Domstol godtar defekt bevis: fel operatör döms

Publicerad 2018-04-17 13:44

I över två år har filmbolag drivit en kamp mot svenska fildelare. Det är uppenbart att verksamheten har blivit ett självgående maskineri som får fortlöpa helt utan mänsklig tillsyn, på grund av Patent- och marknadsdomstolens slöhet. Något som bekräftas av fildelningsmålen PMÄ 3917-18 som avgjordes den 3 april 2018, och PMÄ 16822-17 som avskrevs den 19 januari 2018. Båda målen företräds av Njord Law Firm och är riktade mot B2 Bredband AB (det vill säga Bredbandsbolaget) med organisationsnummer 556575-7738. Det första målet är avgjort och dömer Bredbandsbolaget som skyldiga att lämna ut kunduppgifterna som tillhör IP-adresserna i dokumentets bilaga. Den som ögnar igenom bilagan märker dock fort att listan förutom Bredbandsbolagets IP-adresser även innehåller IP-adresser som tillhör Bredband2 - en helt annan operatör med ett annat organisationsnummer.

Samma problem går även att finna i ett mål som avskrevs den 19 januari, där Bredbandsbolaget anges som svarande, men Bredband2 tilltalas genom hela löptexten. Bahnhof kontaktade Patent- och marknadsdomstolen om förväxlingen som i värsta fall kan leda till allvarliga missförstånd, och bad om en förklaring. Vi fick följande svar från en domstolshandläggare:

Hej, Det har blivit fel i den löpande texten men motparten är korrekt enligt beslutet. Motparten är alltså B2 Bredband AB.

Domstolens förklaring till beslutsdokumentets stora miss är alltså att ”det har blivit fel”. Ett vagt och lakoniskt svar som placerar ansvaret utanför verksamheten med en slakhet som stämmer väl överens med agerandet i rättsprocesserna.

Förlorad rättssäkerhet med likgiltig slapphet

Hur kan det här ha fått pågå i över två år? Dom efter dom som grundar sig i ett fullständigt opålitligt program med helt godtyckliga ”bevis”, som passerat igenom en domstol så kraftlös och likgiltig att den helt har tappat sin funktion. Smutsiga maffiautpressare har fått klampa in och förse sig med allt de önskat, och med domstolens hjälp har de kunnat leka polis på ett ohejdat plundringståg genom Sveriges hushåll. Varken advokatfirmorna eller domstolen verkar bry sig om vem som får betala priset, eller ens vilken operatör som ska hållas ansvarig. Rättsprocessen i sin nuvarande form har skötts så slapphänt att den kanske till och med helt saknar grund, kanske har INGEN av de utlämnade fildelat, hittills finns i alla fall inga tillförlitliga bevis.

Utpressarna som gör affärer på fildelarböter

Njord Law Firm är en av advokatfirmorna vars affärsmodell går ut på att företräda filmbolag och jaga fildelare. Genom programmet MaverickMonitor kan de identifiera listvis med IP-adresser tillhörande påstådda fildelare, och med hjälp av Patent- och marknadsdomstolen tvinga operatörer att lämna ut namn på kunderna bakom IP-adresserna. När Njord Law Firm fått ut personuppgifterna tar de vidare verksamheten utanför domstolen och skickar utpressningsfakturor på enorma summor till de påstådda fildelarna. På det här sättet har Njord Law Firm som självutnämnd ordningsmakt kunnat bestraffa tiotusentals svenskar, utan att de enskilda personerna blivit dömda i domstol.

Lukrativ affärsmodell med vacklande grund

Utpressning av fildelare har blivit en framgångsrik affärsverksamhet som genererat enorma belopp åt filmbolag och advokatfirmorna som företräder dem. En verksamhet som lönat sig särskilt bra i Sverige eftersom vår regering och våra myndigheter vägrat anamma EUs direktiv gällande privatpersoners integritet, och domstolsbeslut tas utan att granska firmornas bevis. Men den 11 april avslöjade Bahnhof allvarliga brister i utpressarnas bevisgenerator MaverickMonitor som innebär att domarna som straffat tiotusentals svenskar vilar på en otillförlitlig grund. Patent- och marknadsdomstolen har dömt utan att någonsin ifrågasätta källan till bevis, vilket har börjat få tydliga konsekvenser nu. Under förra veckan rapporterade Bahnhof om en färsk dom mot Tele2 där det framgick att programmet genererat en till stor del felaktig lista med IP-nummer som inte tillhörde Tele2, och vissa inte ens var kopplade till Sverige.

