckligt som bevis i domstol. En slutsats som ska ha underlättat för Huszar att överklaga. (Informationen har hämtats från ett dokument i denna rättsprocess, men eftersom Bahnhof ännu inte har kunnat bekräfta informationen via annan källa undviker vi att behandla innehållet som absolut fakta).

Enda vittnet – ett system som ingen förstår

Oavsett om Dr. Thoth eller Dr. Richter har mest rätt, eller om historien med John Huszar är helt sann, ringar karaktären John Huszar och hans agerande i domstolen in en verklig brist i den här kategorin av rättsprocesser – det enda beviset för att någon har fildelat är listan från MaverickMonitor. Domstolar världen över tar beslut med utgångspunkt i ett system som varken domstolarna, operatörerna, privatpersonerna eller ens filmbolagen och advokatfirmorna själva verkar ha testat eller ifrågasatt, och som de flesta nog inte ens förstår. Som garant för systemets pålitlighet hänvisar Njord Law Firm till en fyra år gammal bedömning gjord av en Dr. Simone Richter vars legitimitet (och existens) inte kontrolleras inom ramarna för dessa rättsprocesser.

Hotad integritet och rättssäkerhet

Hur många av alla drabbade är egentligen oskyldiga? Flera som fått hem utpressningsfakturor har hört av sig till Bahnhof och bestämt hävdat att de aldrig har fildelat - att inga filmer kan ha laddats ner från deras nätverk. Trots det fortsätter MaverickMonitor stå till grund för nya domar som stoppar pengar i fickorna på filmbolag och advokater, på bekostnad av privatpersoners integritet och rättssäkerhet. Huszar kunde försvara sig för att han hade teknisk specialkunskap, något som de allra flesta inte har. Ska det verkligen krävas teknisk expertis för att slippa bli oskyldigt dömd? Och ska rättsväsendet verkligen få avgöra folks öden med hjälp av teknik de själva inte begriper, vars funktion inte har säkerställts av någon? Hur kan detta få pågå? Hur kan ett program utan kvalitetstestning eller kritisk granskning få fungera som enda bevis i domstolsbeslut? Hur kan våra myndigheter understödja privata bolags exploatering och utpressning av vanliga medborgare? Och hur kan ett oseende program ha fått rollen av ögonvittne?

Agera aktivt för förändring

Bahnhof tänker uppmärksamma och ifrågasätta utpressningsverksamheten tills förändring sker, och uppmuntrar er andra att göra detsamma! Vi har kämpat för frihet och integritet på nätet sedan bolaget bildades, och har ännu inte tappat hoppet om ett rättssäkert samhälle. Ett samhälle med en rättsordning som fredar enskilda från intrång i privatlivet, och inte låter opålitliga program användas för utpressning av privatpersoner. På Utpressningskollen hittar du de senaste ansökningarna och domstolsbesluten och kan enkelt se vilka operatörer som har avkrävts på kunduppgifter och vilka aktörer som begärt ut dem. Bara under de senaste tre veckorna har det kommit in fem nya ansökningar och tre domstolsbeslut på Patent- och marknadsdomstolen. Passa gärna på att berätta för Sveriges justitieminister vad du tycker om den här typen av verksamhet, han förtjänar att veta! Ställ frågor och gör motstånd med hjälp av mejlformuläret längst ner på sidan. Vi lägger oss inte förrän vi har uppnått rättvisa.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 63

2018-03-28: Filmbolagen, fildelarna och fakturorna – FAQ

2018-03-28: Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker?

