Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet!

Publicerad 2019-03-29 09:31

Reaktionerna efter att EU-parlamentet röstade ja till copyrightdirektivet den 26 mars 2019 har varit starka. Akademiker, bibliotekarier, människorättsorganisationer, FN, småföretag, IT-företag och även amerikanska webbplattformar har uttryckt sin oro för framtiden om direktivet faktiskt går igenom.

Den 9 april 2019 förväntas EU:s ministerråd samlas för att slutgiltigt besluta om copyrightdirektivet som innehåller artikel 15 och 17 (tidigare artikel 11 och 13). Internets sista hopp hänger på detta ödesmöte - och på Sveriges justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S).

Sverige har som medlemsstat i EU redan röstat ja till direktivet - men kan ändra sin röst i under ministerrådet! Då kan direktivet bli minoritetsblockerat och kan inte träda i kraft.

Regeringen har aldrig förklarat varför Sverige ska rösta ja

Redan i februari kom krav på att Morgan Johansson skulle redovisa varför Sverige röstat ja till censurfilter och länkskatt i EU:s ministerråd. Men enligt EU-nämndens anteckningar från 1 mars 2019 fick Morgan Johansson aldrig några frågor om EU:s copyrightdirektiv i riksdagen.

Den 5 april 2019 har riksdagens EU-nämnd sitt nästa möte - och Morgan Johansson behöver tydliga instruktioner från riksdagen så snart som möjligt!

Det är starkt rekommenderat att en regering följer EU-nämndens beslut

Riksdagens EU-nämnd är en plats för ministrar att diskutera och förankra Sveriges EU-politik samt beslut som ska tas i ministerrådet. På riksdagen.se står följande att läsa: ”Regeringen är visserligen inte rättsligt bunden av vad EU-nämnden har sagt, men konstitutionsutskottet (KU) har slagit fast att regeringen bör handla i enlighet med EU-nämndens råd och synpunkter. KU har framhållit att regeringen måste ha mycket goda skäl om den inte följer det mandat den fått från EU-nämnden.”

Riksdagens EU-nämnd måste sätta ner foten och våga styra regeringen och Morgan Johansson med fakta i den här frågan, och inte låta varken sig själva eller regeringen att bli påverkade av upphovsrättsindustrins lobbyister som bjuder på snittar och underhållning.

Gå med i vår onlineaktion idag!

Följande ledamöter i EU-nämnden har på olika sätt visat och berättat att de är MOT copyrightdirektivet, men det räcker inte att bara säga det eller twittra om det. Vi vill att EU-nämndens ledamöter tar sitt politiska ansvar på allvar och att de kräver att regeringen ska ändra sin röst till ett NEJ.

Dessa ledamöter ska hyllas men de ska också avkrävas ansvar. Ring, mejla eller twittra till EU-nämndens ledamöter, eller kontakta ledamotens lokala partikontor för att kräva att de inte bara snackar för att plocka ”politiska poäng” – de måste se till att riksdagen är tydlig mot regeringen om att de ska ändra sin röst!

När du pratar med riksdagsledamöterna, var tydlig med att du

- inte vill ha censurfilter och länkskatt.
- vill ha en modern upphovsrätt som funkar för Europa och stärker europeisk ekonomi.
- vill att regeringen ska ingå i en koalition av medlemsstater som kan minoritetsblockera upphovsrättsdirektivet i rådet.
- vill att svenska regeringen ska verka för omtag i upphovsrättsfrågan på europeisk nivå.

Lista på EU-nämndens ledamöter som tagit ställning MOT copyrightdirektivet

Centerpartiet
(Västra Götaland) Annika Qarlsson, Förste vice ordförande EU-nämnden, annika.qarlsson@centerpartiet.se, 070-540 12 43

Moderaterna
(Stockholm) Tomas Tobé, Andre vice ordförande EU-nämnden, assistent: Carl Albinsson, carl.albinsson@riksdagen.se, 072-703 28 38
Twitter: https://twitter.com/tomastobe

Tomas Tobé har i följande tweet bekräftat att han ska tvinga regeringen att säga nej, nu vill vi se att han faktiskt påverkar regeringen också! https://twitter.com/tomastobe/status/1111192461953716225)

(Västerås) Jessica Polfjärd, jessica.polfjard@riksdagen.se
Moderaterna i Västmanland:  021–120450
Twitter: https://twitter.com/jessicapolfjard

(Stockholm) Jessica Rosencrantz, jessica.rosencrantz@riksdagen.se https://www.facebook.com/rosencrantzjessica/

(Västra götaland) Jan Ericson, jan.ericson@riksdagen.se, 070–6956828
Twitter: https://twitter.com/ericson_ubbhult

Miljöpartiet
(Stockholm) Alice Bah Kunhke, alice.bah.kuhnke@riksdagen.se Pressekreterare: 073–0865918

