Jon Karlung tackar Donald Trump

Publicerad 2018-08-21 09:56

Jag vill först rikta ett varmt, innerligt och personligt tack till USA:s president Donald Trump!

Hallå Donald! Den 23 mars i år signerade du ett dokument som på många sätt är oerhört positivt för vår verksamhet. Din insats för vår bransch i Sverige kan inte underskattas! Nu kanske någon misstänker att jag är ironisk. Men det är precis tvärtom. Donald Trumps signatur öppnar nämligen lysande möjligheter för Bahnhof och andra svenska IT-företag som säljer molntjänster.

Dokumentet kallas CLOUD Act och är en del av en ny amerikansk lag. I korthet innebär den att amerikanska myndigheter, helt utan insyn för kunden, kan begära ut privata och affärskritiska data från alla som valt att ha sina IT-tjänster hos en amerikanska molntjänstleverantör (till exempel Google, AWS/Amazon eller Microsoft). Det finurliga med CLOUD Act – som egentligen är en akronym för Clarifying Lawful Overseas Use of Data - är att lagen gäller alldeles oavsett var datacentret befinner sig i världen! Det spelar ingen roll om det amerikanska datacentret råkar ligga på svensk mark i Luleå, Strängnäs, Eskilstuna, Katrineholm, Västerås eller för den delen i Horndal, Avesta. Donalds devis ”America first” gäller nämligen ändå - alltid! Det betyder att amerikansk lag går före GDPR och mer lokalt påhittade grundlagar i Sverige. Att i detalj gå igenom CLOUD Act ligger förstås utanför detta VD-ord.

Men jag kan ändå inte undanhålla även denna godbit; utländska regeringar som har ett så kallat datadelningsavtal med USA (som till exempel den svenska regeringen) har rätt att i hemlighet begära ut kunddata och information från amerikanska molntjänstleverantörer, utan godkännande av domstol.

Varför tackar jag då Donald Trump?

Det är förstås för att han har skänkt oss en helt ny butik! Det kan finnas kunder som inte vill bo i Donalds Trumps privata byxficka där han fritt kan fiska upp affärskritisk information efter dagsform och humör. De kunderna är välkomna till oss! Att Donald även drar igång ett växande antal handelskrig gör inte läget stabilare för de som cementerat fast sig som molnkunder med känslig infrastruktur hos amerikanska storbolag. Vilka åtgärder som åläggs amerikanska molnjättar i ett utvidgat handelskrig med till exempel EU kan vara utlämnat till humörsvängningar.

Med CLOUD Act öppnas kort sagt dörren på vid gavel för en bred arsenal av amerikanska intressen att vaska fram de godbitar och affärsmässiga hemligheter man tycker är bra för stunden, helt utan insyn för drabbade svenska kunder. Här har Bahnhof AB en viktig roll att fylla. Vi driver svenska molntjänster i svenska datahallar helt utanför amerikansk kontroll.

Vi kan garantera att de molntjänster vi driver för tusentals företagskunder, och en allt större andel offentliga aktörer, är geografiskt lokaliserade i Sverige, och att de inte lyder under CLOUD Act.

Vi kallar det Based in Sweden. Annorlunda uttryckt kan man säga att Bahnhof med alla medel värnar kundernas integritet och skyddar kunddata från klåfingriga externa intressen. Based in Sweden är dessutom en tung kvalitetsstämpel som våra kunder har glädje av att visa upp. Utmärkande för det första halvåret i Bahnhof är att vi fortsätter att öka försäljningen av molntjänster i våra datahallar. Det är såklart inte bara en trevlig Donald-effekt som ligger bakom tillväxten. I botten finns Bahnhofs tekniska kompetens, säkerhetstänkande och långa erfarenhet. Kunder vill helt enkelt ha en tung operatör som tar ett helhetsansvar, och som på djupet tar datasäkerhet på allvar – därtill med helt rimliga priser.

