Bahnhof söker framtidens ekonomichef i Stockholm!

Publicerad 2019-11-20 16:00

Bahnhof söker en ekonom som brinner för att jobba kreativt - det vill säga mycket nära visionär produkt- och affärsutveckling. Vi vänder oss uteslutande till dig som känner att den klassiska rollen som "ekonomichef" är på tok för trång. I en snabbt föränderlig värld duger det inte längre att vara en traditionell torrboll - det vill säga en klassisk revisorstyp (med bakgrund i någon av de fyra oligopolfamiljerna GT, PWC, KPMG eller EY). Nej, nuförtiden måste du rentav själv vara på tårna, för att inte i en mycket nära framtid förlora jobbet till AI. Bahnhof erbjuder just dig en stabil räddningsplanka. Hos oss kan du både framtidssäkra din karriär, och samtidigt utveckla dig själv genom att vara en helt naturlig och konstnärlig del av vår plan att ta över världen, ibland i människans tjänst.

Om oss

Bahnhof är ett profilstarkt företag med starka värderingar om frihet på nätet och internet som redskap i människans tjänst. Vi bygger idag bredbandstjänster och molntjänster till både företag och privatpersoner. Bahnhof är verksamma i hela Sverige och siktar nu mot den internationella marknaden för nya typer av moln- och kommunikationstjänster. I många frågor är vi djupt engagerade i hur tekniken påverkar samhället på olika sätt. Koncernen omsätter drygt en miljard kronor, och visar sedan många år en långsiktigt och uthållig tillväxt, med positiva rörelsemarginaler. Bahnhof är ett börsnoterat bolag, och det innebär att vi upprättar kvartalsrapporter till den finansiella marknaden.

Arbetsplats

Du kommer att jobba tillsammans med oss på huvudkontoret i centrala Stockholm nära Hötorget. Vi har också en ekonomistab i Borlänge som jobbar med traditionell redovisning och löpande bokföring.

Arbetsuppgifter

• Ansvara för koncernbokslut och årsredovisning (materialet ligger även till grund för rapporter till finansiella marknaden)
* Delta med ett ekonomiskt perspektiv i bolagets affärs- och tjänsteutveckling
* Driva bolagets automatisering och effektivisering av ekonomisystem och organisation
* Personalansvar för ekonomigruppen
* Arkeologiska utgrävningar i äldre datasystem

Dina egenskaper

Den viktigaste egenskapen är en vilja och nyfikenhet att snabbt sätta sig in i bolagets tjänster. Du ska inte bara brinna för siffror, utan även vilja förstå verksamheten bakom siffrorna. Vi begär inte att du är ett renässansgeni med universell kunskap om konst, teknik, bokföring, ekonomi och telekrigföring - i samma person. Men det kan vara en liten fördel om du har kunskap och erfarenhet från IT branschen...

Du förstår att man i ett entreprenörsdrivet bolag arbetar med många olika uppgifter. Ibland måste du faktiskt jobba helt själv med mycket jordnära ting. Du är stresstålig och du motiveras av att arbeta med tydliga resultatmål. Du har en relevant utbildningsbakgrund inom ekonomi (minst högskolenivå - med fördel ändå en viss obeslutsamhet i din tidiga karriär i vitt skilda ämnen). Du är helt säkert kulturellt intresserad av musik, film och litteratur. Bahnhof är starkt ideologiskt drivet, och du måste dela våra grundvärderingar om frihet på nätet och personlig integritet.

Arbetslivserfarenhet och kunskapsnivå

Det viktiga är att du är trygg i den del som gäller att ansvara för ekonomisk redovisning (och att i samarbete med ekonomigruppen kunna upprätta material till koncernbokslut). Du behöver därför ha teoretisk och praktiskt yrkeserfarenhet av detta, även om du är en något yngre person. Detta är i praktiken hörnstenen för vad du måste kunna. Även om vi också förutsätter att du är en excel-Tarrzan. Du måste dessutom ha erfarenhet av att på ett prestigelöst sätt leda och engagera andra personer, även i ett mer platt organisatoriskt landskap.

Om du mot alla odds råkar vara en revisorstyp med humor, och har många års erfarenhet som traditionell ekonomichef, så måste du få en "Lidnersk knäpp" (Googla det). Det viktiga i en snabbt föränderlig omvärld är inte att hålla fast i sargen, utan att utvecklas och upptäcka nya möjligheter. Bahnhofs mål är att ta täten i en bransch där det viktigaste konkurrensmedlet är snabbhet och förnyelse. Detta ska vara ditt tecken som ekonomichef.

Löneanspråk och tillträde

Ange löneanspråk samt när du skulle kunna börja.

