Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död”

Publicerad 2019-03-13 05:30

Den 13 februari fastställdes den slutgiltiga versionen av EUs nya copyrightdirektiv som bland annat innehåller de uppmärksammade artiklarna 11 och 13. Istället för att harmoniera lagförslagen efter allmänhetens högljudda invändningar har förslagen förvärrats ytterligare till denna sista version som inte kan redigeras eller omförhandlas igen. EUs Directive of the European Parliament and of the Council on copyright in the Digital Single Market har väckt publikt intresse och engagemang på ett sätt som ingen annan EU-lagstiftning gjort tidigare, och debatterats flitigt mellan företrädare för motsatta intressen. Motståndare till det nya direktivet har ofta använt begreppet internets död, men vad betyder det egentligen?

World Wide Web – född *1989

För att kunna säga något om ”internets död” måste vi först gå tillbaka till själva födelsen. Internet blev till redan 1960, men webben - World Wide Web som är det man egentligen talar om i det här sammanhanget uppfanns först 1989 av forskaren Tim-Berners Lee vid institutet CERN. Berners-Lee ville länka samman databaser till ett enda stort informationssystem, en idé som tangerade den samtida politikern Al Gores vision av internet som en information superhighway. Resultatet blev World Wide Web (www) där man kunde besöka webbsidor (t.ex. http://www.bahnhof.se) via webbläsare (dåtidens motsvarande Internet Explorer, Firefox eller Safari), och på världens första webbsida (med världens första webbadress - http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html) formulerades systemets grundtanke:

The WorldWideWeb is a wide-area hypermedia information retrieval initiative aiming to give universal access to a large universe of documents.

World Wide Web – död †2019?

EUs nya copyrightdirektiv innehåller Artikel 11 med länkskatt till nyhetssidor för alla som vill länka till sidornas artiklar med rubrik och bildminiatyr, och Artikel 13 som bestämmer att hemsidor med användaruppladdat material (t.ex. Facebook, Pinterest och Soundcloud) ska vara ansvariga att filtrera materialet som laddas upp och se till att det inte gör intrång i någons upphovsrätt. Målet att ge universell tillgång till information verkar vara helt bortglömt, istället vill man låta upphovsrätten styra vilken information som ska vara tillgänglig, vilken som ska filtreras bort och vilken som ska beläggas med extraavgifter, och under vilka villkor olika aktörer får vistas på nätet. I förslaget från 1989 beskrivs ett öppet och fritt flödande sammanlänkat informationssystem utan central styrning, där värdefull kunskap delas och mångfaldigas till allas gagn via internet. Att införa filter, censur, skatter och betalväggar är ett säkert sätt att ta död på ett sådant internet.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 60

2019-02-14: EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång

2018-07-05: Slaget om upphovsrätten. 1981: kassettskatt, 2018: länkskatt

2018-06-15: Artikel 13 – Slutet för vårt öppna och fria internet?

Fler nyheter från 2019

Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet! Publicerad 2019-03-29 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-02-27 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum Publicerad 2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09