LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät

Publicerad 2019-02-06 12:58

Om tjänsten och nätavdelningen

”Spindeln i nätet” är den som tar ett brett ansvar, som har en samlad syn över system och en förmåga att hitta vägar, skapa kontakter och binda samman större helheter. En beskrivning som passar bra för personen vi söker till vår tjänst som nätchef – som inte bara metaforiskt utan bokstavligen kommer sitta mitt i nätet Nätchefen hittar vägar, skapar kontakter och binder samman Bahnhofs operatörsnät som utgör stommen för hela vår verksamhet. Är du kanske den vi söker?

Nätchefen bär övergripande ansvar för att driftsäkra och vidareutveckla vårt operatörsnät så att det både kan leverera högkvalitativa tjänster idag och möta framtidens krav imorgon. Din utgångspunkt är Bahnhofs stomnät Northern Light som vi invigde 2017 med grundtanken att tillämpa innovativa tekniska lösningar och förena högteknologi och höghastighet med hållbarhet och erbjuda extrema bredbandshastigheter. Det var ett vinnande koncept som även ledde till att vi blev utnämnda till Årets Nätoperatör 2017 på IT & Telekombolagens årliga gala.

Nätet är byggt med bland annat hårdvara från Cisco och Huawei i det aktiva lagret och ADVA i underliggande transmissionslagret där WDM-teknik används. Som nätchef kommer du ansvara för att köpa in hårdvara till både kunder och interna system och ha möjlighet att påverka valet av både produkter och leverantörer, och hur vi bygger infrastruktur i framtiden. I din roll ingår även att ta fram hårdvarulösningar för olika tjänster och kunder som är välavvägda i fråga om kostnad, funktion, driftsäkerhet, hållbarhet, mm. Nätchefens vardag kan innehålla tvära kast mellan möten, inhopp för att arbeta tekniskt till att utforma avtal och arbeta administrativt.

Förutom att bära övergripande ansvar för nätet kommer du i egenskap av nätchef även arbeta i och leda nätavdelningen som arbetar med drift, underhåll och utveckling av nätet. Nätavdelningen består idag av 10 nätverkstekniker med mycket varierande bakgrunder och erfarenhet – vissa är helt nyexaminerade medan andra har mångårig erfarenhet av yrkeslivet. Som nätchef kommer du ha personalansvar för alla medlemmar av nätavdelningen som tillsammans besitter en hel kunskapsskatt.Genom sitt arbete och engagemang med målsättningen att alltid leverera kvalitativa höghastighetsanslutningar förstärker nätavdelningen Bahnhofs varumärke och vår position på marknaden.

Nätchefens uppgift:
- Helhetsansvar för drift, underhåll och utveckling av Bahnhofs operatörsnät
- Personalansvar för individerna på nätavdelningen
- Ansvar för att leda, driva och inspirera nätavdelningen till innovation
- Ansvar för att estimera, planera och balansera nätavdelningens arbetslast
- Inköp och avtal
- Ansvar för leverantörssamarbeten
- Organisatoriskt ansvar och samordnande för nätet, våra nättjänster, våra kunder i nätet och nätavdelningen
- Ansvar för att estimera, planera och balansera nätavdelningens arbetslast

Dina kunskaper och egenskaper

Dina arbetsuppgifter kommer röra sig mellan det stora, överblickande och planerande och det lilla, rappa och plötsliga. Du måste både kunna tänka långsiktigt, i stor skala, och planera för längre tidsperioder, och agera direkt och snabbt och kavla upp ärmarna för att lösa något här och nu.

Du bör ha yrkeserfarenhet som nätverkstekniker i en eller annan form, helst från en annan operatör eller närliggande telekommunikationsbolag, så du är välbekant med hur en operatörs nätinfrastruktur fungerar. Vi förväntar oss också att du är orienterad i allmän IT-teknik, men vi kommer framför allt värdera dina egenskaper som organisatör, ledare och inspiratör.

Som person bör du vara självsäker, beslutsam, självgående och initiativtagande. Du måste vara en sådan som alltid uttrycker dig rakt och tydligt, med lyhördhet och hänsyn till dina åhörare. Ett särskilt plus i kanten är om du även har en berättarförmåga. En förmåga att berätta och engagera på ett medryckande sätt.

Vi ser gärna att du är naturligt utåtriktad och att du trivs och frodas i dialog med andra delar av bolaget och kunder. Vi förväntar oss också att du har nära kontakt med din avdelning och kan vara ledaren som berättar om Bahnhofs framtidsplaner, som målar upp nätavdelningens mål, som inspirerar, som driver framåt och som organiserar.

Du kommer vara stationerad på Bahnhofs kontor Thule i Stockholms innerstad, men resor förekommer.

Omfattning

Heltidstjänst 100% som inleds med 6 månaders provanställning.

Mejla din ansökan bestående av ett kort personligt brev + CV till jobb@bahnhof.net senast den 6 mars 2019, och döp mejlet till "Nätchef".Vi kommer kalla till intervjuer löpande, och det kan hända att tjänsten tillsätts innan ansökningsperiodens slut, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Har du frågor är du välkommen att antingen ringa eller mejla Christian Karlsson - Head of Infrastructure på telefon 076-1110139 eller christian.karlsson@bahnhof.net

Om Bahnhof

Bahnhof är en internet- och telekomoperatör. Vi producerar bredbandstjänster och molntjänster i datahallar till företag och privatpersoner. Vi drivs av en brinnande tro på teknikens möjligheter. I många frågor är vi djupt engagerade i hur tekniken påverkar samhället på olika sätt. Vi har ett fokus som innebär att vi värnar privatliv och frihet på nätet. Koncernen växer kraftigt och under 2018 omsatte vi 1.2 miljarder kronor. Bahnhof erbjuder intressanta arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling, och vi är övertygade om att en blandning av människor med olika bakgrund skapar en dynamisk och kreativ arbetsmiljö. Våra olikheter är vår styrka.

Tack, men nej tack. Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt från rekryteringsbolag.

Fler nyheter från 2019

Bahnhofs delårsrapport 2, 2019 Publicerad 2019-08-20 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Umeå Publicerad 2019-08-19 KUNDINFORMATION: Internet blir allt mer osäkert – Bahnhof erbjuder beskyddartjänst Publicerad 2019-07-11 LEDIG TJÄNST: Nätverksinstallatör till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 KUNDINFORMATION: Var redo när åskan kommer. Publicerad 2019-07-01 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-06-25 LEDIG TJÄNST: Redovisningsansvarig Publicerad 2019-06-24 Riksdagen röstade igenom ”ny” datalagringslag – Bahnhof: den hör inte hemma i en demokrati Publicerad 2019-06-19 Bahnhof förtydligar: Vi har inte skickat IP-adresser till PTS Publicerad 2019-06-18 Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet! Publicerad 2019-03-29 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död” Publicerad 2019-03-13 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-02-27 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum Publicerad 2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09