Mejla din ansökan bestående av ett personligt brev och CV till VD på adress Jon.Karlung@bahnhof.net eller ring 076-1110160. Ansök senast den 20 december, men det kan hända att vi anställer någon innan ansökningsperioden är slut, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Rekryteringsföretag

Nej tack! (Vi debiterar 1000 kronor per oönskad kontakt som refererar till denna annons.)

Fler nyheter från 2019

LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-12-10 Hur gör jag för att få ut mina pengar för uppköpet av Elementica? Publicerad 2019-12-09 LEDIG TJÄNST: Produktägare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-12-05 Kommuniké från extra bolagsstämma i Bahnhof AB den 3 december 2019 Publicerad 2019-12-03 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-11-25 Kallelse extra bolagsstämma Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-11-18 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Services i Göteborg Publicerad 2019-11-14 LEDIG TJÄNST: Tekniker till Bahnhofs världsberömda serverhallar i Sthlm Publicerad 2019-11-12 Bahnhof köper alla aktier i Elementica - bygger storskalig anläggning för framtidens molntjänster och kvantdatorer Publicerad 2019-11-12 Bahnhofs delårsrapport Q3, 2019 Publicerad 2019-11-12 Ledig tjänst: Drifttekniker med inriktning mot Linux och virtualisering Publicerad 2019-11-04 Underlag för stämmans beslut för återköp av aktier i Elementica AB (beslutsordning enligt 16a kap. 7§ ABL) Publicerad 2019-10-30 Bahnhof toppar i kundnöjdhet - nu har vi officiellt Sveriges nöjdaste privatkunder! Publicerad 2019-10-28 LEDIG TJÄNST: Linuxtekniker med inriktning mot coresystem i Stockholm Publicerad 2019-10-16 Post- och telestyrelsen vill tvinga operatörer att bryta mot EU-rätten – Bahnhof protesterar Publicerad 2019-10-15 BAHNHOF AVSLÖJAR: Operatörerna som lämnar ut dina uppgifter till utpressare 2019 Publicerad 2019-10-08 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-10-03 Bahnhof återinför utlämningsblanketten Publicerad 2019-10-01 Bahnhof inför datalagring, men endast i ”kassaskåpet” som inte är avsedd för upphovsrättsmaffian Publicerad 2019-09-30 LEDIG TJÄNST: NetDevOps-ingenjör i Stockholm Publicerad 2019-09-30 Bahnhof tackar DN och Folkrepubliken Kinas särskilda administrativa region Hongkong Publicerad 2019-09-20 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-09-18 #tbf En dag i Uppsala för 25 år sedan… Publicerad 2019-09-06 LEDIG TJÄNST: Supporttekniker i Umeå eller Borlänge. Publicerad 2019-09-03 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-09-03 LEDIG TJÄNST: Senior nätverkstekniker i Sthlm, Gbg, Umeå eller Malmö Publicerad 2019-08-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-08-28 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-08-26 Bahnhofs delårsrapport 2, 2019 Publicerad 2019-08-20 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Umeå Publicerad 2019-08-19 KUNDINFORMATION: Internet blir allt mer osäkert – Bahnhof erbjuder beskyddartjänst Publicerad 2019-07-11 LEDIG TJÄNST: Nätverksinstallatör till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-07-03 KUNDINFORMATION: Var redo när åskan kommer. Publicerad 2019-07-01 LEDIG TJÄNST: Företagssäljare till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Junior drifttekniker till Bahnhof i Stockholm Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-06-28 LEDIG TJÄNST: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-06-25 LEDIG TJÄNST: Redovisningsansvarig Publicerad 2019-06-24 Riksdagen röstade igenom ”ny” datalagringslag – Bahnhof: den hör inte hemma i en demokrati Publicerad 2019-06-19 Bahnhof förtydligar: Vi har inte skickat IP-adresser till PTS Publicerad 2019-06-18 Bahnhof ger svar på tal: ”Majoriteten av befolkningen har inte begått några brott – det är dem vi skyddar” Publicerad 2019-06-14 #tbt: Vem var det som buda? Publicerad 2019-06-13 LEDIG TJÄNST: Löneadministratör (vikariat 1–1,5 år) Publicerad 2019-06-12 LEDIG TJÄNST: NOC-tekniker i Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-06-07 NYA MASSUTSKICK PÅ GÅNG: Byt operatör för att slippa få ett utpressningsbrev Publicerad 2019-06-05 SÖKES: Bahnhof söker obegränsat med folk till telefoni, nät och kundservice Publicerad 2019-05-29 EU-valet 2019: Därför borde du rösta Publicerad 2019-05-26 LEDIGA TJÄNSTER: Linuxtekniker och