2018-02-02: Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare

2018-01-18: Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg

Fler nyheter från 2018

Slaget om upphovsrätten. 1981: kassettskatt, 2018: länkskatt Publicerad 2018-07-05 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-07-03 Bahnhof påbörjar utveckling av 5G-tjänster Publicerad 2018-06-29 Bahnhofs rapport från dagens rundabordetsamtal hos Justitiedepartementet Publicerad 2018-06-27 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-06-27 Klartecken för Artikel 13 - ett steg närmare domedagen Publicerad 2018-06-20 LEDIG TJÄNST: Uppfinningsrik utvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2018-06-19 VACANCY: VoIP-technician in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-19 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-06-18 LEDIGA TJÄNSTER: Företagssäljare i Sthlm, Gbg och Malmö Publicerad 2018-06-18 Artikel 13 – Slutet för vårt öppna och fria internet? Publicerad 2018-06-15 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Borlänge Publicerad 2018-06-14 BAHNHOF AVSLÖJAR: Utpressningsbrev gör rika filmbolag ännu rikare Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Fälttekniker i Malmö Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Junior datahallstekniker i Malmö Publicerad 2018-06-08 VACANCY: DevOps system developer in Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-05 LEDIG TJÄNST: Servicedesk/IT-support till Managed Services i Umeå Publicerad 2018-06-05 Nu kan du beställa Stockholms snabbaste bredband till din lägenhet Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator - accessnät. Stockholm. Publicerad 2018-05-31 Så kan amerikanska myndigheter få tag på din molndata Publicerad 2018-05-30 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-05-29 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-05-29 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-05-29 Ny dom fastställer: slut på fildelarutpressning i Danmark Publicerad 2018-05-29 GDPR sätter fokus på integriteten Publicerad 2018-05-25 BAHNHOF AVSLÖJAR: Tveksam opartiskhet på Patent- och marknadsdomstolen Publicerad 2018-05-25 Blott Bahnhof svenska servrar har Publicerad 2018-05-16 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB Publicerad 2018-05-15 Jon Karlung: släpp loss internets fulla kraft - öppna upp spektrumbandet för alla! Publicerad 2018-05-08 Delårsrapport 1, 2018 Publicerad 2018-05-08 Snabbast bredband med Bahnhof enligt ny rapport Publicerad 2018-05-04 PRV får 80 miljoner – hjälper utpressare med skattefinansierad lobbyverksamhet Publicerad 2018-05-03 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-04-26 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-04-26 Bahnhof tar din säkerhet på allvar Publicerad 2018-04-18 Supersnabb surf för nollåttor med Bahnhof 10 Gbit/s Publicerad 2018-04-18 Domstol godtar defekt bevis: fel operatör döms Publicerad 2018-04-17 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2018-04-16 Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät Publicerad 2018-04-13 Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt Publicerad 2018-04-13 Adjö PUL! Hallå GDPR! Publicerad 2018-04-09 Bahnhof: "Vi läser inte in könsroller hos någon" Publicerad 2018-04-06 Bahnhof öppnar serverhall på militär skärgårdsö Publicerad 2018-04-01 Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker? Publicerad 2018-03-28 Filmbolagen, fildelarna och fakturorna - FAQ Publicerad 2018-03-28 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-03-20 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-03-20 Avesta har världens första öppna stadsnät med 10 Gbit/s Publicerad 2018-03-20 Bahnhof vill öppna upp spektrumlicensieringen för 5G för fler än bara mobiljättar Publicerad 2018-03-16 LEDIG TJÄNST: Webbdesigner/grafisk designer Publicerad 2018-03-13 Bahnhof överklagar dom om utlämning av uppgifter Publicerad 2018-03-07 Rättelse avstämningsdag vid föreslagen kontantutdelning Publicerad 2018-03-06 LEDIGT JOBB: Fälttekniker i Göteborg Publicerad 2018-03-05 Huge success for Bahnhof’s 10 000 Mbit/s internet service for 29 EUR/month Publicerad 2018-03-02 LEDIGA SOMMARJOBB: Leveransadministratör i Borlänge Publicerad 2018-03-01 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk support i Borlänge Publicerad 2018-03-01 Nu får villaägare 10 000 Mbit/s för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-02-26 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-02-26 LEDIGA TJÄNSTER: Leveransadministratör för privatkunder i Borlänge Publicerad 2018-02-26 Ett ogenomtänkt förslag som kan ge 6 års fängelse Publicerad 2018-02-26 Bahnhof är överlägsen vinnare för andra året i rad! Publicerad 2018-02-23 LEDIG TJÄNST: Teknisk support för privatpersoner i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support för företag i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Fakturakundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-02-21 Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017 Publicerad 2018-02-20 LEDIG TJÄNST: Ekonomiassistent (vikariat 1,5 år) i Borlänge Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Stockholm Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Nättekniker till Managed Services i Stockholm, Göteborg eller Malmö Publicerad 2018-02-16 Bahnhof är årets nätoperatör! Publicerad 2018-02-14 LEDIG TJÄNST: VoIP-tekniker i Stockholm, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-02-06 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-02-05 Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare Publicerad 2018-02-02 PTS säger emot sig själva om huruvida IP-adress är integritetskänslig eller inte Publicerad 2018-01-31 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Umeå Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2018-01-24 Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg  Publicerad 2018-01-18 BIG CITY – staden som är en enda stor datahall Publicerad 2018-01-16 Bahnhof ser allvarliga brister i regeringens datalagringsförslag Publicerad 2018-01-12 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Services i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Teamleader 1st och 2nd line Managed Services Publicerad 2018-01-10 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-01-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-01-08