Vi kan erbjuda säkra molntjänster i kombination med tunga nättjänster. Om nätet kan liknas vid blodomloppet i kroppen, så är datahallarna hjärtat. Det är inte en affärsmässig fördel att stänga av hjärtat. Bägge delarna är en förutsättning för att vara en trovärdig aktör. Vi gifter ihop nättjänsterna med våra datahallar. Vi satsar därför nu offensivt på att vässa och bygga ut anläggningarna. Just nu pågår bygget av Sparven 2.0 i centrala i Malmö. Målet är att möta en växande regional efterfrågan på våra tjänster från privata och offentliga aktörer. Vi har dessutom precis färdigställt den tredje sektionen i anläggningen Thule i centrala Stockholm, som nu i dagarna står öppen för nya kunder. I kulisserna pågår även arbetet med datacentret Elementica

Allt det här sammanfattar själen i Bahnhof. Vi har ett jordnära perspektiv och får saker gjorda, men vi brinner också för innovationer och att hitta helt nya infallsvinklar på teknik. Ett färskt sådant exempel är att vi nu undersöker möjligheterna att etablera basstationer för 5G och trådlös access. PTS har alldeles nyligen beviljat Bahnhof testtillstånd för att köra 5G på 3,5 Ghz-bandet och vi kommer nu etablera ett antal basstationer med perspektivet Öppet Spektrum.

Vi är övertygade om att när PTS väljer att öppna upp spektrumbandet till fler aktörer så kommer det att öka konkurrensen för mobila tjänster och vi kommer att se tekniska innovationer som ingen hittills ens vågat fundera på.

Jag vill slutligen i datasäkerhets-sammanhang åter uppmärksamma de olika immaterialrättsliga aktörer och advokatbyråer som i närmast industriell skala driver utpressning mot vanliga svenska hushåll.

De senaste månaderna har tiotusentals kunder hos alla de stora operatörerna – Comhem, Telia, Bredbandsbolaget - fått kravbrev i enlighet med IPRED-lagen. Många svenskar har oskyldigt blivit anklagade för att ha laddat ner en film från nätet. Det är inte bara en rättsskandal att detta får pågå. Breven visar sig dessutom vila på felaktig information, men de privatpersoner som får dem har ändå svårt att värja sig mot oskäliga kravbrev på tusentals kronor. Jag tycker det här på ett konkret sätt belyser vad dataskydd handlar om i praktiken. Bahnhof är den enda av de stora operatörerna som konsekvent inte lämnat ut några data alls om våra kunder till utpressarna. Inget har lämnats ut eller kommer att lämnas ut.

Hurdå? Den genialiskt enkla lösningen är att vi inte sparar loggfiler. Det finns därmed ingenting att lämna ut. Frågan är dock varför alla de andra operatörerna sparar känslig data om sina kunder.

Här finns minst en gravad hund. Varför sparar de andra bredbandsoperatörerna så mycket information om just dig som kund, när de rent tekniskt faktiskt inte behöver det för att kunna leverera avtalad tjänst. Fråga dem gärna om det! Den som är intresserad kan med fördel läsa helt färska domar, på den opinionsdrivande upplysningstjänst Bahnhof tagit initiativ till, med webbadress utpressningskollen.SE.

Mitt löfte till dig som är kund i Bahnhof: Vi kommer alltid att slåss till det yttersta för att säkra och skydda dig som kund!

Täby, 2018-08-19

Jon Karlung, verkställande direktör

- VD-ordet är ett utdrag från Bahnhofs delårsrapport för första halvåret 2018. Läs gärna den fullständiga rapporten som PDF.

- Besök Based in Sweden och läs om initiativet som ger dig tillbaka kontrollen över dina data. De som är med i Based in Sweden förbinder sig att lagra din information inom Sveriges gränser!

