Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum

Publicerad 2019-02-20 11:12

Bahnhof inleder 5G-tester med siktet inställt på en öppen spektrummodell.

Bahnhof har under början av 2019 installerat 5G-basstationer och inlett tester, godkända av Post- och telestyrelsen (PTS), med ett övergripande mål att förlänga fibernätet med trådlösa anslutningar.

Men först och främst vill vi praktiskt undersöka möjligheten för ett Öppet spektrum på 3,5 Ghz-bandet, en spektrummodell där man delar frekvenser på ett effektivt sätt istället för att stycka upp och tilldela spektrumet blockvis till ett fåtal stora telejättar.

Öppet spektrum-modellen för 5G bygger på samma grundtanke som WiFi - användning i helt olicensierat spektrum.​ Tekniskt handlar det om att virtualisera frekvensbandet och därigenom effektivisera tilldelning av radiospektrum, utan flaskhalsar och med betydligt större möjlighet till innovationer.

Ett öppet spektrum skulle göra det möjligt för ett stort antal aktörer, även mindre sådana, att använda 5G (med mycket hög hastighet och kapacitet) utan inlåsning och tekniska omvägar. Det skulle med stor sannolikhet revolutionera hela branschen och möjliggöra en utveckling av banbrytande nya tjänster.

Bahnhofs första testsajt är belägen i Vita bergen, Stockholms högsta punkt, och den 100 kilo tunga basstationen sitter i en radiomast från det kalla kriget (ovanpå vårt datacenter Pionen).

Sajterna kommer successivt bli fler under 2019 och kompletteras med annan radioteknik till serien av tester som vi kommer genomföra i samarbete med Nokia. De har, bland de största mobiloperatörerna, visat starkast intresse för att öppna upp ett helt nytt affärsområde - med räckvidd som kan ta oss dit inget traditionellt telebolag nått tidigare.

Detta är ett utdrag från Bahnhofs bokslutskommuniké 2018. Läs hela rapporten om du vill veta mer om våra planer för 2019.

Presskontakt: Jon Karlung 076 111 01 60

Var med och verka för ett Öppet Spektrum!

Tycker du också att 5G borde vara tillgängligt för alla? Post- och telestyrelsen har andra planer – de vill auktionera ut 5G-frekvensbandet blockvis till högstbjudande telejätte, vilket kommer ge aktörerna med mest resurser ensamrätt att kommunicera via 5G-teknik. Detta kommer placera ett 5G-monopol rakt i händerna på telejättarna - om vi inte agerar nu!

PTS tar emot skriftliga synpunkter på sina nuvarande förslag för tilldelningen av frekvenser i 3,5 Ghz-bandet fram till den 5 mars. Mejla 3500MHzbandet@pts.se och uppmana PTS att reservera spektrumbandet 3,4-3,8 Ghz till ett öppet och olicensierat spektrum som är tillgängligt för alla och delar frekvenserna på ett resurseffektivt sätt!

Genom en mer organisk och flexibel spektrumlicensiering kommer frekvensspektrumet kunna göra större nytta för fler, och stimulera hälsosam konkurrens och nya tekniska innovationer.

2018-06-29: Bahnhof påbörjar utveckling av 5G-tjänster

2018-05-08: Jon Karlung: släpp loss internets fulla kraft - öppna upp spektrumbandet för alla!

2018-04-13: Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät

2018-03-16: Bahnhof vill öppna upp spektrumlicensieringen för 5G för fler än bara mobiljättar

Fler nyheter från 2019

Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet! Publicerad 2019-03-29 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död” Publicerad 2019-03-13 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-02-27 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09