Liberalerna
(Skåne) Tina Acketoft, tina.acketoft@riksdagen.se , 070-247 29 04
Twitter: https://twitter.com/tinaacketoft

Kristdemokraterna(Stockholm) Désirée Pethrus, desiree.pethrus@kristdemokraterna.se
Twitter: https://twitter.com/desireekd

(Uppsala) Ilona Szatmari Waldau, ilona.waldau@riksdagen.se
Twitter: https://twitter.com/ilonawaldau,

Vänsterpartiet i Uppsala län: http://uppsalalan.vansterpartiet.se/kontakt/ (inklusive telefonnummer)

Sverigedemokraterna
(Stockholm) Martin Kinnunen, martin.kinnunen@riksdagen.se,
Twitter: https://twitter.com/Martin_Kinnunen

(Stockholm) Ludvig Aspling, 08–7865992, ludvig.aspling@riksdagen.se

(Västernorrland), Johnny Skalin, johnny.skalin@riksdagen.se
Facebook: https://www.facebook.com/johnny.skalin

Eller! Kontakta Morgan Johansson och Justitiedepartementet direkt
Ring till Justitiedepartementet och be att bli kopplad till den statssekreterare som är ansvarig för EU:s upphovsrättsreform. Håll god ton - de här personerna är isolerade från demokratin och har i princip bara kontakt med lobbyister från upphovsrättssidan. De har också arbetat upp egen ilska och frustration mot internet i flera årtionden och det är upp till dig att vara trevlig och tydlig. Begär att få skicka mer information skriftligen, och hänvisa till punkterna ovan. Telefonnummer och e-post hittar du här: https://www.regeringen.se/kontaktuppgifter/#1287

Alla ledamöter i EU-nämnden.

Presskontakt: Jon Karlung 076 111 01 60

Fler nyheter från 2019

Bahnhof söker framtidens ekonomichef i Stockholm! Publicerad 2019-11-20 Kallelse extra bolagsstämma Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-11-18 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Services i Göteborg Publicerad 2019-11-14 LEDIG TJÄNST: Tekniker till Bahnhofs världsberömda serverhallar i Sthlm Publicerad 2019-11-12 Bahnhof köper alla aktier i Elementica - bygger storskalig anläggning för framtidens molntjänster och kvantdatorer Publicerad 2019-11-12 Bahnhofs delårsrapport Q3, 2019 Publicerad 2019-11-12 Ledig tjänst: Drifttekniker med inriktning mot Linux och virtualisering Publicerad 2019-11-04 Underlag för stämmans beslut för återköp av aktier i Elementica AB (beslutsordning enligt 16a kap. 7§ ABL) Publicerad 2019-10-30 Bahnhof toppar i kundnöjdhet - nu har vi officiellt Sveriges nöjdaste privatkunder! Publicerad 2019-10-28 LEDIG TJÄNST: Linuxtekniker med inriktning mot coresystem i Stockholm Publicerad 2019-10-16 Post- och telestyrelsen vill tvinga operatörer att bryta mot EU-rätten – Bahnhof protesterar Publicerad 2019-10-15 BAHNHOF AVSLÖJAR: Operatörerna som lämnar ut dina uppgifter till utpressare 2019 Publicerad 2019-10-08 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-10-03 Bahnhof återinför utlämningsblanketten Publicerad 2019-10-01 Bahnhof inför datalagring, men endast i ”kassaskåpet” som inte är avsedd för upphovsrättsmaffian Publicerad 2019-09-30 LEDIG TJÄNST: NetDevOps-ingenjör i Stockholm Publicerad 2019-09-30 Bahnhof tackar DN och Folkrepubliken Kinas särskilda administrativa region Hongkong Publicerad 2019-09-20 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-09-18 #tbf En dag i Uppsala för 25 år sedan… Publicerad 2019-09-06 LEDIG TJÄNST: Supporttekniker i Umeå eller Borlänge. Publicerad 2019-09-03 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-09-03 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Umeå eller Malmö Publicerad 2019-08-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-08-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-08-26 Bahnhofs delårsrapport 2, 2019 Publicerad 2019-08-20 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Umeå Publicerad 2019-08-19 KUNDINFORMATION: Internet blir allt mer osäkert – Bahnhof erbjuder beskyddartjänst Publicerad 2019-07-11 LEDIG TJÄNST: Nätverksinstallatör till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 KUNDINFORMATION: Var redo när åskan kommer. Publicerad 2019-07-01 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-06-25 LEDIG TJÄNST: Redovisningsansvarig Publicerad 2019-06-24 Riksdagen röstade igenom ”ny” datalagringslag – Bahnhof: den hör inte hemma i en demokrati Publicerad 2019-06-19 Bahnhof förtydligar: Vi har inte skickat IP-adresser till PTS Publicerad 2019-06-18 Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död” Publicerad 2019-03-13 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-02-27 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum Publicerad 2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09