Fler nyheter från 2018

LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-11-14 SENASTE NYTT: Bahnhof blockerar internet Publicerad 2018-11-02 Bara Patent- och marknadsdomstolen verkar tro att blockering av sidor fungerar Publicerad 2018-11-01 Delårsrapport 3, 2018 Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Göteborg Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Utvecklingschef - telefoni/UC i Sthlm, Gbg, Umeå, Malmö eller Borlänge Publicerad 2018-10-23 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2018-10-22 Tydligt jäv bakom Telias blockeringsdom Publicerad 2018-10-17 VÄRLDSPREMIÄR: Bahnhofs 10 Gbit/s-router för hemanvändare – snabbast på marknaden! Publicerad 2018-10-17 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Resultatinriktad företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-10-16 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-10-11 Bahnhof tackar nej till samarbete med Reklamombudsmannen Publicerad 2018-10-05 LEDIG TJÄNST: Inkassohandläggare i Borlänge Publicerad 2018-10-02 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker i Sthlm, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2018-09-27 Bahnhof fällda för en meme av Reklamombudsmannen Publicerad 2018-09-25 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Umeå eller Malmö Publicerad 2018-09-17 RESULTATET: Ja till länkskatt och uppladdningsfilter Publicerad 2018-09-12 EUs copyrightdirektiv utökas med fotbollsmatcher Publicerad 2018-09-12 TOPP 3: Operatörerna som lämnar ut sina kunders personuppgifter Publicerad 2018-09-10 NY MÄTNING VISAR: Rekordmånga utpressningsbrev 2018 Publicerad 2018-09-10 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker i Stockholm Publicerad 2018-09-10 VACANCY: SIP engineer in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-09-04 Inget riksdagsparti tar integritetsfrågor på allvar Publicerad 2018-09-03 LEDIG TJÄNST: Innesäljare i Stockholm Publicerad 2018-08-28 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-08-21 Delårsrapport 2, 2018 Publicerad 2018-08-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-08-15 LEDIG TJÄNST: 2 st nätinstallatörer till Göteborg Publicerad 2018-08-07 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator Publicerad 2018-07-31 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-07-18 Slaget om upphovsrätten. 1981: kassettskatt, 2018: länkskatt Publicerad 2018-07-05 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-07-03 Bahnhof påbörjar utveckling av 5G-tjänster Publicerad 2018-06-29 Bahnhofs rapport från dagens rundabordetsamtal hos Justitiedepartementet Publicerad 2018-06-27 Klartecken för Artikel 13 - ett steg närmare domedagen Publicerad 2018-06-20 LEDIG TJÄNST: Uppfinningsrik utvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2018-06-19 VACANCY: VoIP-technician in Stockholm, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-19 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-06-18 LEDIGA TJÄNSTER: Företagssäljare i Sthlm, Gbg och Malmö Publicerad 2018-06-18 Artikel 13 – Slutet för vårt öppna och fria internet? Publicerad 2018-06-15 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Borlänge Publicerad 2018-06-14 BAHNHOF AVSLÖJAR: Utpressningsbrev gör rika filmbolag ännu rikare Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Fälttekniker i Malmö Publicerad 2018-06-13 LEDIG TJÄNST: Junior datahallstekniker i Malmö Publicerad 2018-06-08 VACANCY: DevOps system developer in Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge or Umeå Publicerad 2018-06-05 LEDIG TJÄNST: Servicedesk/IT-support till Managed Services i Umeå Publicerad 2018-06-05 Nu kan du beställa Stockholms snabbaste bredband till din lägenhet Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: DevOps systemutvecklare i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-06-01 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator - accessnät. Stockholm. Publicerad 2018-05-31 Så kan amerikanska myndigheter få tag på din molndata Publicerad 2018-05-30 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2018-05-29 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-05-29 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk kundtjänst i Umeå Publicerad 2018-05-29 Ny dom fastställer: slut på fildelarutpressning i Danmark Publicerad 2018-05-29 GDPR sätter fokus på integriteten Publicerad 2018-05-25 BAHNHOF AVSLÖJAR: Tveksam opartiskhet på Patent- och marknadsdomstolen Publicerad 2018-05-25 Blott Bahnhof svenska servrar har Publicerad 2018-05-16 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB Publicerad 2018-05-15 