LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge

Publicerad 2019-02-27 15:18

Om tjänsten

Gillar du en föränderlig vardag, och har du en önskan om att skapa något för framtiden? Då är det här helt rätt roll för dig. Vi söker en person som inte vill annat än att bygga, designa och komma på nya roliga sätt att skapa tjänster och plattformar.

Du kommer troligtvis från Linuxvärlden och har kanske arbetat med verktyg/mjukvaror som Kubernetes, Ceph, Git, Jenkis, Saltstack med flera. Ett gediget intresse för olika *nix-baserade system är såklart ett måste. Tjänsten innebär även drift av befintliga såväl som nya plattformar.

Våra plattformar och våra virtuella miljöer bygger på framförallt traditionell hårdvara och applikationer, men vi söker personer som inte etsat sig fast vid någon specifik leverantör utan tänker mer åt ett open source och hårdvaruagnostiskt perspektiv.

Avdelningen Cloud är inte ny men vi söker kompetent och driven personal som vill vara del i design och uppbyggnad av nya spännande alternativ på marknaden. Utmaningen för dig blir vad vi tillsammans lyckas skapa, Bahnhof främjar i alla lägen ett kreativt tänkande och nya ideér. Du kommer arbeta väldigt nära övriga avdelningar på Bahnhof och utvecklas i takt med våra befintliga och kommande plattformar.

Dina kunskaper och egenskaper

För den här tjänsten behöver du ha viss erfarenhet av att arbeta med datadrift i Linux-system och att programmera i Bash och Python, antingen genom en utbildning eller från yrkeslivet. Som person bör du ha ett eget driv och intresse och kunna arbeta självständigt. Om du har lätt för att sätta dig in i ny teknik och är typen som labbar med servrar och Open Source-lösningar för nöjes skull på fritiden är det starkt meriterande – vi uppskattar kreativa fixartyper!

Viktigt att poängtera är att vi söker personer som är villiga och har lätt för att lära sig. Du behöver inte vara någon ninja på Openstack, Kubernetes eller andra nämnda tjänster/applikationer/hypervisors från början, det viktiga är att du ser till din egen utveckling och tillskansar dig kunskaper allt eftersom.

Kunskapskrav:
- Relevant högskole/KY-utbildning, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Kunskap om administration av Linux/Unix-system: Ubuntu, RHEL.
- Kunskap om scripting/programmering med Bash och Python.
- Grundläggande nätkunskaper inom TCP/IP-stacken.
- Vana att dokumentera.

Meriterande kunskaper:
- Ceph och Openstackkunskaper är väldigt meriterande
- Open-source/free software som: Apache, mySQL, nginx, postfix, openldap, bind
- Grundläggande kunskaper inom virtualisering/hypervisors, VMware, KVM.
- Övervakning; nagios, check_mk, prometheus, grafana.
- Konfigurationshantering med Ansible.
- IT-säkerhet (brandväggar, certifikat, kryptering)
- Versionshantering med git.
- Containers med Kubernetes och Docker.

Arbetsorten är flexibel mellan Bahnhofs kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå eller Borlänge – det hela beror på var just du befinner dig!

Omfattning

Heltidstjänst 100% som inleds med 6 månaders provanställning. Jour kan förekomma.

Mejla din ansökan bestående av ett kort personligt brev + CV till jobb@bahnhof.net senast den 15 mars 2019, och döp mejlet till "Cloud Engineer".

Vi kommer kalla till intervjuer löpande, och det kan hända att tjänsten tillsätts innan ansökningsperiodens slut, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Tack, men nej tack. Vi undanber oss vänligt men bestämt kontakt från bemannings- och/eller rekryteringsföretag.

Fler nyheter från 2019

Bahnhofs delårsrapport 2, 2019 Publicerad 2019-08-20 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Umeå Publicerad 2019-08-19 KUNDINFORMATION: Internet blir allt mer osäkert – Bahnhof erbjuder beskyddartjänst Publicerad 2019-07-11 LEDIG TJÄNST: Nätverksinstallatör till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 KUNDINFORMATION: Var redo när åskan kommer. Publicerad 2019-07-01 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-06-25 LEDIG TJÄNST: Redovisningsansvarig Publicerad 2019-06-24 Riksdagen röstade igenom ”ny” datalagringslag – Bahnhof: den hör inte hemma i en demokrati Publicerad 2019-06-19 Bahnhof förtydligar: Vi har inte skickat IP-adresser till PTS Publicerad 2019-06-18 Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet! Publicerad 2019-03-29 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död” Publicerad 2019-03-13 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum Publicerad 2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09