systemutvecklare som vill revolutionera operatörsvärlden! Publicerad 2019-05-15 LEDIG TJÄNST: Nätinstallatör i Stockholm Publicerad 2019-05-15 Kommuniké från årsstämma i Bahnhof AB 2019 Publicerad 2019-05-14 2014 satte EU-domstolen stopp för massövervakning - nu vill EU-rådet införa det igen Publicerad 2019-05-13 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-05-08 Bahnhofs delårsrapport 1, 2019 Publicerad 2019-05-07 Nu är Tyfon en del av Bahnhof på riktigt Publicerad 2019-05-02 Pensionär anklagas för fildelning och uppmanas betala 7000 kr - ”jag har aldrig laddat ned, jag är 75 år och kan inte mycket om data” Publicerad 2019-04-23 LEDIG TJÄNST: Leveranskoordinator i Stockholm Publicerad 2019-04-18 LEDIG TJÄNST: DevOps till Nätavdelningen i Stockholm Publicerad 2019-04-15 Bahnhofs årsredovisning 2018 Publicerad 2019-04-15 Kallelse Årsstämma i Bahnhof AB (publ) Publicerad 2019-04-15 Bahnhof deltar i #saveyourinternet i Stockholm på lördag 13 april Publicerad 2019-04-11 Internationella upphovsrättsligor gör nu entré i Sverige – nya utpressningsbrev är på väg Publicerad 2019-04-10 Bahnhof lanserar ny router för kunder med höga säkerhetskrav Publicerad 2019-04-01 Bahnhof uppmanar till nätaktion för att rädda internet! Publicerad 2019-03-29 Bahnhof har slagit unikt rekord i snabbast bredband till privatpersoner! Publicerad 2019-03-28 Bahnhofs öppna brev till Expressen II: Era argument har tillverkats av Säpos egna PR-maskineri Publicerad 2019-03-19 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker till Managed Services i Sthlm, Gbg, Malmö, Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-03-18 Såhär kommer EUs nya copyrightdirektiv leda till ”internets död” Publicerad 2019-03-13 Regeringens jakt på ”terrorister” i själva verket jakt på fildelare Publicerad 2019-03-12 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Stockholm Publicerad 2019-03-11 LEDIG TJÄNST: Accesskoordinator - accessnät. Stockholm Publicerad 2019-03-08 Nätverkstekniker till Internal Operations i Sthlm, Gbg eller Malmö Publicerad 2019-03-06 Bahnhofs öppna brev till Expressen: faktafel och rena lögner i er ledartext om datalagring Publicerad 2019-03-05 Bahnhof protesterar mot 5G-monopol – bjuder nu in allmänheten att hjälpa till Publicerad 2019-03-05 Regeringens användning av "abonnemangsuppgifter" - ett försök att undslippa EUs krav Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: Junior fibertekniker i Stockholm Publicerad 2019-03-04 LEDIG TJÄNST: CloudOps / Engineer i Sthlm, Gbg, Malmö, Umeå eller Borlänge Publicerad 2019-02-27 SENASTE NYTT: Omarbetat datalagringsdirektiv ännu ett försök att slippa undan EU-rätten Publicerad 2019-02-26 LEDIG TJÄNST: Real Time Manager i Borlänge eller Umeå Publicerad 2019-02-22 KFC väljer Bahnhofs atombombssäkra datacenter Pionen Publicerad 2019-02-21 Bahnhof testar 5G i Öppet Spektrum Publicerad 2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018 Publicerad 2019-02-19 LEDIG TJÄNST: DevOps-ingenjör i Sthlm, Borlänge, Gbg, Malmö eller Umeå Publicerad 2019-02-18 Vinnaren är utsedd - Com Hem har Sveriges dyraste bredband Publicerad 2019-02-15 EU-NYTT: Artikel 11 & 13 har förvärrats en sista gång Publicerad 2019-02-14 LEDIGA SOMMARJOBB: Teknisk kundtjänst i Borlänge och Umeå Publicerad 2019-02-12 Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Junior installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Installationstekniker i Stockholm Publicerad 2019-02-07 LEDIG TJÄNST: Nätverkstekniker till Managed Networks i Sthlm eller Gbg Publicerad 2019-02-06 LEDIG TJÄNST: Nätchef till Bahnhofs operatörsnät Publicerad 2019-02-06 ”Ny” regering och nya integritetskränkande lagar 2019 Publicerad 2019-01-29 UTPRESSNINGSÅRET 2018: Antal drabbade tio gånger fler i Sverige än i USA Publicerad 2019-01-23 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Malmö Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Göteborg Publicerad 2019-01-22 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker Linux/virtualisering i Sthlm, Gbg, Malmö eller Borlänge Publicerad 2019-01-15 LEDIG TJÄNST: Säljare med fokus på bostadsrättsföreningar, Stockholm Publicerad 2019-01-14 LEDIGA TJÄNSTER: Kundtjänst - leverans & support i Borlänge Publicerad 2019-01-12 LEDIG TJÄNST: Drifttekniker - telefoni/UC i Stockholm eller Borlänge Publicerad 2019-01-09