Jon Karlung: släpp loss internets fulla kraft - öppna upp spektrumbandet för alla! Publicerad 2018-05-08 Delårsrapport 1, 2018 Publicerad 2018-05-08 Snabbast bredband med Bahnhof enligt ny rapport Publicerad 2018-05-04 PRV får 80 miljoner – hjälper utpressare med skattefinansierad lobbyverksamhet Publicerad 2018-05-03 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2018-04-26 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-04-26 Bahnhof tar din säkerhet på allvar Publicerad 2018-04-18 Supersnabb surf för nollåttor med Bahnhof 10 Gbit/s Publicerad 2018-04-18 Domstol godtar defekt bevis: fel operatör döms Publicerad 2018-04-17 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2018-04-16 Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät Publicerad 2018-04-13 Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt Publicerad 2018-04-13 Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis Publicerad 2018-04-11 Adjö PUL! Hallå GDPR! Publicerad 2018-04-09 Bahnhof: "Vi läser inte in könsroller hos någon" Publicerad 2018-04-06 Bahnhof öppnar serverhall på militär skärgårdsö Publicerad 2018-04-01 Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker? Publicerad 2018-03-28 Filmbolagen, fildelarna och fakturorna - FAQ Publicerad 2018-03-28 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker inom virtualisering i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-03-20 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker (Microsoft) till Managed Services i Malmö Publicerad 2018-03-20 Avesta har världens första öppna stadsnät med 10 Gbit/s Publicerad 2018-03-20 Bahnhof vill öppna upp spektrumlicensieringen för 5G för fler än bara mobiljättar Publicerad 2018-03-16 LEDIG TJÄNST: Webbdesigner/grafisk designer Publicerad 2018-03-13 Bahnhof överklagar dom om utlämning av uppgifter Publicerad 2018-03-07 Rättelse avstämningsdag vid föreslagen kontantutdelning Publicerad 2018-03-06 LEDIGT JOBB: Fälttekniker i Göteborg Publicerad 2018-03-05 Huge success for Bahnhof’s 10 000 Mbit/s internet service for 29 EUR/month Publicerad 2018-03-02 LEDIGA SOMMARJOBB: Leveransadministratör i Borlänge Publicerad 2018-03-01 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk support i Borlänge Publicerad 2018-03-01 Nu får villaägare 10 000 Mbit/s för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare i Stockholm Publicerad 2018-02-26 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-02-26 LEDIGA TJÄNSTER: Leveransadministratör för privatkunder i Borlänge Publicerad 2018-02-26 Ett ogenomtänkt förslag som kan ge 6 års fängelse Publicerad 2018-02-26 Bahnhof är överlägsen vinnare för andra året i rad! Publicerad 2018-02-23 LEDIG TJÄNST: Teknisk support för privatpersoner i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Teknisk support för företag i Borlänge Publicerad 2018-02-21 LEDIGA TJÄNSTER: Fakturakundtjänst i Borlänge Publicerad 2018-02-21 Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån Publicerad 2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017 Publicerad 2018-02-20 LEDIG TJÄNST: Ekonomiassistent (vikariat 1,5 år) i Borlänge Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Stockholm Publicerad 2018-02-16 LEDIG TJÄNST: Nättekniker till Managed Services i Stockholm, Göteborg eller Malmö Publicerad 2018-02-16 Bahnhof är årets nätoperatör! Publicerad 2018-02-14 LEDIG TJÄNST: VoIP-tekniker i Stockholm, Borlänge eller Umeå Publicerad 2018-02-06 LEDIG TJÄNST: Junior nättekniker till AS8473, Stockholm Publicerad 2018-02-05 Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare Publicerad 2018-02-02 PTS säger emot sig själva om huruvida IP-adress är integritetskänslig eller inte Publicerad 2018-01-31 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Umeå Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2018-01-24 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2018-01-24 Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg  Publicerad 2018-01-18 BIG CITY – staden som är en enda stor datahall Publicerad 2018-01-16 Bahnhof ser allvarliga brister i regeringens datalagringsförslag Publicerad 2018-01-12 LEDIG TJÄNST: Junior nätverkstekniker till Managed Services i Malmö eller Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör Stockholm Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Junior företagssäljare i Umeå Publicerad 2018-01-11 LEDIG TJÄNST: Teamleader 1st och 2nd line Managed Services Publicerad 2018-01-10 LEDIG TJÄNST: Säljare privatmarknad, Borlänge Publicerad 2018-01-08 LEDIG TJÄNST: Leveransadministratör i Borlänge, behovsanställning Publicerad 2018-01-08