Vi använder cookies. Läs mer om vår syn på sekretess.

Glömt lösenord/kundnummer? Klicka här för att beställa ett nytt!

Villafiber från Bahnhof

Vi ger dig bredband i världsklass med möjlighet att ansluta IP-telefoni och HD-tv.

Om din villa redan är ansluten via ett stadsnät, kan vi ofta erbjuda dig ett lägre pris via Villafiber än du har idag.

Saknar du fiber till villan? Vi erbjuder konkurrenskraftiga priser på installation.

Jämför priset, det lönar sig. Sök på din adress nedan!

Du kan även ringa oss på 010-510 60 70.

(Vårt erbjudande är begränsat till specifika adresser.)

 

Se tjänster och priser hos dig:

Installation av fiber: så här går det till!



1. Kabelstråk i gatan som ska anslutas till fastigheten.

2. Anslutning av fiber från närmaste accesspunkt till tomtgränsen.

3. Indragning i fastigheten via marken eller genom luften, via håltagning i ytterväggen och installation av fibern inomhus. Om befintlig kanalisation redan finns på plats (för teleledningar) används i regel samma lösning för fiberkabeln.

4. Tjänsteaktivering med hjälp av ett nytt datauttag och nödvändig utrustning.

Allmänna villkor för fiberdragning och anslutning till Bahnhof Villafiber

Allmänna villkor för privatabonnemang: Bredband och tilläggstjänster

Villafiber FAQ

Varför ska jag ha fiber?

Det kanske låter överdrivet, men fiber är verkligen framtiden. Via fibern går det att få riktigt snabb och stabil nätförbindelse till internet, upp till 1000 Mbit/s är inte ovanligt. Du kan även se på tv och ringa vanliga samtal via fiberkabeln.

Ökar en fiberanslutning värdet på min bostad?

Det är mycket möjligt att det gör det. Att ha tillgång till snabbt och stabilt internet är något som många tar för givet i dag, precis som anslutning till vatten och avlopp. Så du kan se det som en investering i infrastruktur för din fastighet.

Är fiber en långsiktig investering?

Fiberkabeln som vi ansluter ditt hus med har kapacitet upp till 1 000 Mbit/s. I dag är det ingen som behöver så mycket, men teknik och behov utvecklas hela tiden. Så om behovet på kapacitet har ökat om 10 år behöver du bara byta ut fiberomvandlaren. Du behöver alltså inte gräva för ny fiber.

Var kommer fiberkabeln in i fastigheten?

Vi utgår alltid från hur det ser vid just din bostad, för att hitta den bästa lösningen tillsammans med dig som bor i huset. Det som spelar in är t ex var huset är placerat på tomten och var anslutningspunkten finns för vårt fibernät. Sen behöver kabeln förstås komma in i huset. Det vanligaste är via en ingång i fasaden, och finns det ingen lämplig så ingår det i installationen att bereda en ny ingång.

Hur långt in i huset kan jag få mediaomvandlaren installerad?

Mediaomvandlaren, eller mediekonvertern som den också kallas, brukar placeras vid fiberuttaget eller i närmaste boyta från fiberuttaget.

Vad är en medieomvandlare?

En fiberkabel skickar information med hjälp av ljussignaler. En mediaomvandlares uppgift är att omvandla ljussignalerna till elektriska signaler så att t ex din dator kan ta emot informationen. Och när din dator skickar elektriska signaler ändrar mediaomvandlaren om det till ljussignaler till fiberkabeln.

Vad menar ni med att "kostnaden kan i vissa fall påverkas av specifika förhållanden på tomten"?

Priset kan bli högre om tomten exempelvis har en mur, pool eller liknande.

Kan jag häva beställningen efter att ångerfristen gått ut?

Ja, vid avbeställning av fiberanslutning efter att ångerfristen gått ut fakturerar Bahnhof fastighetsägaren en avgift om 8750 kr inkl. moms.

Vad händer när jag skickat in intresseanmälan?

När du skickat in din intresseanmälan kommer vi att kontrollera installationskostnad samt installationstid till just ditt hus. Därefter kommer vi att skicka ett mejl med den informationen till dig där du bekräftar att du godkänner den. Efter att du godkänt installationskostnaden och leveranstiden kommer en beställningsbekräftelse att skickas till dig och vi går vidare med fiberinstallationen.

Kommer mitt månadspris att fortsätta vara detsamma efter bindningstiden?

I dag finns inga planer på att justera priserna efter bindningstiden.

Hur vet jag om Bahnhof kan leverera Villafiber till min adress?

Genom att söka på din adress i sökfältet längre upp på sidan och skicka en intresseanmälan till oss.

Kan jag dela upp betalningen av installationsavgiften?

Det går bra att dela upp betalningen av installationsavgiften under 12 månader. Mejla oss på villafiber@bahnhof.net så berättar vi mer.

Kan jag få TV genom fiberanslutningen?

Ja, du kan beställa TV-tjänster genom att kontakta Sappa på 0774-444 744. För att beställa TV-tjänster behöver du vår trådlösa router.

Kontakt

Telefon: 010-510 60 70
E-post: villafiber@bahnhof.net