Protestera, vägra och ifrågasätt!

Bahnhof uppmanar alla svarande operatörer att göra motstånd och ifrågasätta, för det ska inte få gå till på det här sättet! Vi uppmuntrar även alla mottagare av utpressningsfakturor att protestera högljutt, kanske till och med protestera genom att inte betala. Flera nyligen mottagna tips vittnar om att det är möjligt att helt enkelt strunta i att betala eftersom fakturan rent juridiskt är ett så kallat förlikningserbjudande som inte omfattas av något betalningskrav. Bahnhof kan dock inte garantera detta, varför betalningsvägran sker på eget bevåg. HUR man gör motstånd är upp till var och en, det viktigaste är att vi gör NÅGONTING för att störta denna vidriga maffiaverksamhet en gång för alla!

- Vill du hålla dig informerad om aktuella fildelningsmål och fakturaomgångar? På utpressningskollen.se hittar du alltid de senaste ansökningarna och domstolsbesluten och kan enkelt se vilka operatörer som har avkrävts på kunduppgifter och vilka aktörer som begärt ut dem. Passa gärna på att berätta för Sveriges justitieminister vad du tycker om den här typen av utpressningsverksamhet! Längst ner på sidan kan du mejla din protest.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 63

2018-04-13: Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt

2018-04-11: Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis

2018-03-28: Filmbolagen, fildelarna och fakturorna – FAQ

2018-03-28: Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker?

2018-02-02: Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare

2018-01-18: Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg

Fler nyheter från 2018

LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-11-14 SENASTE NYTT: Bahnhof blockerar internet Publicerad 2018-11-02 Bara Patent- och marknadsdomstolen verkar tro att blockering av sidor fungerar Publicerad 2018-11-01 Delårsrapport 3, 2018 Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Göteborg Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Utvecklingschef - telefoni/UC i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 Tydligt jäv bakom Telias blockeringsdom Publicerad 2018-10-17 VÄRLDSPREMIÄR: Bahnhofs 10 Gbit/s-router för hemanvändare – snabbast på marknaden! Publicerad 2018-10-17 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-10-11 Bahnhof tackar nej till samarbete med Reklamombudsmannen Publicerad 2018-10-05 LEDIG TJÄNST: Inkassohandläggare i Borlänge Publicerad 2018-10-02 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 Bahnhof fällda för en meme av Reklamombudsmannen Publicerad 2018-09-25 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Umeå eller Malmö Publicerad 2018-09-17 RESULTATET: Ja till länkskatt och uppladdningsfilter Publicerad 2018-09-12 EUs copyrightdirektiv utökas med fotbollsmatcher Publicerad 2018-09-12 TOPP 3: Operatörerna som lämnar ut sina kunders personuppgifter Publicerad 2018-09-10 NY MÄTNING VISAR: Rekordmånga utpressningsbrev 2018 Publicerad 2018-09-10 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker i Stockholm Publicerad 2018-09-10 VACANCY: SIP engineer in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-09-04 Inget riksdagsparti tar integritetsfrågor på allvar Publicerad 2018-09-03 LEDIG TJÄNST: Innesäljare i Stockholm Publicerad 2018-08-28 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-08-21 Jon Karlung tackar Donald Trump Publicerad 2018-08-21 Delårsrapport 2, 2018 Publicerad 2018-08-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-08-15 LEDIG TJÄNST: 2 st nätinstallatörer till Göteborg Publicerad 2018-08-07 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-07-31 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-07-18 Slaget om upphovsrätten. 1981: kassettskatt, 2018: länkskatt Publicerad 2018-07-05 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-07-03 Bahnhof påbörjar utveckling av 5G-tjänster Publicerad 2018-06-29 Bahnhofs rapport från dagens rundabordetsamtal hos Justitiedepartementet Publicerad 2018-06-27 Klartecken för Artikel 13 - ett steg närmare domedagen Publicerad 2018-06-20 LEDIG TJÄNST: Uppfinningsrik utvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2018-06-19 VACANCY: VoIP-technician in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-19 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-06-18 LEDIGA TJÄNSTER: Företagssäljare i Sthlm, Gbg och Malmö Publicerad 2018-06-18 Artikel 13 – Slutet för vårt öppna och fria internet? Publicerad 2018-06-15 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Borlänge Publicerad 2018-06-14 BAHNHOF AVSLÖJAR: Utpressningsbrev gör rika filmbolag ännu rikare Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Fälttekniker i Malmö Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Junior datahallstekniker i Malmö Publicerad 2018-06-08 VACANCY: DevOps system developer in Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-05 LEDIG TJÄNST: Servicedesk/IT-support till Managed Services i Umeå Publicerad 2018-06-05 Nu kan du beställa Stockholms snabbaste bredband till din lägenhet Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator - accessnät. Stockholm. Publicerad 2018-05-31 Så kan amerikanska myndigheter få tag på din molndata Publicerad 2018-05-30 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-05-29 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-05-29 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-05-29 Ny dom fastställer: slut på fildelarutpressning i Danmark Publicerad 2018-05-29 GDPR sätter fokus på integriteten Publicerad 2018-05-25 BAHNHOF AVSLÖJAR: Tveksam opartiskhet på Patent- och marknadsdomstolen Publicerad 2018-05-25 Blott Bahnhof svenska servrar har Publicerad 2018-05-16 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB Publicerad 2018-05-15 Jon Karlung: släpp loss internets fulla kraft - öppna upp spektrumbandet för alla! Publicerad 2018-05-08 Delårsrapport 1, 2018 Publicerad 2018-05-08 Snabbast bredband med Bahnhof enligt ny rapport Publicerad 2018-05-04 PRV får 80 miljoner – hjälper utpressare med skattefinansierad lobbyverksamhet Publicerad 2018-05-03 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-04-26 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-04-26 Bahnhof tar din säkerhet på allvar Publicerad 2018-04-18 Supersnabb surf för nollåttor med Bahnhof 10 Gbit/s Publicerad 2018-04-18 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2018-04-16 Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät Publicerad 2018-04-13 Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt Publicerad 2018-04-13 Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis Publicerad 2018-04-11 Adjö PUL! Hallå GDPR! Publicerad 2018-04-09 Bahnhof: "Vi läser inte in könsroller hos någon" Publicerad 2018-04-06 Bahnhof öppnar serverhall på militär skärgårdsö Publicerad 2018-04-01 Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker? Publicerad 2018-03-28 Filmbolagen, fildelarna och fakturorna - FAQ Publicerad 2018-03-28 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-03-20 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-03-20 Avesta har världens första öppna stadsnät med 10 Gbit/s Publicerad 2018-03-20 Bahnhof vill öppna upp spektrumlicensieringen för 5G för fler än bara mobiljättar Publicerad 2018-03-16 LEDIG TJÄNST: Webbdesigner/grafisk designer Publicerad 2018-03-13 Bahnhof överklagar dom om utlämning av uppgifter Publicerad 2018-03-07 Rättelse avstämningsdag vid föreslagen kontantutdelning Publicerad 2018-03-06 LEDIGT JOBB: Fälttekniker i Göteborg Publicerad 2018-03-05 Huge success for Bahnhof’s 10 000 Mbit/s internet service for 29 EUR/month Publicerad 2018-03-02 LEDIGA SOMMARJOBB: Leveransadministratör i Borlänge Publicerad 2018-03-01 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk support i Borlänge Publicerad 2018-03-01 Nu får villaägare 10 000 Mbit/s för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-02-26 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-02-26 LEDIGA TJÄNSTER: Leveransadministratör för privatkunder i Borlänge Publicerad 2018-02-26 Ett ogenomtänkt förslag som kan ge 6 års fängelse Publicerad 2018-02-26 Bahnhof är överlägsen vinnare för andra året i rad! Publicerad 2018-02-23 LEDIG TJÄNST: Teknisk support för privatpersoner i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support för företag i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Fakturakundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-02-21 Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017 Publicerad 2018-02-20 LEDIG TJÄNST: Ekonomiassistent (vikariat 1,5 år) i Borlänge Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Stockholm Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Nättekniker till Managed Services i Stockholm, Göteborg eller Malmö Publicerad 2018-02-16 Bahnhof är årets nätoperatör! Publicerad 2018-02-14 LEDIG TJÄNST: VoIP-tekniker i Stockholm, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-02-06 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-02-05 Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare Publicerad 2018-02-02 PTS säger emot sig själva om huruvida IP-adress är integritetskänslig eller inte Publicerad 2018-01-31 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Umeå Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2018-01-24 Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg  Publicerad 2018-01-18 BIG CITY – staden som är en enda stor datahall Publicerad 2018-01-16 Bahnhof ser allvarliga brister i regeringens datalagringsförslag Publicerad 2018-01-12 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Services i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Teamleader 1st och 2nd line Managed Services Publicerad 2018-01-10 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-01-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-01-08